• 0

Klant heeft factuur niet betaald binnen 14 dagen

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat is de beste stap om nu te zetten.

 

Ik zat te denken om klant even een appje te sturen of te bellen van dat de factuur niet betaalt is en 14 dagen verstreken zijn maar hoe zet ik zo iets in een appje of hoe spreek je iemand aan.

 

Hoe doen jullie dit?.

 

Groeten

Question Asker.

 

 

Doe niet zo overspannen of ga een cursus volgen, zou ik zeggen. Want:

 

- Op 9 januari kom je er achter dat de eerste drie facturen die je (kennelijk ooit) gemaakt hebt niet helemaal goed zijn, qua nummering dan.

 

- Op 16 januari kom je er achter dat een klant te weinig betaald heeft (maar je had wel voor ontvangst van het geld getekend, als ik het goed las!). En wel het bloedstollende bedrag van tien euro.

 

- En nu kom je er achter dat klanten niet binnen 14 dagen betalen. Wat dacht jij dan?

 

 

(Vraag mij toch werkelijk af waar dit toe moet leiden, maar dat gaat mij verder niet aan natuurlijk)

 

Het leven van een ondernemer is niet zó heel simpel als jij lijkt te denken. Wakker worden!

Is slechts een vriendelijk advies, hoor...

 

Link naar reactie
  • 0

'Geachte ..,

 

Volgens onze gegevens staat er nog een bedrag ad. € .. open, de betalingstermijn hiervan is ..dag .. jl. overschreden.

 

Wellicht is er iets mis gegaan of is het over het hoofd gezien, daarom hebben wij voor de zekerheid de factuur nog eens bijgevoegd en verzoeken u vriendelijk doch dringend het verschuldigde bedrag alsnog per omgaande te voldoen.

 

Mocht de betaling deze e-mail hebben gekruist, dan verzoeken wij u dit bericht als niet-verzonden te beschouwen.

 

Wij vertrouwen erop dat u hiermee eerst naar behoren geïnformeerd bent en zijn vanzelfsprekend bereikbaar in geval u nog vragen hebt.'

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat is de beste stap om nu te zetten.

Eerste stap, zeker bij een nieuwe klant waarmee je vaker zaken hoopt te doen: rustig blijven en even vriendelijk bellen. Vragen of de factuur in goede ontvangen is. Vragen of klant zich bewust is van de betaaltermijn. Opmerken dat die inmiddels is overschreden. Vragen of het lukt de betaling vandaag of morgen in orde te maken. In 90% van de gevallen is je probleem dan waarschijnlijk al opgelost en de relatie goed gebleven. Is de betaling er na het weekend nog niet, dan pas op papier verder gaan (en daarin dan wel direct doorpakken). Bij hele kleine klanten, klanten die geen vervolg krijgen of volgende facturen van dezelfde klant: direct een vriendelijke herinnering sturen. In elk geval niet doen: het nog een tijdje aanzien zonder iets van je te laten horen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de klant benaderd en hij zei dat het pas om de 4 weken uitbetaalt wordt, dus ik zal het ook gelijk aanpassen op de factuur. Hartstikke bedankt voor de informatie, gesprek is netjes gegaan en goed afgehandeld.

Fijn dat het goed is afgehandeld.

 

Maar... toch. Het kan zijn dat de klant het inderdaad zo heeft ingeregeld dat er alleen elke 4 weken betalingen uitgaan. Op zich niet zo vreemd. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat jij dan je betaaltermijn aan moet passen. Je kunt met de timing van het verzenden van vervolgfacturen ook rekening houden met dat moment, bijvoorbeeld elke maand steeds een week voor het betaalmoment je factuur sturen. Als de factuur dan niet wordt betaald, zou je ook direct 4 weken opschuiven, en dat is welk erg lang. Dat het proces van de klant dan zo is, is eigenlijk niet jouw probleem. Aan de andere kant, als je mee kunt bewegen met de betalingswensen van de klant en zo een klant kunt binnenhalen en behouden, dan is dat ook weer fijn. (Ik werk zelf voor de overheid. Betaling komt altijd in orde, maar soms wel heel erg laat).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Omdat sommige klanten niet van algemene voorwaarden houden heb ik het maar bij iedereen toegepast dat ik de algemene voorwaarden buitenschot laat. Behalve als ik een klant niet vertrouw dan zijn er basis regels wat ik op de mail zet als betaling voorwaarden. Ik heb wel algemene voorwaarden opgesteld maar toen een klant daar angstig van werd en ik doorkreeg dat ik de klant ging verliezen heb ik het buitenschot gelaten en alleen de belangrijke dingen via de mail getypt voordat we akkoord gingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat sommige klanten niet van algemene voorwaarden houden heb ik het maar bij iedereen toegepast dat ik de algemene voorwaarden buitenschot laat.

Ik denk dat mijn reactie daarop zich laat raden. ::) Het hebben van algemene voorwaarden is niet verplicht, maar je kunt er je (aansprakelijkheids-)risico's wel mee inperken. Akkoord gaan met de inkoopvoorwaarden van de klant kan ook, dan weet je tenminste wat je afgesproken hebt.

 

Maar voor wat betreft de betaaltermijn hoeft het allemaal niet: als je dat niet regelt, moet de (business to business) factuur worden betaald uiterlijk 30 kalenderdagen na de dag van ontvangst van de factuur (zie Richtlijn 2011/7/EU art. 3 lid 3b).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel algemene voorwaarden opgesteld maar toen een klant daar angstig van werd en ik doorkreeg dat ik de klant ging verliezen heb ik het buitenschot gelaten en alleen de belangrijke dingen via de mail getypt voordat we akkoord gingen.

 

 

Heb je gevraagd waarom de klant er angstig van werd. Heb je de Algemene Voorwaarden zelf opgesteld?

 

Je weet ook dat als er onredelijke voorwaarden instaan, ze nietig worden verklaard bij een eventueel geschil met een klant.

 

Link naar reactie
  • 0

@Ron. Bedankt voor de info, we hebben het ook over inkoop voorwaarden gehad maar die gooien ze gelijk de ton in. Maar het kwam er op neer dat mochten ze het niet betalen, zou ik naar een incasso bureau kunnen gaan of een rechtszaak beginnen. Maar het zou worden betaalt binnen 30 +/- 45 dagen (waren ze niet trots op) maar dat is zeker zeiden ze. Dit gaat over 1 klant, niet de klant waar mee ik de topic ben begonnen. Bedankt voor de richtlijnen !

 

@Rive

Het kwam er op neer dat sommige richtlijnen anders konden worden geïnterpreteerd door juristen en ze houden gewoon niet van algemene voorwaarden. Als het gewoon niet werkt dan is het einde opdracht en dat was het. Ik heb gevraagd waar ze tegen aan liepen maar toen kreeg ik dezelfde antwoord terug.

 

Groeten

 

Question Asker

Link naar reactie
  • 0

Beste questionasker, ik adviseer je toch om goed opgestelde voorwaarden te hanteren en je wat zakelijker op te (leren) stellen naar klanten. Dit is vragen om ellende...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het kwam er op neer dat sommige richtlijnen anders konden worden geïnterpreteerd door juristen en ze houden gewoon niet van algemene voorwaarden.

 

 

En zij hanteren ook geen algemene voorwaarden als zij iets verkopen? Lijkt me sterk...

Naar mijn idee een vreemde reactie, en als de algemene voorwaarden goed zijn opgesteld dan zijn deze toch redelijk eenduidig te interpreteren.

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Als je foto's maakt van personen op feestelijke aangelegenheden zou ik nu juist wel algemene voorwaarden (laten) opstellen of me aansluiten bij een beroepsvereniging. Bovendien zou je het materiaal op verschillende manieren (met verschillende verdienmodellen) kunnen verkopen.

 

Op welke manier stemmen personen bijvoorbeeld in met publicatie? Of heb je iets hieromtrent geregeld? Branche staat niet bekend om striktheid.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.