• 0

Innovatieland.org

Voor het laatst geupdate op:

22 augustus, 13:23

 

“Just as energy is the basis of life itself,



and ideas the source of innovation,

so is innovation the vital spark of all human change,

improvement and progress.”

-Theodore Levitt

 

Enige tijd geleden alweer zag ik alle gesteggel die er is rondom innovatie. Overheden en instanties die over elkaar heen struikelen, budgetten en vouchers en subsidies waar meestal alleen degenen die bereid zijn een flink stuk oerwoud aan regels en voorwaarden door te ploegen hun handen op weten te leggen.

Om me heen zie ik mensen tot hun knieën in de blubber zich met hart en ziel inspannen voor innovatie. Niet in de sfeer van ‘tig prototypes ontwikkelen in een laboratorium, waar niemand op zit te wachten- maar mensen die dingen zién en handelen.

Mensen met eigen visies en een bereidheid om met weinig tot niets te werken, puttend uit bronnen van creativiteit, hulp van anderen, het vrijelijk verspreiden van kennis, het opzetten van nieuwe initiatieven, ondernemingen en projecten.

Doeners. Rebellen. Vernieuwers. Ondernemers. Talenten. Individuen van alle leeftijden, herkomsten, disciplines, achtergronden.

 

Deze mensen wil ik graag verbinden, een relevante context erbij geven voor hun bezigheden, hun visie helpen verspreiden, aandacht geven aan hun initiatieven (want doeners zijn niet altijd communicators en dat is prima!)... vooral door bundeling van onze innovatieve energie kunnen we van waarde zijn voor een samenleving waarin mensen zoeken naar de juiste uitgangspunten en vooral: inspiratie voor innovatie!

 

» Concept:

Een poel van mensen post op basis van inspiratiemomenten op innovatieland.org.

Er is geen quotum van aantal posts als je je bereid toont om mee te helpen bouwen aan het weblog. (Ik weet namelijk hoe verlammend het kan werken als iets ‘moet’, leer mij m’n Pappenheimers kennen....)

Als minimum aantal bloggers zie ik tussen de 20 en 30 mensen, om het geheel vaart en genoeg vulling te geven.

De vorm van weblog vind ik de juiste vorm voor dit initiatief omdat het levendig is, actueel, toch een basis kan zijn voor community-vorming, open maar met een duidelijke volgorde, aantrekkelijkheid voor bezoekers, eenduidigheid biedt en een hoop ‘functionele ruis’ die media als forums hebben niet kent.

 

 

De bijdragers worden duidelijk geprofileerd naast het weblog. (Dus niet na een aantal doorkliks) Zo wordt het in één oogopslag duidelijk wie zich verbonden hebben aan innovatieland.org. Dit komt bovendien de exposure van de bijdragers ten goede.

 

 

 

 

» Nodig:

--Bijdragers (mensen met visie en ja-energie, onregelmatige of regelmatige inspiratiemomenten, variërend van al van enig kaliber en met de nodige ervaring tot jonge, onbewezen doch zichtbare talenten – denk aan visionairen, schrijvers, ondernemers, nerds, uitvinders, kunstenaars, creatieven, verbinders, geeks, mensen met een algemene passie voor de toekomst en goede ideeën)

--Uitwerking ontwerp naar werkend weblog (code > uiteraard wordt deze bijdrage duidelijk vermeld)

--Mensen die zouden willen meemanagen

--Evangelisten (thrill junkies, mensen die naar innovatieland.org willen linken, erover willen schrijven, bijdragers willen rekruteren)

--Kritiek vanuit een wens te helpen en te verbeteren

 

 

» Niet nodig:

 

--Subsidie

--Azijnzeikers (hobbymatig of professioneel)

--Veel geblaat, weinig wol

--Slepers (mensen die in de kar springen en met hun benen op de grond bungelen en zo de boel vertragen)

--Kritiek vanuit een behoefte om het eigen ego te bevredigen

 

 

» Tot slot: mijn diepste overtuiging over hoe ik innovatieland.org voor me zie:

 

Het heeft geen zin om bezig te zijn met problemen en deze oplossen. Het werkt beter om voor je te zien hoe je het graag zou willen hebben en te werken aan creatie en realisatie van deze visie.

 

Innovatie wordt vooral gezien als het domein van officiële instanties, als lange processen en trajecten die inzichtelijk gemaakt kunnen worden, als technologische vernieuwingen. Dit is er uiteraard onderdeel van.

 

De mensen die zich op de échte ‘cutting edge’bevinden zijn echter meestal niet bewust bezig met ‘vernieuwen’—ze doen wat ze doen omdat ze dat vanuit een innerlijke behoefte graag willen doen. Of ze hebben het geduld niet om te wachten op erkenning, geen zin om de papierwinkel en soms bizarre vereisten van subsidie te regelen.

Zoals ik het voor me zie wordt innovatieland.org de plek waar óók de mensen op beleidsposities en de mensen aan de frontlinie (zichtbaar of onder de radar doorvliegend) hun visie, ideeën, plannen en gerealiseerde projecten naar buiten brengen. Anderen tegen het lijf lopen en zo tot samenwerking komen. Tot wederzijdse inspiratie en stimulatie en elk vanuit eigen expertise, interessegebied, passie en kwaliteiten de aanvliegroute bepaalt om op innovatieland.org bij te dragen.

 

Het moet geen officieel karakter krijgen maar juist een beetje een zooitje lijken waar mensen van alle denkbare (relevante) pluimage zich kunnen uiten en een stem hebben. Ik wil net genoeg structuur bieden om geen echt onsamenhangende situatie te laten ontstaan.

 

Als mijn eigen rol zie ik die van initiator, realisator, vision keeper en verbinder.

 

» ACTIE:

Mail annedien@impulsant.nl om je zegje te doen, je aan te melden als innovatieland.org bijdrager, tips te geven, me succes te wensen...

 

» DANK:

Jelmer de Jong van Qurium heeft alvast het domein en de hosting gesponsord.

Klasse, Jelmer!

 

» UPDATE:

Hier zal ik neerzetten wie er tot dusver hun medewerking hebben toegezegd.

 

-Jelmer de Jong (Qurium, Solutos, moderator op Marketingforum.nl)

-Martijn Aslander (Elvenstone Networks)

-Nico Schouten (Synergeon, moderator op Higherlevel.nl)

-Bas van de Haterd (professioneel bemoeial, marketeer)

-Jan Willem Keus (Ondernemer, COFFEE-STAR)

-Tim Paymans (ondernemer/onderzoeker, Dissint B.V)

-Edo (Venture Capital Coach)

-Sjors de Valk (Chief Superb Coding)

-Nils de Witte (NeBib, Higherlevel, HollandInnovation, winnaar Innovatiepenning 2005)

-Diederik Boel (fotografie)

-Boris Veldhuijzen van Zanten (vrijblijvende bijdrager)

-Ties van der Laan (business coach, Ties Corporate Finance)

-Wim Haarsma (Kleine Interactieve Aap)

-Ron Verweij (EYE-D, gepassioneerd over de continu veranderende relatie tussen innovatie en mensen)

-Ramon Vullings (*New Shoes Today, column rondom het implementeren van innovatie)

-Peter Abrahamse (Student Technische Bedrijfskunde)

-Dirk Pieter van Walsum (product ontwerper, creatief generalist, DPiD)

-Justus Slaakweg (interieurarchitect, Nonex interior & furniture design)

-Frans Heijs (Student Technische Bedrijfskunde)

-Indira Reynaert (docent Universiteit Utrecht, eXistenZ.nl)

-Elfried Klarenbeek

-Dennis Klompalberts (commerciële uitbater, Improval)

-Sanne Roemen, (spectaculair stratege, oomph)

 

 

Annedien Hoen, mei 2005

 

’You must be the change you wish to see in the world.’

Mahatma Ghandi

 

--

 

Ik zie uit naar jullie reacties!

 

 

 

UID_innovatieland_s.thumb.gif.9192bd61ce6088cda8d7e5834461e259.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mensen- hij staat er hoor!

Met veel noeste arbeid van Sjors de Valk (petje af! Wat een briljante coder en conceptdenker!) en dankzij het genereus ter beschikking stellen van domeinregistratie en hosting door Jelmer de Jong zijn we online!

 

http://www.innovatieland.org

 

Uiteraard geldt nog steeds; als je wil bijdragen ben je van harte welkom.

 

Ik ga nu even achterover zitten en genieten van al dit moois ;D

Hoewel raar om mezelf te citeren, ik zie mijn motto weer bevestigd:

 

"If you want to catch an idea you need a net.

If you want the idea to work you need a network."

 

En wat bijzonder dat dit kan, om allerlei redenen voor een groot deel dank zij Higherlevel-- *grote bos bloemen naar forum gooit*!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.