• 0

Loondienst en zzp

Na 6,5 jaar fulltime ondernemer te zijn geweest begin ik komende maand met een baan. Dit is een functie van 32 uur die weinig overlap heeft met het werk dat ik als zzp'er deed.

 

Nu zou ik graag in mijn 'vrije tijd' zo nu en dan nog websites willen bouwen voor anderen. Laten we zeggen gemiddeld eentje per maand.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is het belastingtechnisch eigenlijk gewoon onvoordelig? Heeft iemand hier wellicht in dezelfde situatie gezeten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat weet ik inderdaad.

Wat ik me meer afvraag is of het wel zin heeft om een piepklein beetje 'bij te verdienen' als zelfstandige. Inderdaad ben ik dan officieel geen ondernemer en mis ik de zelfstandigenaftrek bijvoorbeeld, maar heb ik wel kosten voor bijvoorbeeld de boekhouding. Uiteraard hou ik nog steeds wat over, maar mijn gevoel is er een beetje dubbel bij.

Link naar reactie
  • 0

[...]

Wat ik me meer afvraag is of het wel zin heeft om een piepklein beetje 'bij te verdienen' als zelfstandige. Inderdaad ben ik dan officieel geen ondernemer en mis ik de zelfstandigenaftrek bijvoorbeeld, maar heb ik wel kosten voor bijvoorbeeld de boekhouding. Uiteraard hou ik nog steeds wat over, maar mijn gevoel is er een beetje dubbel bij.

Dat hangt van verschillende factoren af en kunnen wij (ik in elk geval) hier vandaan niet inschatten. Vind je het leuk of heb je het geld nodig?

De kosten voor de boekhouding snap ik niet, als je slechts af en toe wat doet zal de boekhouding ook niet zo heel veel voorstellen en kan je dat waarschijnlijk prima zelf (na 6,5 jaar ondernemen).

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het erg leuk om te doen. Maar inderdaad, ik wil ook niet alleen met werk bezig zijn. Wel zou ik, met name aan het begin, wat extra inkomsten kunnen gebruiken. Maar ik dacht, administratiesoftware, zakelijke bankrekening, etc opzeggen scheelt ook weer iets. Ach ja, ik weet het gewoon niet niet zo goed ;)

In elk geval geen addertjes onder het gras die ik vergeet dus.

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is het belastingtechnisch eigenlijk gewoon onvoordelig?

 

In de jaren 1970 had je in Zweden gedurende korte tijd een belastingschijf van 102%. Dat was "belastingtechnisch eigenlijk gewoon onvoordelig".

 

Astrid Lindgren schreef daar een verhaal over, Pomperipossa in Monismania. Wiki zegt: "The story [...] led to a stormy tax debate and is often attributed as a decisive factor in the defeat of the Swedish Social Democratic Party, for the first time in 40 years, in the elections later the same year. Lindgren, however, continued to support the party for all her life."

 

Voor de rest is meer geld verdienen eigenlijk gewoon voordelig, al dan niet belastingtechnisch en als meer geld je ding is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is dan: Heb je dat piepkleine beetje nodig en hoeveel tijd kost dat? Weeg dat af en beslis of je verder gaat... Er is meer in het leven dan alleen maar druk zijn met geld verdienen.

 

Er kunnen andere redenen zijn om een bedrijf aan te houden. Bijvoorbeeld, omdat je die vaardigheden op peil wil houden. Of, omdat je iets wil hebben om op terug te vallen als de nieuwe baan toch niet zo bevalt. Soms zijn de nieuwe vaardigheden heel goed te combineren met de oudere, maar blijkt dat later pas.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Niet iets dat ik zo 123 kan opnoemen. Wel opmerkelijk trouwens, van 6.5 jaar ondernemer zijn naar in loondienst voor 32 uur in de week. Klinkt als die telfort reclame. ;D

 

Haha. Ik woon nu niet in een landhuis helaas ;)

 

Ik heb behoefte aan wat meer zekerheid en regelmaat. En dat 'voor mezelf' werken staat me niet zo meer aan. Heb ook echt een leuke baan gevonden na twee jaar af en aan zoeken.

 

Maar websites bouwen doe ik graag, dat was altijd mijn hobby.

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik inderdaad.

Wat ik me meer afvraag is of het wel zin heeft om een piepklein beetje 'bij te verdienen' als zelfstandige. Inderdaad ben ik dan officieel geen ondernemer en mis ik de zelfstandigenaftrek bijvoorbeeld, maar heb ik wel kosten voor bijvoorbeeld de boekhouding. Uiteraard hou ik nog steeds wat over, maar mijn gevoel is er een beetje dubbel bij.

 

Wat je voor je zelf moet bepalen is wat je tijd je waard is en of je dat er ook voor kunt krijgen. Toen ik voor mezelf begon naast een full-time baan als vader met 2 kinderen heb ik mijn uren buiten mijn vaste baan die zorgen voor stabiliteit de prijs €85 gegeven. Mensen die me dat per uur betalen doe ik opdrachten voor, willen ze dat niet betalen, ook goeie vrienden, doe ik meer met mijn gezin. Als je het op die manier bekijkt kun je het ook niet echt fout doen.

Link naar reactie
  • 0

Wat je voor je zelf moet bepalen is wat je tijd je waard is en of je dat er ook voor kunt krijgen. Toen ik voor mezelf begon naast een full-time baan als vader met 2 kinderen heb ik mijn uren buiten mijn vaste baan die zorgen voor stabiliteit de prijs €85 gegeven. Mensen die me dat per uur betalen doe ik opdrachten voor, willen ze dat niet betalen, ook goeie vrienden, doe ik meer met mijn gezin. Als je het op die manier bekijkt kun je het ook niet echt fout doen.

 

Precies, zo blijf je ook direct buiten het bijbeun circuit.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klinkt wel erg verstandig.

 

Helaas haal ik juist veel plezier uit het bouwen van websites voor zzp'ers, die ik vaak ook nog via via ken. Daar krijg (vraag) ik geen 85,- voor. Misschien moet ik het gewoon weer als hobby gaan zien ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Werken in loondienst en daarnaast zzp'en wordt in Nederland (en trouwens ook in België) afgestraft is mijn gevoel.

 

Ik werk zelf twee dagen per week in loondienst (deed dat vroeger als zzp'er maar die willen ze niet meer in het onderwijs) en werk daarnaast 5 dagen per week (ja ook op zaterdag en zondag) vanuit mijn studio aan huis (cartoons, illustraties enz...) het is maar te hopen dat ik aan voldoende uren kom want anders scheelt dat weer een paar duizend euro op de belastingen.

Ontwerpt als cartoonist, illustrator, animator & vormgever, uniek en opvallend beeldmateriaal voor al uw media uitingen.

Link naar reactie
  • 0

Werken in loondienst en daarnaast zzp'en wordt in Nederland (en trouwens ook in België) afgestraft is mijn gevoel.

 

Ik werk zelf twee dagen per week in loondienst (deed dat vroeger als zzp'er maar die willen ze niet meer in het onderwijs) en werk daarnaast 5 dagen per week (ja ook op zaterdag en zondag) vanuit mijn studio aan huis (cartoons, illustraties enz...) het is maar te hopen dat ik aan voldoende uren kom want anders scheelt dat weer een paar duizend euro op de belastingen.

Ontwerpt als cartoonist, illustrator, animator & vormgever, uniek en opvallend beeldmateriaal voor al uw media uitingen.

Link naar reactie
  • 0

Werken in loondienst en daarnaast zzp'en wordt in Nederland (en trouwens ook in België) afgestraft is mijn gevoel.

 

Ik werk zelf twee dagen per week in loondienst (deed dat vroeger als zzp'er maar die willen ze niet meer in het onderwijs) en werk daarnaast 5 dagen per week (ja ook op zaterdag en zondag) vanuit mijn studio aan huis (cartoons, illustraties enz...) het is maar te hopen dat ik aan voldoende uren kom want anders scheelt dat weer een paar duizend euro op de belastingen.

Het is toch geen enkel probleem om het urencriterium te halen als je vijf dagen per week werkt?

 

Link naar reactie
  • 0

Werken in loondienst en daarnaast zzp'en wordt in Nederland (en trouwens ook in België) afgestraft is mijn gevoel.

 

Ik werk zelf twee dagen per week in loondienst (deed dat vroeger als zzp'er maar die willen ze niet meer in het onderwijs) en werk daarnaast 5 dagen per week (ja ook op zaterdag en zondag) vanuit mijn studio aan huis (cartoons, illustraties enz...) het is maar te hopen dat ik aan voldoende uren kom want anders scheelt dat weer een paar duizend euro op de belastingen.

Het is toch geen enkel probleem om het urencriterium te halen als je vijf dagen per week werkt?

 

Link naar reactie
  • 0

Neen "afgestraft" omdat je en in loondienst werkt en ondernemer bent. Kom je niet aan de urennorm dan kost het je gewoon veel geld. Dan wordt "bijverdienen" niet echt lonend eerder een last.

 

Nu werk ik niet alleen voor het geld maar doe zelf vooral de dingen die ik graag doe.

Ontwerpt als cartoonist, illustrator, animator & vormgever, uniek en opvallend beeldmateriaal voor al uw media uitingen.

Link naar reactie
  • 0

Neen "afgestraft" omdat je en in loondienst werkt en ondernemer bent. Kom je niet aan de urennorm dan kost het je gewoon veel geld. Dan wordt "bijverdienen" niet echt lonend eerder een last.

 

Nu werk ik niet alleen voor het geld maar doe zelf vooral de dingen die ik graag doe.

Ontwerpt als cartoonist, illustrator, animator & vormgever, uniek en opvallend beeldmateriaal voor al uw media uitingen.

Link naar reactie
  • 0

Neen "afgestraft" omdat je en in loondienst werkt en ondernemer bent. Kom je niet aan de urennorm dan kost het je gewoon veel geld.

Typisch: als je als part time ondernemer niet in aanmerking komt voor een regeling die bedoeld voor full time ondernemers, dan noem je dat "afgestraft"? ::) :P

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Neen "afgestraft" omdat je en in loondienst werkt en ondernemer bent. Kom je niet aan de urennorm dan kost het je gewoon veel geld.

Typisch: als je als part time ondernemer niet in aanmerking komt voor een regeling die bedoeld voor full time ondernemers, dan noem je dat "afgestraft"? ::) :P

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@ realist; ik probeer vijf dagen te werken... maar het lukt uiteraard niet altijd. (Het gaat op en af met de opdrachten in illustratieland) Ik hoop altijd maar dat het voldoende is om aan de norm te komen.

 

Ik hou echter wel mijn uren vrij exact bij, (maar de moet de inspecteur wel akkoord gaan met "het maken van schetsen voor opdracht x tussen 20uur en 23uur)

 

Ontwerpt als cartoonist, illustrator, animator & vormgever, uniek en opvallend beeldmateriaal voor al uw media uitingen.

Link naar reactie
  • 0

@ realist; ik probeer vijf dagen te werken... maar het lukt uiteraard niet altijd. (Het gaat op en af met de opdrachten in illustratieland) Ik hoop altijd maar dat het voldoende is om aan de norm te komen.

 

Ik hou echter wel mijn uren vrij exact bij, (maar de moet de inspecteur wel akkoord gaan met "het maken van schetsen voor opdracht x tussen 20uur en 23uur)

 

Ontwerpt als cartoonist, illustrator, animator & vormgever, uniek en opvallend beeldmateriaal voor al uw media uitingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.