• 0

Doorgroeien uit eenmanszaak

Beste forumbezoekers van dit grandioze forum. In april heb ik 14 jaar een eenmanszaak, of ben ik ZZP-er zoals ze dat tegenwoordig noemen. Momenteel heb ik te maken met een dilemma. Ik wil graag verder groeien omdat ik een aantal grote opdrachtgevers aan mij kan binden. Hiermee onderhoud ik al goeie contacten maar momenteel ontvang ik deze opdrachten uit detachering via een aantal detacheerders die in dezelfde vijver vissen. Dit zint mij steeds minder.

In het verleden regelde die detacheerders voor mij de klussen maar tegenwoordig word ik op naam aangevraagd. Daarnaast heb ik niet mals geïnvesteerd in kennis en gereedschappen en merk ik dat die detacheerders eigenlijk niks voor mij doen om een hoger tarief te regelen op basis van kwaliteit en verhuur materieel etc. Deze opdrachtgevers zien het wel zitten om mij direct in te gaan huren maar dan willen ze dat ik een BV heb ipv een eenmanszaak. Ik ben in verregaand overleg en ik heb er vertrouwen in dat hier grote kansen liggen voor mijn onderneming.

 

Nu ben ik me al een tijd aan het oriënteren om de eenmanszaak over te zetten in een andere rechtsvorm zoals een BV. Deze keuze blijkt niet zo gemakkelijk omdat aan de diverse constructies de bekende haken en ogen kleven. Daarnaast genereer ik de laatste jaren een stabiele omzet van ca een ton per jaar (met weinig kosten), volgens sommige bronnen te weinig om belastingvoordeel uit een BV te halen tav de eenmanszaak. Daarover verschillen de meningen ben ik achter gekomen.

 

Mijn boekhouder adviseert om het nog niet te doen, maar ik krijg de indruk dat deze man niet echt begrijpt niet dat ik pas meer omzet kan genereren op het moment dat ik start met de BV.

 

Ik haal zeg maar ca 80k uit eigen uren, daarnaast haal ik ca 10-12k uit bemiddeling andere ZZP-ers.

Tevens haal ik wisselend tussen de 10 en 20k uit nevenachtiviteiten.

 

Wat betreft die bemiddeling. Ik ben bekend in het wereldje en de opdrachtgevers (echt grote bedrijven) weten dat ik vaak de juiste man op de juiste plek kan zetten. Dat lukt die detacheerdes minder die ook mensen in loondienst aanbieden die goedkoper zijn maar van een heel ander kaliber dan de mensen die ik aanbeveel. Dan sturen die ZZP-ers zelf de bon naar die detacheerder en dan ontvang ik achteraf een marge in de vorm van bemiddelingskosten. Deze zijn nihil in verhouding tot hun omzet. Dit loop erg goed. Het gaat hier om een bedrag van ca 350-500k waarin ik een bemiddelende rol speel voor ca 8-10 ZZP-ers. Omdat ik geen mensen in dienst kan nemen en ik wel eens wat via payrolling heb gedaan maar dat ook niet de oplossing is, neem ik daar momenteel genoegen mee. Daardoor zijn deze ZZP-ers uiteraard zeer loyaal. Deze jongens wil ik uiteraard straks wel naar mij laten factureren op het moment dat ik zelf direct werk aan ga nemen. In het begin zal ik dat op moeten bouwen, maar ik denk dat ik dat in ca 18 maanden kan laten groeien naar ca 300-350k per jaar. Dit is een voorzichtige en reële schatting.

 

Op het moment dat ik via een BV direct werk aan ga bieden weet ik dat ik meer marge overhoud dan nu die bemiddelingskosten. Daarnaast kan ik met minder marge genoegen nemen dan nu gangbaar is in de branche, ik hoef immers niet alleen van de detachering te leven. Voor mij telt vooral dat ik mijn eigen uurloon omhoog wil, meer ruimte om te groeien en beter beloond worden als ik zelf werk aanneem of jongens meeneem of aanbeveel.

 

Uiteraard heb ik mij laten informeren en begrijp ik grotendeels wat er gaat veranderen. Ik verlies belastingvoordeel en ik moet mijzelf als DGA een salaris uit gaan keren. Tevens zijn de kosten voor jaarlijks behoud van een BV hoger. Aangezien het een grote stap is vraag ik mij af op basis van de gegevens die ik heb verstrekt of het zin heeft hiermee verder te gaan. Is er iets van een breakevenpoint voor dit soort situaties? Ik hoor verschillende bedragen uiteenlopend van 80k winst tot 150k winst. Dat vind ik nogal een verschil en men is verre van eenduidig. Daarom vind ik dit heel erg moeilijk. Daarnaast ben ik goed in mijn werk en daarom ook erg druk. Zijn er misschien adviseurs die mij kunnen helpen bij het maken van deze lastige afweging.

 

-Alvast bedankt voor jullie aandacht-

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Thomas,

 

Welkom op Higherlevel. Fijn dat de zaken zo goed gaan.

 

In april heb ik 14 jaar een eenmanszaak, of ben ik ZZP-er zoals ze dat tegenwoordig noemen.

Ook met een BV kun je ZZP' er zijn en ook een eenmanszaak kan personeel hebben, maar in de volksmond worden eenmanszaak en ZZP'er helaas als synoniem gezien. Omdat de rechtsvorm nogal verschil maakt, kun je beter over een eenmanszaak spreken dan over de verwarrende term ZZP' er.

 

Deze opdrachtgevers zien het wel zitten om mij direct in te gaan huren maar dan willen ze dat ik een BV heb ipv een eenmanszaak.

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig waarom. (Wet DBA?) Maar zelfs als hun idee op verkeerde gronden is: als je ze niet kunt overtuigen, dan is deze eis een gegeven. Als je meer omzet (en belangrijker: meer winst) kunt genereren door slechts van rechtsvorm te veranderen is dat het nader onderzoeken waard.

 

Daarnaast genereer ik de laatste jaren een stabiele omzet van ca een ton per jaar (met weinig kosten), volgens sommige bronnen te weinig om belastingvoordeel uit een BV te halen tav de eenmanszaak. Daarover verschillen de meningen ben ik achter gekomen.

Meningen? Als het om fiscaal voordeel gaat, is dat een kwestie van uitrekenen.

 

Mijn boekhouder adviseert om het nog niet te doen, maar ik krijg de indruk dat deze man niet echt begrijpt niet dat ik pas meer omzet kan genereren op het moment dat ik start met de BV.

Zoals gezegd is het fiscaal mogelijk niet interessant, maar als de klant het eist (irrationeel of niet), dan kan het mogelijk een voordeel opleveren door toenemende omzet/winst.

 

Op het moment dat ik via een BV direct werk aan ga bieden weet ik dat ik meer marge overhoud dan nu die bemiddelingskosten.

Waarom? De opdrachtgever heeft een prijs en de onderaannemer heeft een prijs; het verschil daartussen verandert toch niet?

 

Ik verlies belastingvoordeel en ik moet mijzelf als DGA een salaris uit gaan keren. Tevens zijn de kosten voor jaarlijks behoud van een BV hoger.

Je kunt veel standaard rekensommetjes vinden met Google voor het verschil tussen een eenmanszaak en een BV. Het gebruikelijk loon lijkt me niet het probleem, op basis van jouw getallen. Zo te zien kan het ook wel uit om een fiscalist in te huren die dat voor jouw onderneming inclusief persoonlijke situatie eens doorrekent. Laat daarbij niet alleen kijken naar de verschillen tussen beide rechtsvormen, maar ook naar de fiscale consequenties van overgang van het een naar het ander (ruisend of niet ruisend, FOR en pensioen, dat soort dingen).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.