• 0

WBSO/Loonheffing verhogen: DGA zowel in loondienst bij Holding en Werkmaatschapp

Heb helaas op dit forum, als online nergens iets kunnen vinden. Mogelijk omdat deze constructie waarschijnlijk voor veel bedrijven niet interessant is. Voor ons specifieke geval wel omdat we voor maximaal nut WBSO de loonheffing in de Werkmaatschappij BV zo veel mogelijk moeten ophogen.

 

Boekhouder kan mij ook niet 100% helpen, dus doe ik ook graag een beroep op jullie kennis/ervaring.

 

We zijn meer dan jaar gelden BV gestart met 2 holdings er boven. Deden dit in vrije tijd, naast normale baan. Dus beide geen managementvergoeding en ook geen DGA salaris vanuit holding (dit ook gemeld bij belastingdienst).

 

We hebben nu investering en gaan binnenkort IT personeel aan nemen (in dienst) en de werkmaatschappij BV komt dan ook in opmerking voor WBSO subsidie. Deze subsidie kunnen we in mindering brengen van de loonheffing.In dit geval kan het handig zijn om meer loonheffing te betalen (lees: i.p.v. Management vergoeding naar personeel verschuiven).

 

Maximale subsidie die we kunnen krijgen bij 1 FTE IT is ca. € 28k/jaar.

Loonheffing van één FTE IT’er ca. €12k/jaar.

We laten in dit geval dan €16k /jaar liggen...

Kunnen we de totale loonheffing van de werkmaatschappij verhogen door de founders (mijzelf en compagnon) ook in dienst te nemen van de werkmaatschappij in plaats van alleen via managementvergoeding (holdings)?

 

Ik worstel hier toch nog mee (krijg geen uitsluitsel), want in praktijk doe ik nu bij huidige werkgever ook beetje hetzelfde.

 

1. Ik ben als prive-persoon in loondienst bij werkgever (salaris voor Tim)

2. En ben ook als prive-persoon in loondienst bij Holding BV (salaris voor Tim)

3. Hiernaast heeft Holding BV een managementovereenkomst met Werkmaatschappij (managementvergoeding voor Holding).

 

Het enige dat gaat veranderen in bestaande situatie is bij punt 1, ikzelf niet meer in loondienst ben bij huidige werkgever, maar dan bij eigen werkmaatschappij

Is dat mogelijk? Ik kan toch altijd van baan wisselen?

 

En ja, de bedragen bij de 3 punten zullen dan ook gaan veranderen:

1. Van €5k naar €2,5k (bruto salaris)

2. Van €0 naar hetgeen minimaal moet voor DGA/Fiscus.

a. Normaal €44k/jaar, maar als ik aantoon dat ik ook al €30k in loondienst ergens verdien, dan is het toch aannamelijk te maken dat ik niet fulltime in dienst ben en dus geen €44k, maar slechts €15k salaris hoef te ontvangen uit deze arbeidsbetrekking?

3. Van €0 naar €24k (managementvergoeding)

 

Is dit mogelijk. Ik vind dit namelijk eigenlijk nog best logisch/recht toe, recht aan.

Of ben ik te creatief?

 

Advies?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb helaas op dit forum, als online nergens iets kunnen vinden. Mogelijk omdat deze constructie waarschijnlijk voor veel bedrijven niet interessant is. Voor ons specifieke geval wel omdat we voor maximaal nut WBSO de loonheffing in de Werkmaatschappij BV zo veel mogelijk moeten ophogen.

 

1. Van €5k naar €2,5k (bruto salaris) per maand ???

2. Van €0 naar hetgeen minimaal moet voor DGA/Fiscus.

a. Normaal €44k/jaar, maar als ik aantoon dat ik ook al €30k in loondienst ergens verdien, dan is het toch aannamelijk te maken dat ik niet fulltime in dienst ben en dus geen €44k, maar slechts €15k salaris hoef te ontvangen uit deze arbeidsbetrekking?

3. Van €0 naar €24k (managementvergoeding)

 

 

 

Hallo,

 

Welkom op HL.

Wat is je vraag nu eigenlijk?

 

Het bovenste en onderste is volkomen strijdig met elkaar.

Verder zitten er fouten in je weergave hoe dit verloont moet worden.

Voor innovatieve startups bestaat een versoepeling voor een lager gebruikelijk loon anders moet je vooraf met de Belastingdienst overleggen om een lager dan het standaard gebruikelijk loon te mogen hanteren. LH 2017

De Management fee is gebruikelijk hoger dan het gebruikelijk loon zodat ook andere (fiscaal aftrekbare) kosten in de Holding betaald kunnen worden (en niet verdampen).

Je bent eigenlijk in dienst van de Werkmij en voor een kleiner gedeelte bij de Holding.

In de Werkmij moeten ook premies worden afgedragen. Daar doet de management fee niets aan af.

Zie de aanwijzing dga 2016!

aanwijzingdga2016

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. bestuurder: ingeval de bestuurder een rechtspersoon is, de natuurlijke persoon, die de werkzaamheden voor de vennootschap als bestuurder feitelijk verricht;

Via de doorbetaald loonregeling kun je volstaan met loon in de Holding, mocht er echter sprake zijn van premieplicht dan moet je die alsnog in de werkmij afdragen.

Voor de WBSO wil je juist het loon in de werkmij verhogen, dus wat is je vraag?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Heb helaas op dit forum, als online nergens iets kunnen vinden. Mogelijk omdat deze constructie waarschijnlijk voor veel bedrijven niet interessant is. Voor ons specifieke geval wel omdat we voor maximaal nut WBSO de loonheffing in de Werkmaatschappij BV zo veel mogelijk moeten ophogen.

Ik vrees dat je weinig vindt over die route omdat dat natuurlijk niet de bedoeling is van de WBSO. Die is bedoeld voor speur- en ontwikkelingswerk, niet voor kunstmatig hoge loonheffingen of management.

 

dit ook gemeld bij belastingdienst

Gemeld of een gemotiveerd verzoek gedaan en daar toestemming voor ontvangen? Blijft die toestemming van kracht nu je overweegt de situatie van de onderneming te veranderen? Blijkbaar is er namelijk wel geld om personeel aan te nemen en nu wil je jezelf opeens vanuit de BV gaan verlonen alleen maar om meer subsidie op te slurpen.

 

Boekhouder kan mij ook niet 100% helpen, dus doe ik ook graag een beroep op jullie kennis/ervaring.

(...)

Advies?

Advies: zorg voor een deskundige die jullie begeleid in het fiscaal juist omgaan met de kerstboom, het gebruikelijk loon en subsidies.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb helaas op dit forum, als online nergens iets kunnen vinden. Mogelijk omdat deze constructie waarschijnlijk voor veel bedrijven niet interessant is. Voor ons specifieke geval wel omdat we voor maximaal nut WBSO de loonheffing in de Werkmaatschappij BV zo veel mogelijk moeten ophogen.

Ik vrees dat je weinig vindt over die route omdat dat natuurlijk niet de bedoeling is van de WBSO. Die is bedoeld voor speur- en ontwikkelingswerk, niet voor kunstmatig hoge loonheffingen of management.

 

 

dit ook gemeld bij belastingdienst

Gemeld of een gemotiveerd verzoek gedaan en daar toestemming voor ontvangen? Blijft die toestemming van kracht nu je overweegt de situatie van de onderneming te veranderen? Blijkbaar is er namelijk wel geld om personeel aan te nemen en nu wil je jezelf opeens vanuit de BV gaan verlonen alleen maar om meer subsidie op te slurpen.

 

 

Boekhouder kan mij ook niet 100% helpen, dus doe ik ook graag een beroep op jullie kennis/ervaring.

(...)

Advies?

Advies: zorg voor een deskundige die jullie begeleid in het fiscaal juist omgaan met de kerstboom, het gebruikelijk loon en subsidies.

 

 

Allereerst dank voor je reactie!

 

Ad1) Begrijp ik. WBSO hanteren we natuurlijk ook voor de IT'er en het speur- en ontwikkelingswerk. Echter hebben we nog een kans om deze beter te benutten, door ook onszelf te verlonen. Andere organisaties doen dit ook al, maar doen dit dan middels de al reeds in dienst zijnde koffiejuffrouw, bewaker, receptioniste, etc.

 

Ad2) Dit is de oude/huidige situatie. Dus hierop is akkoord. Echter in de toekomstige situatie na investering, gaan we mensen aannemen en dus ook onszelf verlonen. Dan zullen we dus ook geen beroep meer doen op de uitzonderingssituatie.

 

Ad3). Begrijp dat dit voor jou ook onbekend terrein is? Voornaamste vraag is of ik mijzelf ten dele kan verlonen op de werkmaatschappij (arbeidscontract) en tendele via holding (management vergoeding)

 

Link naar reactie
  • 0

Heb helaas op dit forum, als online nergens iets kunnen vinden. Mogelijk omdat deze constructie waarschijnlijk voor veel bedrijven niet interessant is. Voor ons specifieke geval wel omdat we voor maximaal nut WBSO de loonheffing in de Werkmaatschappij BV zo veel mogelijk moeten ophogen.

 

1. Van €5k naar €2,5k (bruto salaris) per maand ???

2. Van €0 naar hetgeen minimaal moet voor DGA/Fiscus.

a. Normaal €44k/jaar, maar als ik aantoon dat ik ook al €30k in loondienst ergens verdien, dan is het toch aannamelijk te maken dat ik niet fulltime in dienst ben en dus geen €44k, maar slechts €15k salaris hoef te ontvangen uit deze arbeidsbetrekking?

3. Van €0 naar €24k (managementvergoeding)

 

 

 

Hallo,

 

Welkom op HL.

Wat is je vraag nu eigenlijk?

 

Het bovenste en onderste is volkomen strijdig met elkaar.

Verder zitten er fouten in je weergave hoe dit verloont moet worden.

Voor innovatieve startups bestaat een versoepeling voor een lager gebruikelijk loon anders moet je vooraf met de Belastingdienst overleggen om een lager dan het standaard gebruikelijk loon te mogen hanteren. LH 2017

De Management fee is gebruikelijk hoger dan het gebruikelijk loon zodat ook andere (fiscaal aftrekbare) kosten in de Holding betaald kunnen worden (en niet verdampen).

Je bent eigenlijk in dienst van de Werkmij en voor een kleiner gedeelte bij de Holding.

In de Werkmij moeten ook premies worden afgedragen. Daar doet de management fee niets aan af.

Zie de aanwijzing dga 2016!

aanwijzingdga2016

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. bestuurder: ingeval de bestuurder een rechtspersoon is, de natuurlijke persoon, die de werkzaamheden voor de vennootschap als bestuurder feitelijk verricht;

Via de doorbetaald loonregeling kun je volstaan met loon in de Holding, mocht er echter sprake zijn van premieplicht dan moet je die alsnog in de werkmij afdragen.

Voor de WBSO wil je juist het loon in de werkmij verhogen, dus wat is je vraag?

 

 

Allereerst dank je wel voor je reactie.

 

* Salaris inderdaad per maand :-)

 

Volgens mij praten we nog langs elkaar, dus zal mijn vraag en situatie opnieuw (hopelijk beter) uit leggen.

 

 

[*]Versoepelingsregeling voor DGA is in toekomstige situatie niet meer van toepassing. Gaat alleen over huidige situatie.

[*]In toekomstige situatie wil ik mijzelf op de loonlijst zetten van de Werkmaatschappij voor ca. 20uur/week (inderdaad incl. alle premies e.d.).

[*]Hiernaast wil mijn holding BV inhuren voor directiewerkzaamheden in de werkmaatschappij. Ook dit voor 20 uur per week. Dit gaat dan dus via managementvergoeding

 

Inderdaad zal ik daarna vanuit mijn holding mijzelf gaan verlonen (incl. alle premies e.d.) voor die 20 uur per week.

 

Eerste vraag: Is dit zo mogelijk?

Tweede vraag: aangezien ik nu slechts 20 uur mijzelf verloon via Holding, hoef ik dan niet aan de €44k grens te voldoen?

Zeker omdat ik als prive persoon ook nog voor 20 uur per week werkzaam ben. Of moet ik deze dan samentellen en zo op €44k komen?

 

Is vraag zo gerichter en concreter (geprobeerd met minder context)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Echter hebben we nog een kans om deze beter te benutten, door ook onszelf te verlonen. Andere organisaties doen dit ook al, maar doen dit dan middels de al reeds in dienst zijnde koffiejuffrouw, bewaker, receptioniste, etc.

Wil je zeggen dat anderen hun WBSO benutten voor korting op de loonkosten van de koffiejuffrouw, en dat jij het daarom toe wilt passen op de loonkosten van jezelf als manager? De S&O-afdrachtvermindering wordt uitsluitend berekend over de S&O-uren.

 

Begrijp dat dit voor jou ook onbekend terrein is?

::)

 

Inderdaad zal ik daarna vanuit mijn holding mijzelf gaan verlonen (incl. alle premies e.d.) voor die 20 uur per week.

Als ondernemer reken je eigenlijk niet meer in (normale) uren per week. Mede daarom kun je het gebruikelijk loon niet zonder meer naar rato van deeltijd toepassen. Als je geen ondergeschikte rol hebt maar essentiele werkzaamheden voor de BV verricht, moet een volledig gebruikelijk loon worden toegekend, meende het Gerechthof Amsterdam in 2015.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij praten we nog langs elkaar, dus zal mijn vraag en situatie opnieuw (hopelijk beter) uit leggen.

 

Ad1) Begrijp ik. WBSO hanteren we natuurlijk ook voor de IT'er en het speur- en ontwikkelingswerk. Echter hebben we nog een kans om deze beter te benutten, door ook onszelf te verlonen. Andere organisaties doen dit ook al, maar doen dit dan middels de al reeds in dienst zijnde koffiejuffrouw, bewaker, receptioniste, etc.

[*]Versoepelingsregeling voor DGA is in toekomstige situatie niet meer van toepassing. Gaat alleen over huidige situatie.

[*]In toekomstige situatie wil ik mijzelf op de loonlijst zetten van de Werkmaatschappij voor ca. 20uur/week (inderdaad incl. alle premies e.d.).

[*]Hiernaast wil mijn holding BV inhuren voor directiewerkzaamheden in de werkmaatschappij. Ook dit voor 20 uur per week. Dit gaat dan dus via managementvergoeding

 

Inderdaad zal ik daarna vanuit mijn holding mijzelf gaan verlonen (incl. alle premies e.d.) voor die 20 uur per week.

 

Eerste vraag: Is dit zo mogelijk?

Tweede vraag: aangezien ik nu slechts 20 uur mijzelf verloon via Holding, hoef ik dan niet aan de €44k grens te voldoen?

Zeker omdat ik als prive persoon ook nog voor 20 uur per week werkzaam ben. Of moet ik deze dan samentellen en zo op €44k komen?

 

Is vraag zo gerichter en concreter (geprobeerd met minder context)

 

 

 

Hallo,

 

Ron heeft helemaal gelijk het gaat om verantwoorde en uitbetaalde uren van mensen die serieus onderzoek en ontwikkeling doen. Borrelpraat over allerlei lonen die maar even onder S&O worden verantwoord kan ik niet serieus nemen of enkel afwijzen als zijnde fraude.

 

Bij jouw idee voor 50/50 (Werkmij/Holding) vraag ik mij af wie (welke natuurlijke persoon) dan dat werk daadwerkelijk verricht en in hoeverre het een van het ander afwijkt.

Daarnaast zijn de uren en loonkosten nu niet verantwoord.

Volgens het handboek moet je een deugdelijke projectadministratie opzetten die de RVO kan komen controleren.

Handboek WBSO

 

Voor de fiscale verwerking geldt het gebruikelijk loon tenzij je kan aantonen dat je minder werkt.

Maar beiden gaan op basis van werkelijk gewerkte uren en niet wat je even beter uitkomt.

De Inspecteur kijkt naar wat er feitelijk gebeurt dat is gewoon de basis.

Dat je boekhouder je niet verder kan helpen komt waarschijnlijk ook omdat ieder feitelijke en zakelijke onderbouwing gewoon ontbreekt.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.