• 0

gelijkenis en het patent

Ten eerste een erg handig artikel van Techniko binnen dit onderdeel! Zelf ben ik bezig met de ontwikkeling van een product wat ik middels een webshop wil gaan verkopen. Later zou ik dit uit willen breiden door ook resellers te zoeken. Het hebben van patent lijkt me zeker in het laatste geval erg relevant. Wat betreft patent heb ik de volgende vragen, iemand een antwoord?

 

1

 

Hoe zit het met producten die erg op elkaar lijken. Wanneer ik bijvoorbeeld een design voor lest say een hippe lampekap, maak die sterk lijkt op een andere lampekap die reeds verkrijgbaar is wordt dit dan als jatten gezien? Het ontwerp is immers anders maar gelijkenis is er wel...Een set kerstballen voor in de kerstboom is te koop in vele verschillende dozen en afkomstig van vele leveranciers. Het wiel is eenmaal uitgevonden en allemaal maken ze een glazen bolletje met een zilveren, rode of mischien gouden laklaag. In hoeverre mag je dus een zelfde, gelijkogend product op de martk brengen? Bij het namaken van een logo wordt moelijk gedaan maar de kerstballen liggen wel zonder morren naast elkaar in de winkel. Hoe zit dat?

 

2 Weet iemand een handige site of andere recourse waar ik kan kijken naar de reeds aangevraagde patenten op bepaalde designs, producten of ideeen? Hierbij beperk ik me tot de nederlandse markt.

 

thx

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Auteursrecht en patentrecht kunnen soms dicht bij elkaar liggen.

 

Het Octrooicentrum geeft ééndags cursussen op het gebied van octrooien en aanverwante zaken.

Het modelrecht wordt dan ook behandeld

 

Even terug naar de vragen.

Een lampekap moet onderscheidend zijn tov van andere modellen, deze valt dan onder het auteursrecht, kijk ééns op auteursrecht.

 

Voorbeelden van werken die auteurs­rechtelijk beschermd kunnen zijn:

 

- wer­ken van beel­dende kunst

- producten van industriële of ambach­telijke vormge­ving

 

 

Dus maak je een lampkap na die nauwelijks te onderscheiden is van een designlampekap dan kan dat uitgelegd worden als inbreuk op de rechten die op het origineel rusten. Het oordeel hierover velt de rechter (die hier geen verstand van heeft).

 

Voor kerstballen geldt hetzelfde, als iets onderscheidend genoeg is valt deze onder het auteursrecht, volgens mij worden kesrtballen trouwens maar door één fabriek gemaakt die in het voormalig Oost Duitsland staat.

 

Heeft de lampekap of kerstbal een bepaalde technische functionaliteit, dan moet dit beschermt worden door een patent en vervalt een eventueel auteursrecht :(

 

Ik hoop dat ik je voldoende info heb gegeven om weer verder te kunnen.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

thx en ga zeker ff de linkjes bekijken.. Lastige materie in ieder geval. Vraag me bijvoorbeeld ook af in hoevere een patent echt nodig is. Gaat eeen reseller bijvoorbeeld vragen of de merknaam vastligt of patenten zijn aangevraagd?

 

En wat zijn bijvoorbeeld de consequenties als een andere leverancier zegt 'eej dat lijkt verdacht veel op mijn product'...

 

Nog genoeg te doen in ieder geval.

 

herman

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

Zeker zolang we op HL niet weten met wat voor product je bezig bent is het moeilijk je hierover te adviseren.

Om te beginnen kun je de NOVU ééns raadplegen.

 

Of een patent weel of niet aangevraagd moet worden hangt o.a. af van de levensduur van het product.

Als het bijvoorbeeld een gadget is, waarmee je in één keer de markt overspoelt, dan heeft het geen zin het te patenteren.

Je aandacht moet dan gericht zijn op het zo snel mogelijk bevoorraden van de markt met jouw product.

Door de snelheid blijf je de concurrent voor.

Marktonderzoek kan bv ook uitwijzen dat je klantenkring te klein is om een patent te rechtvaardigen.

Juiste branding, en jezelf kunnen afficheren als de bedenker/uitvinder kan soms ook een alternatief zijn.

 

Zoals je ziet zijn er meerdere mogelijkheden, allemaal afhankelijk van jouw situatie.

 

En als een leverancier roept eej dat lijkt op mijn product" dan zijn er ook meerdere opties.

 

Kortom, om je enigzins een inhoudelijk advies te kunnen geven, zul je iets meer moeten vertellen over het soort product, de branche, jouw netwerk binnen die branche, enz.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat zoals eerder al werd genoemd om design verlichting van eigen ontwerp. De kap toont enige gelijkenis met een design wat ik later ook eens in een winkel in amsterdam zag maar heeft wel degelijk een ander uiterlijk.

 

Ik kan me voorstellen dat verkoop in een eigen webshop geen probleem is. Echter: als ik bijvorbeeld een keten als 'de Lampenier' als reseller wil hebben dan komen waarschijnlijk wel vragen over patent etc, ligt het merk vast?

 

Ik heb wel een merknaam voor het product bedacht en wil het ook onder deze naam positioneren maar heb deze naam niet vastgelegd. Wat betreft gimmick of langdurig product. Het gaat hier om een trendgevoelig product wat inderdaad lang mee kan maar niet als een fietsendrager of iets dergelijks aan hoge eisen etc dient te voldoen.

 

Het hebben van patent of bepaalde rechten op het product is dan ook meer vanuit het oogpunt dat resellers er mischien om vragen of dit als vereiste opstellen voor het product daadwerkelijk in te kopen. Ook zou gesputter van een concurrent de reden kunnen zijn bepaalde rechten als argumentatie achter de hand te hebben.

 

herman

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik dacht dat de lampekap een voorbeeld was.

 

Als jouw ontwerp een voldoende onderscheidend karakter heeft, dan valt het onder het auteursrecht zoals eerder vermeld.

Als het puur om vormgeving gaat, heb je weinig tot niets met patenten te maken, of het zou een bepaalde techniek moeten zijn waarmee bv het armatuur bevestigd is.

Ik denk dat afnemers geen vragen zullen stellen over een patent omdat dit nu niet relevant lijkt.

 

Dit is juist wel een reden om de merknaam wel vast te leggen en deze duidelijk te positioneren.

Kijk ééns op de website van het merkenbureau.

Via het register kun je zoeken of jouw naam al gedopneerd is door iemand.

En of het ook van toepassing is op jouw product categorie.

 

Ook niet onbelangerijk, de domeinnaam.

Kijk op SIDN, daar kun je zien of jouw naam als domein nog vrij is.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

aha kijk.. idd een op waarheid berustend voorbeeld.. mmm ook de manier van bevestigen lijkt behoorlijk op die van een bestaand product.. das ff minder en kan dus wel complicaties opleveren?

 

Wat betreft merknaam zal deze nog niet vastliggen.. ook het url is overigens nog vrij. Denk dat ik puur op zoek moet naar de recourse waar ik kan kijken of de bevestigingstechniek al ergens vast is gelegd.

 

herman

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

aha kijk.. idd een op waarheid berustend voorbeeld.. mmm ook de manier van bevestigen lijkt behoorlijk op die van een bestaand product.. das ff minder en kan dus wel complicaties opleveren?

 

Wat betreft merknaam zal deze nog niet vastliggen.. ook het url is overigens nog vrij. Denk dat ik puur op zoek moet naar de recourse waar ik kan kijken of de bevestigingstechniek al ergens vast is gelegd.

 

herman

 

Denk je dat je er wat aan hebt als hier een topic stond over hoe te zoeken in een patent database ?

 

Ga trouwens nooit uit van "het zal wel niet", maar verander het in"het zal wel al".

 

Beter gezocht en gevonden, dan aangenomen en geschonden.

 

Link naar reactie
  • 0

zou zeker ideaal zijn dat hier een fixed topic stond over hoe te zoeken in een patent database en sterker nog waar vind ik een dergelijke database.

 

thx voor je snelle strakke antwoorden! .. zeer handig forum dit in ieder geval.

 

herman

 

ps hoe kom ik van die f#@% noobie status af? Wil ook de beste zijn!

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

zou zeker ideaal zijn dat hier een fixed topic stond over hoe te zoeken in een patent database en sterker nog waar vind ik een dergelijke database.

 

O.a. via www.octooicentrum.nl , of rechtstreeks naar Espacenet

 

thx voor je snelle strakke antwoorden! .. zeer handig forum dit in ieder geval.

 

herman

 

ps hoe kom ik van die f#@% noobie status af? Wil ook de beste zijn!

 

Noobie status is "je persoonlijke teks"t in je profiel, kan en mag je zelf wijzigen.

 

Suc6

 

Ik zal eerdaags wat tijd maken voor een octrooizoekhandleiding in het kort

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.