• 0

container transport haven Rotterdam vs Haven Antwerpen

Hallo,

 

ik heb op dit moment twee stages gelopen (elk 800 uur), waarvan 1 bij een expediteur op de export documentatie voor containers en de ander op de sales van een Breakbulk terminal. Bij bijde stages heb ik gehoord over de concurentie strijd tussen de haven van Rotterdam & Antwerpen,

 

gezien Container & breakbulk elk een vak apart is en dit moeilijk valt te combineren wil ik dit onderwerp houden op container vervoer.

 

zoals iedereen weet is Rotterdam haven nummer 1 op het gebied van container transport in Europa en zo ook ook op Antwerpen. voor mij is dit terecht en je kan hieronder zien waarom:

 

1. de container terminals van Rotterdam zijn een stuk geautomatiseerder dan die van Antwerpen, helemaal met de maasvlakt II binnekort.

2. het achterland (vooral duitsland) is beter te bereiken, doordat de infrastructuur beter verzorgd is (wegen, trein verbinding & waterverbinding met de Rijn)

3. Diepgang in Rotterdam is lager, grotere schepen kunnen dus aanleggen.

4. Fiscal representation in Rotterdam heeft meer voordelen,

 

ik zou verwachte dat langzamerhand de Rotterdamse haven steed meer business van de Antwerpse haven afpakt, alleen als ik op internet hierover zoek kom ik er eigenlijk achter dat de Rotterdamse haven daalt In container aantallen en de Antwerpse haven juist groeit......

 

ook heb ik gehoord dat de zeevracht tarieven in Rotterdam hoger liggen, klopt dit? zo ja waarom en zou dit de reden voor het groei verschil kunnen zijn?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Luc,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Je stelt zo te lezen geen ondernemersvraag. Uit de forumregels, waarmee je bij het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

 

We zijn een ondernemersforum. (...) Ben je student? Aan huiswerk-, studie-, afstudeer-, stagevragen en afstudeerscripties doen wij niet.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.