• 0

Interesten en aflossing voor de vennootschapbelasting

Hallo leden,

 

Ik kan een Belgische BVBA middels aandelen overnemen. Hartstikke mooi, maar dat betekent dat je de financiering pas kan aflossen na aftrek roerende voorheffing en vennootschapsbelasting. Dus van netto netto

 

SITUATIE BELGIË: Omzet - kosten = Resultaat - Vennootschapsbelasting - AFLOSSING

 

Nu willen wij toch een Nederlandse verkoopkantoor oprichten in een later stadium, maar misschien is het slimmer dit direct te doen.

 

Is het mogelijk dat, een nieuw op te richten Nederlanse BV, de aandelen van de Belgische BVBA koopt. Wederom middels een financiering. Mag je in Nederland de aflossing en interesten al voor het bedrijfsresultaat resultaat verrekenen? Dus onderstaande

 

Omzet - kosten - AFLOSSING = Resultaat - Vennootschapsbelasting

 

Bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo leden,

 

Ik kan een Belgische BVBA middels aandelen overnemen. Hartstikke mooi, maar dat betekent dat je de financiering pas kan aflossen na aftrek roerende voorheffing en vennootschapsbelasting. Dus van netto netto

 

SITUATIE BELGIË: Omzet - kosten = Resultaat - Vennootschapsbelasting - AFLOSSING

 

Nu willen wij toch een Nederlandse verkoopkantoor oprichten in een later stadium, maar misschien is het slimmer dit direct te doen.

 

Is het mogelijk dat, een nieuw op te richten Nederlanse BV, de aandelen van de Belgische BVBA koopt. Wederom middels een financiering. Mag je in Nederland de aflossing en interesten al voor het bedrijfsresultaat resultaat verrekenen? Dus onderstaande

 

Omzet - kosten - AFLOSSING = Resultaat - Vennootschapsbelasting

 

Bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie
  • 0

nee, aflossing is nooit aftrekbaar als kosten.. een financiering is slechts bedoeld om kosten of investeringen van te betalen. die vind je terug in de winst en verliesrekening maar aflossing van de financiering nooit..

 

rente / intrest zijn wel kosten en dus aftrekbaar..

Link naar reactie
  • 0

nee, aflossing is nooit aftrekbaar als kosten.. een financiering is slechts bedoeld om kosten of investeringen van te betalen. die vind je terug in de winst en verliesrekening maar aflossing van de financiering nooit..

 

rente / intrest zijn wel kosten en dus aftrekbaar..

Link naar reactie
  • 0

Uhm, ik probeer het even te begrijpen (Ja, ik zal nog een boekhouder inschakelen, maar ik wil het zelf snappen.

 

De Nederlandse BV investeert in de aankoop van een Belgische BVBA? Hiervoor neemt de BVBA een financiering = vreemd vermogen? Schrijf je dan iedere keer een stuk van deze investering af (aflossinggedeeltes?)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uhm, ik probeer het even te begrijpen (Ja, ik zal nog een boekhouder inschakelen, maar ik wil het zelf snappen.

 

De Nederlandse BV investeert in de aankoop van een Belgische BVBA? Hiervoor neemt de BVBA een financiering = vreemd vermogen? Schrijf je dan iedere keer een stuk van deze investering af (aflossinggedeeltes?)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laatste vraag nog voor mijn beeldvorming:

 

Vennootschapsbelasting in België is 33,99%. In Nederland 20%. Ik kan dus beter zorgen dat mijn omzet / winst het beste in Nederland ligt? Dan heb ik een hogere aflossingscapaciteit.

Dat hangt ook af van wat je jezelf als DGA verloont of - in NL - minimaal moet verlonen. Bij een X winst en Y salaris zou de uiteindelijke gecombineerde lastendruk wel eens anders kunnen zijn.

 

Persoonlijk zou ik dit soort vragen als N00b stellen aan een boekhouder, niet aan een forum. De aankoop van een bedrijf, zeker als dit grensoverschrijdend is, is absoluut geen doe het zelf materie: je hebt zowel juridische als fiscale ondersteuning nodig.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Laatste vraag nog voor mijn beeldvorming:

 

Vennootschapsbelasting in België is 33,99%. In Nederland 20%. Ik kan dus beter zorgen dat mijn omzet / winst het beste in Nederland ligt? Dan heb ik een hogere aflossingscapaciteit.

Dat hangt ook af van wat je jezelf als DGA verloont of - in NL - minimaal moet verlonen. Bij een X winst en Y salaris zou de uiteindelijke gecombineerde lastendruk wel eens anders kunnen zijn.

 

Persoonlijk zou ik dit soort vragen als N00b stellen aan een boekhouder, niet aan een forum. De aankoop van een bedrijf, zeker als dit grensoverschrijdend is, is absoluut geen doe het zelf materie: je hebt zowel juridische als fiscale ondersteuning nodig.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Laatste vraag nog voor mijn beeldvorming:

 

Vennootschapsbelasting in België is 33,99%. In Nederland 20%. Ik kan dus beter zorgen dat mijn omzet / winst het beste in Nederland ligt? Dan heb ik een hogere aflossingscapaciteit.

 

 

 

Hallo,

 

Vraag deskundig advies.

Financiering en opzetten van Holdingsconstructies is zeer gecompliceerd

en kent vele anti misbruik regelgevingen om het schuiven met winsten tegen te gaan.

Waar omzet valt is geen keuze, hij valt waar hij volgens de wettelijke definities valt.

Interne kosten doorberekeningen moeten zakelijk ofwel "at arm's length" zijn.

Anders zijn kosten niet aftrekbaar en kom je in een doolhof van informele kapitaalstortingen en/of verkapte dividenduitkeringen terecht.

Ook de rente in Holdings op leningen ter financiering van deelnemingen zijn volgens mij gelimiteerd aftrekbaar en zeer zeker van leningen binnen de groep ter financiering van de aandelen aankoop van deelnemingen.

 

Zoals Norbert zegt is dit geen doe het zelf kluspakket

het is maatwerk en geen forumwerk!

(Die hou ik erin :) ).

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.