• 0

Wat zijn de nadelen van een ZZP B.V (DUBV, BVIK, Uniforce)

Hallo allemaal,

 

Er is al het een en ander over verteld op deze site, echter ben ik nieuw hier en heb nog niet antwoord gekregen op mijn vragen.

 

Ik ben ZZPer, en heb eigenlijk vragen over de zzp b.v, wat zijn hier nou de absolute grote NADELEN aan, dat lees ik eigenlijk nergens.

Ik heb donderdag een gesprek met iemand over zo´n b.v, vandaar dat ik nog wat meningen wil weten

 

- Weet iemand hoe het zit met het dga salaris is dat hetzelfde als in een gewone b.v en kun je dit gewoon verlagen net als in een andere b.v

- Hoe zit het met prive geld onttrekken uit zo'n b.v.

- Is er een omslagpunt qua omzet om het wel of niet te doen.

- Is de aansprakelijkheid hetzelfde als bij een gewone b.v

- Kortom wat zijn jullie meningen hierover, mooi systeem of dure hobby en slimme truuk van de fiscus?

 

Bedankt alvast ben benieuwd hoe dit gaat als nieuweling :)

 

Gr Thomas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Thomas, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Wedervraag: wat versta jij onder een "ZZP BV"?

 

Bedoel je daarmee een normale BV, of bedoel je een constructie zoals Uniforce waarmee je werknemer bent in eigen BV en ontslagen kan worden? Tussen beide zit namelijk een wereld van verschil, vooral op het gebied van kosten, voor- en nadelen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ZZPer, en heb eigenlijk vragen over de zzp b.v, wat zijn hier nou de absolute grote NADELEN aan, dat lees ik eigenlijk nergens.

Ik heb donderdag een gesprek met iemand over zo´n b.v, vandaar dat ik nog wat meningen wil weten

Je vragen beginnen bij de basis, maar met een simpele Google opdracht is daar al vrij veel over te vinden. Ook op Higherlevel. Ook denk ik dat je meer hebt aan informatie dan aan meningen. Uit de forumregels, waarmee je bij het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

 

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedoelde inderdaad een uniforce constructie of iets wat daar op lijkt!

Gebruik onze zoekfunctie eerst:

 

Lees dan o.a dit topic: Toegevoegde waarde Uniforce, VRB en andere beheerders van (ZZP) BV's of een van de overige 70 bestaande topics over Uniforce, DUBV of BVIK

 

Heb je daarna nog vragen, stel ze dan gerust in dit topic!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Ik heb het een en ander doorgelezen, waaronder ook jouw reacties en zoals ik het een beetje begrijp ben jij niet echt voorstander van het concept?. Bedankt voor jullie verwijzingen naar de bestaande topics. Zoals ik het nu lees, zitten er voor mij ook alleen maar nadelen aan. Het lijkt allemaal zo mooi he, maar dan de werkelijkheid.

 

Ik lees nog even door!

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Ik heb het een en ander doorgelezen, waaronder ook jouw reacties en zoals ik het een beetje begrijp ben jij niet echt voorstander van het concept?.

 

Dat klopt. Maar dat komt vooral omdat ik redeneer dat een echte zelfstandige deze dure kerstboom niet nodig heeft om de VAR/DBA problematiek te vermijden: die zorgt gewoon voor meerdere opdrachtgevers, niet te veel afhankelijkheid van 1 grote langdurige opdracht en het vermijden van een gezagsverhouding.

 

Het Uniforce concept werkt voor vooral voor pseudo-zelfstandigen. Het is héél duur (15.000 Euro kosten en gemist fiscaal voordeel ten opzichte van een eenmanszaak) , maar het werkt voor mensen die zeer langdurig (meerdere jaren) op 1 opdracht zitten en/of overduidelijk werken onder (werkgevers)gezag.

 

Waar ik altijd een beetje huiverig voor ben is starters die direct de veiligheid zoeken van zo'n DUBV concept alleen omdat hun eerste opdracht een jaar duurt.

 

Haha meningen is informatie, ik spreek mezelf tegen inderdaad, denk dat het de zenuwen is

;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt,

 

Klopt inderdaad zoals ik het nu lees. wat ik uit het verhaal naar voren haal en voor mij nadelen zijn:

 

- Geen zelfstandigenaftrek

- Ontslaan worden uit je eigen onderneming

- Dure onderhoudskosten voor een b.v

 

Ik weet eerst even genoeg. En zoek nog even verder.

Bedankt allen!

 

Vriendelijke groet,

 

Thomas Jongsma

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening is dat in deze tijden het opzetten van of het omvormen naar een (ZPP) BV enkel zal leiden tot argwaan bij de Belastingdienst.

Mijn mening is juist het tegenovergestelde: de belastingdienst en de Minister juichen het alleen maar toe: weer een persoon minder die fiscale aftrekposten (ZA, SA, MKB Winstvrijstelling) claimt maar keurig netjes loonbelasting, VPB en sociale premies betaalt.

 

Edit: Alle ZZP-ers in zo'n DUBV lijkt me de natte droom van de Minister: hebben we direct een begrotingsoverschot. Alleen de vakbonden zijn tegen: die willen ze liever in echte loondienst zodat ze ook bijdragen aan pensioenpotten... en lid kunnen worden uiteraard.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening is dat in deze tijden het opzetten van of het omvormen naar een (ZPP) BV enkel zal leiden tot argwaan bij de Belastingdienst.

Mijn mening is juist het tegenovergestelde: de belastingdienst en de Minister juichen het alleen maar toe: weer een persoon minder die fiscale aftrekposten (ZA, SA, MKB Winstvrijstelling) claimt maar keurig netjes loonbelasting, VPB en sociale premies betaalt.

 

Edit: Alle ZZP-ers in zo'n DUBV lijkt me de natte droom van de Minister: hebben we direct een begrotingsoverschot. Alleen de vakbonden zijn tegen: die willen ze liever in echte loondienst zodat ze ook bijdragen aan pensioenpotten... en lid kunnen worden uiteraard.

 

Mijn mening is gebaseerd op een uitspraak van iemand van de Belastingdienst zelf die tijdens een praatje duidelijk aangaf dat personen die nu een EMZ voeren niet hoeven te gaan denken dat met het oprichten van een (ZZP) BV zij dan geen risico meer lopen maar juist in het gezichtsveld terecht komen. Daarbij blijft mijn mening dat het aangaan van een dergelijke constructie alleen maar tot argwaan zal leiden bij de Belastingdienst.

 

Het voornaamste punt is namelijk dat nu per opdracht gekeken wordt. Het maakt dan ook helemaal niet meer uit of je dan vanuit je EMZ of vanuit je eigen BV jezelf verhuurd. Als achteraf in de praktijk blijft dat je niet zelfstandig genoeg bent dan kun je de werkzaamheden ook niet onder de vlag van je onderneming voeren, ongeacht je nu een EMZ of (ZPP) BV hebt. Ofwel, de Belastingdienst hanteert bij de handhaving van WDBA geen verschil tussen EMZ en (ZPP) BV.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is zeker geen slimme constructie mogelijk dat je de eenmanszaak laat bestaan en via de eenmanszaak toch zelfstandigenaftrek weet te halen?

Zal vast dichtgetimmerd zijn. :D

Die slimme constructie is er wel en dat is voldoen aan de regels volgens WDBA. En wat mij betreft is dit een goed dichtgetimmerde constructie.

Link naar reactie
  • 0

Daarbij blijft mijn mening dat het aangaan van een dergelijke constructie alleen maar tot argwaan zal leiden bij de Belastingdienst.

Ieder zijn mening. Feit is dat het die zelfde belastingdienst is die de constructie van Uniforce heeft goedgekeurd.

Daarnaast is het vooral een kwestie van "Cui Bono", (wat al 2.100 jaar dé hamvraag is in iedere taaie kwestie)

 

De belastingdienst profiteert van de DUBV, en profiteert niet of nauwelijks extra van de status van werknemerschap. Mooie woorden dus van een belastingmedewerker voor de bühne, maar ik vermoed dat de prioriteiten zeker niet bij de DUBV komen te liggen....

 

Het voornaamste punt is namelijk dat nu per opdracht gekeken wordt.

Er werd altijd al per opdracht gekeken voor het beoordelen of sprake was van een zelfstandige opdracht of een fictief dienstverband. Het enige verschil is zodat de VAR per opdrachtgever werd verstrekt en - wellicht - in de verre toekomst er ook gaat worden gehandhaafd.

 

Die slimme constructie is er wel en dat is voldoen aan de regels volgens WDBA.

De wet DBA zelf bevat géén regels, maar schaft alleen de VAR af.

 

 

[edit: storende typfout aangepast]

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Daarbij blijft mijn mening dat het aangaan van een dergelijke constructie alleen maar tot argwaan zal leiden bij de Belastingdienst.

Ieder zijn mening. Feit is dat het die zelfde belastingdienst is die de constructie van Uniforce heeft goedgekeurd.

Daarnaast is het vooral een kwestie van "Qui Bono", (wat al 2.100 jaar dé hamvraag is in iedere taaie kwestie)

 

De belastingdienst profiteert van de DUBV, en profiteert niet of nauwelijks extra van de status van werknemerschap. Mooie woorden dus van een belastingmedewerker voor de bühne, maar ik vermoed dat de prioriteiten zeker niet bij de DUBV komen te liggen....

 

Het voornaamste punt is namelijk dat nu per opdracht gekeken wordt.

Er werd altijd al per opdracht gekeken voor het beoordelen of sprake was van een zelfstandige opdracht of een fictief dienstverband. Het enige verschil is zdat de VAR per opdrachtgever werd verstrekt en - wellicht - in de verre toekomst de wet DBA ook wordt gehandhaaft.

 

Selectief quoten heet zoiets... Je vergeet het belangrijkste te quoten dat de Belastingdienst bij de handhaving om te bepalen of aan de regels volgens WDBA voldaan wordt geen onderscheid zal maken tussen EMZ en (ZZP) BV.

Link naar reactie
  • 0

Die slimme constructie is er wel en dat is voldoen aan de regels volgens WDBA.

De wet DBA zelf bevat géén regels, maar schaft alleen de VAR af.

 

De implementatie van WDBA heeft gezorgd voor modelovereenkomsten. Het houden aan een goedgekeurde modelovereenkomst is de slimme constructie.

 

Daarbij vind ik voor het gemak van de discussie geen onderscheid te maken tussen de definitie van WDBA en de implementatie ervan. Die twee zijn vrijwel onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Althans dat is mijn bescheiden mening....

Link naar reactie
  • 0
Selectief quoten heet zoiets... Je vergeet het belangrijkste te quoten dat de Belastingdienst bij de handhaving om te bepalen of aan de regels volgens WDBA voldaan wordt geen onderscheid zal maken tussen EMZ en (ZZP) BV.

 

Ik heb het bewust niet geciteerd omdat de haken om (ZZP) nogal verwarrend werken. Dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen EMZ en BV is evident, maar een ZZP BV (zonder de haken) a.k.a. DUBV of BVIK is van een andere categorie: daar is al sprake van een loondienstverband, met alle bijbehorende rechten en plichten.

 

Zelfs al zou de belastingdienst in formele zin de DUBV handhaven, dan schieten zij daar helemaal niets mee op. Er komt geen stuiver meer belastingen of sociale premies binnen. Dit in tegenstelling tot handhaving bij EMZ en de gewone BV

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Selectief quoten heet zoiets... Je vergeet het belangrijkste te quoten dat de Belastingdienst bij de handhaving om te bepalen of aan de regels volgens WDBA voldaan wordt geen onderscheid zal maken tussen EMZ en (ZZP) BV.

 

Ik heb het bewust niet geciteerd omdat de haken om (ZZP) nogal verwarrend werken. Dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen EMZ en BV is evident, maar een ZZP BV (zonder de haken) a.k.a. DUBV of BVIK is van een andere categorie: daar is al sprake van een loondienstverband, met alle bijbehorende rechten en plichten.

 

Zelfs al zou de belastingdienst in formele zin de DUBV handhaven, dan schieten zij daar helemaal niets mee op. Er komt geen stuiver meer belastingen of sociale premies binnen. Dit in tegenstelling tot handhaving bij EMZ en de gewone BV

 

Ik heb het destijds anders begrepen en dat ook ZPP BV's die nu gestart worden na invoering van WDBA dezelfde behandeling krijgen als EMZ en BV. Ik weet vrijwel zeker dat ik een zin gehoord heb in de trant van: "Het kost je alleen maar geld en het zal niets voor je oplossen". Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.