Jump to content
TwaBla

Hoe betrouwbaar is het nieuws (nog)?

Recommended Posts

Het vergaren van een correct en volledig wereldbeeld is voor maar weinig mensen een zinvol streven.

Daar stip je volgens mij precies een punt aan waar het in de huidige samenleving faliekant fout gaat. Het is niet alleen voor weinig mensen een zinvol streven maar ook voor weinig mensen weggelegd. Wat je nu ziet met een overvloed aan "nieuws" is dat mensen die niet in staat zijn een beeld te kunnen vormen dit wel proberen, en sterker dat zij hun interpretatie dan weer via allerlei kanalen op sociale media duidelijk willen maken. En het kenmerk van sociale media is dat het om zoveel mensen gaat. Je ziet dan zoveel reacties van mensen die een vergelijkbare mening hebben zodat je helemaal niet meer kunt zien dat er nog veel en veel meer mensen zijn die een andere mening hebben. En dan ga je vanzelf geloven in je eigen interpretaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Journalistiek afgewogen kopregelbeleid bij de Telegraaf klinkt heel nobel, maar het commercieel belang staat gewoon voorop. Bij de publieke omroep staat vooral de continuïteit voorop. Met beide belangen is natuurlijk niets mis, want winst en continuïteit zijn ook de pijlers van mijn onderneming.
Nou belanden we in een welles-nietes. In elke organisatie speelt continuïteit een rol, maar de stelling dat winstzucht doorwerkt in de dagelijkse nieuwsselectie of het kopregelbeleid van de landelijke dagbladen is te cru.

 

Kijk je echter naar B-to-B dan klopt dat wel. Bij de uitgevers van zaken- een vakbladen is het water inmiddels zover tot de lippen gestegen dat alles te koop is. De brede zakenbladen verdwijnen (hun functie wordt overgenomen door de dagbladen en omroepen) en de vakbladen marginaliseren. De frequentie gaat omlaag, ze worden dunner en de websites en newsletters komen naar voren. Daar is een groot deel van de inhoud branded content. De informatiewaarde daalt, de intelligentie neemt af. Er komen wel nieuwe blogs bij, maar ook daar staat het verdienmodel vaak de nieuwswaardigheid in de weg.

 

Vroeger ging ik elke dag langs bij bepaalde marketing-, IT- en algemene zaken-nieuwssites, nu is dat verspilde moeite. Door alle commerciële ramsj zijn ze niet gezaghebbend meer. Maar het valt me wel op dat FD, NRC en schoorvoetend ook DFT die rol stapje voor stapje overnemen.

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept