• 0

boekhouding verkeerde boeking

Hallo mede lezers,

 

Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor hebben.

In mijn boekhouding staat op grootboekrekening 1300 waarborgsomwinkelpand debet.

Maar in grootboekrekening 1126 staat ING zakelijk dat is een gesloten rekening voor de waarborgsom. ook debet.

Maar dat geld hoort in de ing rekening. De ing is het bedrag wat hoger door de ontvangen rente.

Zo te zien staat dat er al heel wat jaren zo in.

Mijn vraag hoe kan ik dat corrigeren, graag op een makkelijke manier, ik heb namelijk geen boekhoudknobbel.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo mede lezers,

 

Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor hebben.

Hallo, welkom op HL.

 

In mijn boekhouding staat op grootboekrekening 1300 waarborgsomwinkelpand debet.

Als je het bedrag hebt overgemaakt hoort het debet op de balans te staan omdat je een waarborgsom na het einde van het contract weer terugkrijgt.

Als je het bedrag hebt ontvangen hoort het credit op de balans te staan omdat je een aan het einde van het contract een waarborgsom weer moet terugbetalen.

Maar in grootboekrekening 1126 staat ING zakelijk dat is een gesloten rekening voor de waarborgsom. ook debet.

Dit is een bankrekening en als hij op jouw naam staat hoort die gewoon op de balans te staan.

Maar dat geld hoort in de ing rekening. De ing is het bedrag wat hoger door de ontvangen rente.

Zo te zien staat dat er al heel wat jaren zo in.

Is dat een derden- of een geblokkeerde rekening voor een ontvangen of betaalde waarborgsom?

Mijn vraag hoe kan ik dat corrigeren, graag op een makkelijke manier, ik heb namelijk geen boekhoudknobbel.

Zoek de originele boekhouding op en kijk wat er fout is geboekt.

 

Vraag voor de lezer is heb je de waarborgsom ontvangen of betaald?

Is de geblokkeerde rekening van jou of van een ander?

Waarop is het bedrag toen tegen geboekt ?

Is het per ongeluk bij een resultatenrekening bij of afgeboekt of bij een debiteur of crediteur?

Is het 2 keer overgemaakt?

Staat het saldo nog open onder een debiteur of crediteur?

Staat het nog open onder een andere balanspost zoals te betalen/te ontvangen, Kruisposten ?

Lopen die allemaal af?

 

Zonder de oorspronkelijke boeking is er eigenlijk niet veel zinnigs over te zeggen.

 

Vriendelijke groet.

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Easy does it,

Bedankt voor je reactie,

 

Het bedrag is betaald en de rekening is van mij.

 

 

Het bedrag heb ik 8 jaar geleden betaald bij de ing gesloten spaar rekening, gekoppeld aan een privé rekening als inderdaad voor de waarborgsom huur

Mijn boekhoudster heeft toen in mijn boekhoud programma de grootboekrekening 1300 waarborgsomwinkelpand liquide middelen op balans aangemaakt

 

Ong 3 jaar geleden dacht ik dat klopt niet,

ik krijg afschriftjes van de ing jaarlijks met natuurlijk de betaalde rente op mijn waarborg som.

 

Ik heb al een tijdje een nieuwe boekhoudster en vertelde haar dat de ing bank voor de waarborgsom niet in mijn boekhouding voor komt. en ook mijn rente niet kon boeken.

Dat zou ze voor elkaar maken.

Maar nu kom ik erachter dat zij een nieuwe grootboekrekening heeft aangemaakt 1126 ing zakelijk liquide middelen debet op balans maar daar zit de waarborgsom in ook debet.

 

Bij ing zakelijk zie ik in het memoriaal staan 1126 ing zakelijk debet, tegen rekening 0510 prive storting credit, die is er in 2013 ingezet.

 

Dus staat op mijn balans

waarborgsom debet

Ing spaarzakelijk debet

 

Maar van waarborgsom 1300 kan ik geen credit tegenrekening van vinden.

Ik heb een Davilex boekhoudprogramma,

Weet je misschien waar ik kan zoeken?

 

Ik hoop dat ik je het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

de boeking uit 2013 is ten onrechte gemaakt die moet je dus terugdraaien..

 

de boeking uit 2009 zal iets vergelijkbaars zijn. maar is niet zo spannend meer.

 

Als in de toekomst de waarborgsom vrijvalt dan zal de geblokkeerde rekening vervallen en het saldo overgeboekt worden naar de rekening waar deze aan gekoppeld is. Op dat moment zal het saldo van je bankrekening toenemen en valt het bedrag op de rekening waarborgsom vrij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Easy does it,

Bedankt voor je reactie,

 

Het bedrag is betaald en de rekening is van mij.

 

 

Het bedrag heb ik 8 jaar geleden betaald bij de ing gesloten spaar rekening, gekoppeld aan een privé rekening als inderdaad voor de waarborgsom huur

Mijn boekhoudster heeft toen in mijn boekhoud programma de grootboekrekening 1300 waarborgsomwinkelpand liquide middelen op balans aangemaakt

 

Schijnt me correct.

Heb je dit van een spaarrekening betaald of op een spaarrekening ( op jouw naam ! ) gestort?

De boeking lijkt me normaal bij betaling.

Waarborgsom Debet

Aan Bank Credit

Staat waarschijnlijk gewoon in bankboek onder uitgaven.

Ong 3 jaar geleden dacht ik dat klopt niet,

ik krijg afschriftjes van de ing jaarlijks met natuurlijk de betaalde rente op mijn waarborg som.

Dit klopt volgens mij niet.

De Waarborgsom staat waarschijnlijk op een rekening van de verhuurder.

Jij krijgt een rentevergoeding en die is gelijk aan de ontvangen rente op de spaarrekening ( Naar ik aanneem op naam van de verhuurder waar hij jou waarborgsom op heeft gezet).

Lijkt me onlogisch dat je een waarborgsom betaalt en dan op een eigen spaarrekening nog een keer het bedrag stort. (Zou theoretisch kunnen indien rekening geblokkeerd is en verhuurder moet mee tekenen voor terugstorten maar het lijkt mij een omslachtige methode.)

Ik heb al een tijdje een nieuwe boekhoudster en vertelde haar dat de ing bank voor de waarborgsom niet in mijn boekhouding voor komt. en ook mijn rente niet kon boeken.

Dat klopt want het is dus waarschijnlijk niet jou rekening maar van de huurder.

Je kan enkel de rente bijschrijven op de terug te vorderen waarborgsom (1300).

Dat zou ze voor elkaar maken.

Maar nu kom ik erachter dat zij een nieuwe grootboekrekening heeft aangemaakt 1126 ing zakelijk liquide middelen debet op balans maar daar zit de waarborgsom in ook debet.

Dit is waarschijnlijk ten onrechte of 1126 is eigenlijk het saldo van 1300.

Bij ing zakelijk zie ik in het memoriaal staan 1126 ing zakelijk debet, tegen rekening 0510 prive storting credit, die is er in 2013 ingezet.

Ja, begrijpelijk maar fout. Omdat er geen werkelijke betaling tegenover staat heeft ze het als privé storting geboekt want je moet nu eenmaal een tegenrekening hebben.

Ik zou zeggen deze terugboeken.

Dus staat op mijn balans

waarborgsom debet

Ing spaarzakelijk debet

en;

Privé storting credit ( zit nu in eigen vermogen).

Afname Bank credit (oorspronkelijke betaling).

Maar van waarborgsom 1300 kan ik geen credit tegenrekening van vinden.

Ik heb een Davilex boekhoudprogramma,

Weet je misschien waar ik kan zoeken?

Waarschijnlijk in je bankboek van dat jaar als uitgave geboekt.

Ik hoop dat ik je het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.

 

Ik snap alleen nog niet of de (geblokkeerde) spaarrekening nu op jouw naam staat of van de verhuurder.

Maar maakt verder niet uit de tweede boeking moet gecorrigeerd worden.

Als je de jaarlijkse rente gewoon als een bankboeking wil verwerken dus 1300 afboeken en 1126 blijven gebruiken (Is als ik het goed begrijp gekoppeld aan een bankboek).

Anders de 2e boeking exact terugdraaien en jaarlijks de ontvangen rente naar 1300 boeken.

Je kan dat via memoriaal doen Waarborgsom Debet/Rente Credit of je maakt een kasmutatie ervan

met rente ontvangst en toename waarborgsom als uitgave (storting op waarborgsom of

spaarrekening).

 

Dus privé opname debet

Aan 1126 of 1300 credit.

 

In de balans moet je de waarborgsom wel opgeven als vordering en niet als bankrekening.

Of bij de bank- c.q. spaarrekening vermelden dat die geblokkeerd is voor de waarborgsom verhuurder.

Anders geef je een te gunstig beeld liquiditeit want de waarborgsom is geen vrij beschikbaar geld.

 

 

Vriendelijke groet

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

@easy does it

 

het is een heel gebruikelijke gang van zaken dat de borgsom die de verhuurder vraagt op een geblokkeerde rekening bij de huurder staat. omslachtig of niet.. de verhuurder heeft geen recht op dat geld totdat je in verzuim bent.. elke bank heeft faciliteert degelijke geblokkeerde rekeningen.

 

het is dus totaal niet onwaarschijnlijk dat dit geld op een spaarrekening staat van uniek en dat er dus ook daadwerkelijk rente op wordt ontvangen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@easy does it

 

het is een heel gebruikelijke gang van zaken dat de borgsom die de verhuurder vraagt op een geblokkeerde rekening bij de huurder staat. omslachtig of niet.. de verhuurder heeft geen recht op dat geld totdat je in verzuim bent.. elke bank heeft faciliteert degelijke geblokkeerde rekeningen.

 

het is dus totaal niet onwaarschijnlijk dat dit geld op een spaarrekening staat van uniek en dat er dus ook daadwerkelijk rente op wordt ontvangen.

 

 

Hallo Roel,

 

Bedankt voor de info, kon dat niet uit het verhaal halen.

Kan ik mijn antwoord inkorten. :)

Dus dan wordt correctie

 

Privé opname Debet

aan Waarborgsom 1300 Credit

 

Om de tweede (dubbelboeking) te herstellen.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.