• 0

Btw verlegging

Ik heb een jong bedrijf.Ik worstel met de btw verlegging.Hoor daar ook heel verschillend over en bij de uitleg van de belastingdienst kom ik niet ver.

Ik huur regelmatig ZZPers in die mij dan een btwverlegde factuur sturen.Ik zou dan zelf de btw uit moeten rekenen die ik dan weer als voorbelasting kan aftrekken? Mij is ook verteld dat ik deze btw niet hoef op te geven.Kortom heel verwarrend voor mij daar ik deze zaken om kosten te drukken zelf doe.

 

Groet,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een jong bedrijf.Ik worstel met de btw verlegging.Hoor daar ook heel verschillend over en bij de uitleg van de belastingdienst kom ik niet ver.

Ik huur regelmatig ZZPers in die mij dan een btwverlegde factuur sturen.Ik zou dan zelf de btw uit moeten rekenen die ik dan weer als voorbelasting kan aftrekken? Mij is ook verteld dat ik deze btw niet hoef op te geven.Kortom heel verwarrend voor mij daar ik deze zaken om kosten te drukken zelf doe.

 

Groet,

Tom

het is/zou zijn een versimpeling van het systeem. Maar ik kan me voorstellen dat het even verwarrend lijkt.

 

Stel jij produceert voor € 200 en zet er 21% btw op maakt € 242.

Nou zou je voor je ingekochte diensten 121, enerzijds 21 btw af mogen trekken, anderzijds moet je leverancier die 21 weer afdragen. Per saldo draag jij 21 af en je leverancier ook 21.

De 42 die de klant eigenlijk betaalt, betaalt hij aan jou, jij betaalt 21 aan de fiscus en ook 21 aan je leverancier, die de laatste 21 weer aan de fiscus betaalt. best omslachtig.

 

 

Maar nu, in plaats daarvan trek jij niets af, en je leverancier brengt geen btw in rekening om die later af te trekken. De 42 btw die je van je klant krijgt, betaal jij aan de fiscus.

 

Je leverancier vermeldt nog wel op de factuur dat de btw verlegd is

Link naar reactie
  • 0

Ik huur regelmatig ZZPers in die mij dan een btwverlegde factuur sturen.

 

Maar waarom denken jouw leveranciers dan dat zij de BTW aan jou kunnen verleggen?

 

En misschien (voor jou dan!) nog veel belangrijker: waarom denk jij dat de BTW aan jou verlegd moet worden?

 

(dan moet je dit namelijk op een bepaalde manier in je BTW aangifte verwerken)

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo AR Glas,

 

Lees deze informatie even.. dan moet het toch duideljiker worden.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen

 

Als een zzp-er zijn btw naar jou verlegd dan moet jij als het ware zijn btw afdragen, dus dat moet je dan op de aangifte zetten. Maar omdat je het voor jou ook kosten zijn die je weer voor een belaste verkoopprestatie (jij moet ook btw aan jou klanten rekenen) gebruikt mag je de btw over de kosten weer als voorbelasting aftrekken. zodat je het dus 2x op je btw aangifte zet. voor deze inkoopfacturen.

Je moet het dus wel degelijk voor 1 factuur op 2 plekken in je btw aangifte

 

Maar ik vind de vraag die exhaeller je stelt ook belangrijk. Waarom moeten die zzp-ers btw naar jou verleggen? klopt dat wel, btw verlegging binnen Nederland gebeurd alleen op specfieke transacties.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste AR Glas,

Ik kan mij goed voorstellen dat je de regeling verwarrend vindt en zeker niet weet waar de bedragen in de aangifte moeten worden vermeld.

Allereerst je hebt met de verleggingsregeling te maken als er sprake is van onderaanneming of het in- en uitlenen van personeel.

Als je een faktuur ontvangt met "BTW verlegd" voor stel € 1.000. dan wordt de inkoop vermeld bij rubriek 2a van de aangifte. Je vult dan ook de BTW in (ik ga even er vanuit dat deze 21% is) € 210,0

 

De faktuur moet naast de gebruikelijke eisen ook zowel het BTW nummer van de leverancier als de opdrachtgever (jouw nummer dus) vermelden. Als de faktuur correct is dan mag je bij rubriek 5 Voorbelasting de 210 weer terugvragen.

De regeling is indertijd in het leven geroepen om o.a. fraude door o.a. koppelbazen te voorkomen.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.