• 0

voordelen NL BV t.o.v. Belgische BVBA of andersom inzake personeelszaken?

Goedemorgen,

Wij willen een software bvba oprichten in België. Meerdere Belgische potentiële klanten en partners geven aan dat dit wenselijk is. Geen probleem, is makkelijk te doen. Voor de implementatie van de software willen we met Belgische en evt. Nederlandse consultants werken. Nu vragen wij ons af of het voordelen heeft om gekoppeld aan de Belgische BVBA (softwareverkoop) een NL BV op te starten waarbinnen we de consultants/personeel onderbrengen. Wij hebben geen ervaring met arbeidsrecht in België en die onbekendheid brengt ons op dit idee, NL is bekend terrein op vlak arbeidsrecht. Naar ons idee kunnen NL en B medewerkers prima vanuit de NL BV werken. Maar mogelijk dat er ervaringsdeskundigen op dit forum zijn die andere mening hebben en wellicht voordelen weten te benoemen om in België BVBA dan wel NL BV het personeel onder te brengen. Of duidelijk de verschillen kunnen benoemen waarmee rekening te moeten houden. Dank voor uw tips!

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

Wij willen een software bvba oprichten in België. Meerdere Belgische potentiële klanten en partners geven aan dat dit wenselijk is. Geen probleem, is makkelijk te doen. Voor de implementatie van de software willen we met Belgische en evt. Nederlandse consultants werken. Nu vragen wij ons af of het voordelen heeft om gekoppeld aan de Belgische BVBA (softwareverkoop) een NL BV op te starten waarbinnen we de consultants/personeel onderbrengen. Wij hebben geen ervaring met arbeidsrecht in België en die onbekendheid brengt ons op dit idee, NL is bekend terrein op vlak arbeidsrecht. Naar ons idee kunnen NL en B medewerkers prima vanuit de NL BV werken. Maar mogelijk dat er ervaringsdeskundigen op dit forum zijn die andere mening hebben en wellicht voordelen weten te benoemen om in België BVBA dan wel NL BV het personeel onder te brengen. Of duidelijk de verschillen kunnen benoemen waarmee rekening te moeten houden. Dank voor uw tips!

Groet

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag!

 

Nederland is bekend terrein als het gaat om arbeidsrecht voor jou. Echter: plek waar die Belgische consultant werken is best wel bepalend voor een hoop zaken. Als zij voor een Nederlandse BV werken, maar continu in België zitten, moeten zij ook in België belasting betalen bijvoorbeeld.

 

Dat zelfde geldt voor een auto van de zaak, voor sociale premies, voor hoe je het arbeidscontract in elkaar zet, etc..

 

Waar de werkzaamheden worden uitgevoerd is doorslaggevend.

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag!

 

Nederland is bekend terrein als het gaat om arbeidsrecht voor jou. Echter: plek waar die Belgische consultant werken is best wel bepalend voor een hoop zaken. Als zij voor een Nederlandse BV werken, maar continu in België zitten, moeten zij ook in België belasting betalen bijvoorbeeld.

 

Dat zelfde geldt voor een auto van de zaak, voor sociale premies, voor hoe je het arbeidscontract in elkaar zet, etc..

 

Waar de werkzaamheden worden uitgevoerd is doorslaggevend.

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Aha. Werkzaamheden consultants (of ze nu NL of B zijn) zullen voor 85% in België zijn en rest in NL ingehuurd door derde NL BV waarmee we soms samen zullen werken. Als dit zo bepalend is dan is er dus geen keuze als ik het goed begrijp en moet het België worden?

 

Maar een NL consultant die we dan in dienst nemen in België en dan 90% van zijn werk in B doet maar in NL woont zal dus ook in B belasting betalen. Iemand in NL wil ook zijn hypotheekrente aftrekken dat kan hij dan weer zelf regelen met de Belastingdienst. De auto voor deze persoon moet dan ook weer een NL auto zijn omdat hij niet op B kenteken mag rijden. Dit zijn van die typische zaken waar er wel meer van zullen zijn. Dan durf je bijna weer geen NL-er in "Belgische dienst" te nemen vanwege rompslomp.

Link naar reactie
  • 0

Aha. Werkzaamheden consultants (of ze nu NL of B zijn) zullen voor 85% in België zijn en rest in NL ingehuurd door derde NL BV waarmee we soms samen zullen werken. Als dit zo bepalend is dan is er dus geen keuze als ik het goed begrijp en moet het België worden?

 

Maar een NL consultant die we dan in dienst nemen in België en dan 90% van zijn werk in B doet maar in NL woont zal dus ook in B belasting betalen. Iemand in NL wil ook zijn hypotheekrente aftrekken dat kan hij dan weer zelf regelen met de Belastingdienst. De auto voor deze persoon moet dan ook weer een NL auto zijn omdat hij niet op B kenteken mag rijden. Dit zijn van die typische zaken waar er wel meer van zullen zijn. Dan durf je bijna weer geen NL-er in "Belgische dienst" te nemen vanwege rompslomp.

Link naar reactie
  • 0

Aha. Werkzaamheden consultants (of ze nu NL of B zijn) zullen voor 85% in België zijn en rest in NL ingehuurd door derde NL BV waarmee we soms samen zullen werken. Als dit zo bepalend is dan is er dus geen keuze als ik het goed begrijp en moet het België worden?

 

Maar een NL consultant die we dan in dienst nemen in België en dan 90% van zijn werk in B doet maar in NL woont zal dus ook in B belasting betalen. Iemand in NL wil ook zijn hypotheekrente aftrekken dat kan hij dan weer zelf regelen met de Belastingdienst. De auto voor deze persoon moet dan ook weer een NL auto zijn omdat hij niet op B kenteken mag rijden. Dit zijn van die typische zaken waar er wel meer van zullen zijn. Dan durf je bijna weer geen NL-er in "Belgische dienst" te nemen vanwege rompslomp.

 

Als ik het zo lees is het overgrote deel van de werkzaamheden in België, je personeel zal dan dus voor zijn inkomsten ook in België belast zijn. Dit levert overigens (naar mijn mening) relatief weinig administratieve rompslomp. De hypotheekrenteaftrek is echter niet mogelijk in België, gelukkig is er wel een compensatieregeling opgenomen in het belastingverdrag tussen Nederland en België [LINKJE]

Het maakt voor de werknemers in casus dus niet uit of je een BVBA of BV opricht, de werkzaamheden zijn immers voor het grootste gedeelte in België en daar zullen ze dan dus ook voor belast worden.

 

Wellicht is een best of both worlds mogelijk.

Een Nederlandse BV met een VI in België (?). Zodoende kun je je Nederlandse personeel in Nederland houden, en heb je toch nog een stukje tax shifting naar Nederland omdat je met verrekenprijzen zult werken (gunstig door het hogere VPB tarief bij onze zuiderburen)

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

Aha. Werkzaamheden consultants (of ze nu NL of B zijn) zullen voor 85% in België zijn en rest in NL ingehuurd door derde NL BV waarmee we soms samen zullen werken. Als dit zo bepalend is dan is er dus geen keuze als ik het goed begrijp en moet het België worden?

 

Maar een NL consultant die we dan in dienst nemen in België en dan 90% van zijn werk in B doet maar in NL woont zal dus ook in B belasting betalen. Iemand in NL wil ook zijn hypotheekrente aftrekken dat kan hij dan weer zelf regelen met de Belastingdienst. De auto voor deze persoon moet dan ook weer een NL auto zijn omdat hij niet op B kenteken mag rijden. Dit zijn van die typische zaken waar er wel meer van zullen zijn. Dan durf je bijna weer geen NL-er in "Belgische dienst" te nemen vanwege rompslomp.

 

Als ik het zo lees is het overgrote deel van de werkzaamheden in België, je personeel zal dan dus voor zijn inkomsten ook in België belast zijn. Dit levert overigens (naar mijn mening) relatief weinig administratieve rompslomp. De hypotheekrenteaftrek is echter niet mogelijk in België, gelukkig is er wel een compensatieregeling opgenomen in het belastingverdrag tussen Nederland en België [LINKJE]

Het maakt voor de werknemers in casus dus niet uit of je een BVBA of BV opricht, de werkzaamheden zijn immers voor het grootste gedeelte in België en daar zullen ze dan dus ook voor belast worden.

 

Wellicht is een best of both worlds mogelijk.

Een Nederlandse BV met een VI in België (?). Zodoende kun je je Nederlandse personeel in Nederland houden, en heb je toch nog een stukje tax shifting naar Nederland omdat je met verrekenprijzen zult werken (gunstig door het hogere VPB tarief bij onze zuiderburen)

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

met VI doel je op Vaste Inrichting denk ik?

 

Opzet is overigens als volgt, Holding bv in NL. Daaronder Werk BVBA België waarin software wordt verkocht en de consultants werkzaamheden voor klanten in België uitvoeren qua inrichting software. Ook wanneer er NLconsultants in dienst mochten treden zullen die dan 85% van hun werk in Belgie verrichten.

 

De vraag kwam naar boven omdat wij dachten op die wijze onbekende arbeidsmarktzaken te kunnen omzeilen door Belgische medewerkers via NL BV te laten werken. Dan heb je Belgen in dienst maar wel volgens de bij ons bekende NL arbeidsmarkt regels. Daarbij menen we (obv wat onderzoek) dat je als werkgever in Belgie nog meer lasten hebt voor medewerkers dan in NL. Wat te kort door de bocht misschien maar je zoekt uiteraard altijd naar het voorkomen van onbekende zaken die weer de nodige tijd zullen kosten of wat je weer zult moeten uitbesteden aan deskundigen.

 

als we er niet aan kunnen ontkomen dan is het niet anders.

Link naar reactie
  • 0

met VI doel je op Vaste Inrichting denk ik?

 

Opzet is overigens als volgt, Holding bv in NL. Daaronder Werk BVBA België waarin software wordt verkocht en de consultants werkzaamheden voor klanten in België uitvoeren qua inrichting software. Ook wanneer er NLconsultants in dienst mochten treden zullen die dan 85% van hun werk in Belgie verrichten.

 

De vraag kwam naar boven omdat wij dachten op die wijze onbekende arbeidsmarktzaken te kunnen omzeilen door Belgische medewerkers via NL BV te laten werken. Dan heb je Belgen in dienst maar wel volgens de bij ons bekende NL arbeidsmarkt regels. Daarbij menen we (obv wat onderzoek) dat je als werkgever in Belgie nog meer lasten hebt voor medewerkers dan in NL. Wat te kort door de bocht misschien maar je zoekt uiteraard altijd naar het voorkomen van onbekende zaken die weer de nodige tijd zullen kosten of wat je weer zult moeten uitbesteden aan deskundigen.

 

als we er niet aan kunnen ontkomen dan is het niet anders.

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd verstandig om bij ondernemen in het buitenland advies in te winnen bij een local. Ook al is België niet ver en was jouw opzet wel mogelijk, dan had je alsnog te maken met bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden die daar anders kunnen zijn. Staan er in jouw voorwaarden zaken die in België niet zo werken, dan veegt een Belgische rechter jouw voorwaarden van tafel en heb je misschien wel geen poot om op te staan.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd verstandig om bij ondernemen in het buitenland advies in te winnen bij een local. Ook al is België niet ver en was jouw opzet wel mogelijk, dan had je alsnog te maken met bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden die daar anders kunnen zijn. Staan er in jouw voorwaarden zaken die in België niet zo werken, dan veegt een Belgische rechter jouw voorwaarden van tafel en heb je misschien wel geen poot om op te staan.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend.

We denken inmiddels een software bvba in B op te zetten (van daaruit wordt software gefactureerd) en in NL een BV die NL consultants huisvest (startend met 1 a 2). Als het loopt dan kunnen we in de software BV ook consultants uit België opnemen. Op die wijze denken we het ook voor medewerkers eenvoudiger te maken. Bovendien worden inkomsten in NL lager VPB belast dan in B (NL consultant werk wordt in rekening gebracht bij software BVBA en die winst wordt in NL lager belast 20% tegen 33,9%).

Ideeën hierbij?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Misschien mosterd na de maaltijd, maar dan heeft iemand anders er misschien iets aan. Je kan de zaken wel optimaliseren, maar niet fiscaal manipuleren. De winst en kosten horen in die entiteit (vennootschap of vaste inrichting) thuis, waar ze op betrekking hebben. Werk je met consultants die ter plekke, dus in België, aanwezig zullen zijn, krijg je te maken met belastbaarheid van hun inkomsten in België en moet je je als werkgever gaan registreren in BE. Ik snap dat dat een beetje beangstigend is wegens onbekend en volgens "de verhalen" erg duur, maar na de opzet hiervan loopt dat gewoon. Tevens zijn er zeker ook voordelen, geen 2 jaar doorbetaling bij ziekte (1 maand), geen extra bedrijfspensioen (want al in sociale lasten), extra kindergeld voor de medewerker (3x zoveel), ook hypotheekaftrek in België en tevens de compensatieregeling in NL (geen verlies hiervoor dus) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is natuurlijk wel heel algemeen, de situatie is bepalend om zo goed mogelijk te kunnen optimaliseren.

Bedenk wel goed dat België een ander land is, velen Nederlanders denken gewoon op dezelfde voet te handelen als ze dat in NL doen, ik heb er toch enkele "doe-het-zelvers" achteraf het zuur van zien opbreken. Maar als je jezelf niet overschat en nuchter blijft, zie ik geen enkel probleem om een België verhaal een succes verhaal te laten zijn.

Groeten uit België,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reactie.

Inmiddels is duidelijk geworden dat arbeidsrecht in België ook juist veel voordelen oplevert waaronder de door u genoemde en ook qua ontslagrecht. Veel soepeler dan in NL, al heb je natuurlijk liever dat medewerker voldoet.

Vanuit huidige situatie doen we in een NL bedrijf net zoveel met Belgen als met NL klanten dus we weten inderdaad dat je niet op de NL manier moet handelen (niet voor iedere collega weggelegd is gebleken) ook al wordt dat voor bepaalde zaken juist wel op prijs gesteld. Software en heel duidelijk zijn over zaken wordt erg geapprecieerd. Nu nog hopen dat die vpb gaat dalen van 33,9 naar 20%.

Misschien heeft u nog andere tips aangaande opzet BVBA?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat hopen we allemaal dat het % vennootschapsbelasting omlaag gaat en ik denk dat dit ook wel gaat gebeuren. Inmiddels zijn er verschillende maatregelingen die men kan nemen, één van de vennoten een bezoldiging van 36 K of als lager de helft van de winst en via een doordacht dividend beleid.

Het is ook belangrijk dat er niet alleen vennootschappen als aandeelhouders zijn, want dan is er geen bescherming door de bvba.

Hou, zeker in het begin, de cijfers nauwlettend in de gaten wegens de misschien onverwachte kosten in een ander land. En zoals gezegd, je kan zeker de juiste beslissingen nemen wegens optimalisatie wegens ondernemen in 2 landen.

Succes.

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

ik heb advies gekregen (2 verschillende partijen, 1 uit B en 1 uit NL die hiermee te maken hebben) met mijn bv als rechtspersoon voor 99% aandelen te krijgen in bvba en voor 1% door mij als natuurlijk persoon. BV/rechtpersoon is bestuurder en bv factureert management fee aan bvba.

Op deze wijze zou er bescherming bvba zijn. Is daar nog opmerking bij te plaatsen?

mvg

Link naar reactie
  • 0

Tips betreffende managementfees, zeker tussen 2 landen, België en Nederland:

* Bestuurdersbeloningen worden belast in het land waar de zetel gelegen is.

* Operationele managementtaken worden belast in dat land waar ze uitgevoerd worden.

* De fees moeten onderbouwd worden door bijvoorbeeld aantal uren besteedt aan welke taak/project.

* De fees moeten op regelmatige basis gefactureerd worden (maandelijks b.v.)

* De tarieven moeten realistisch zijn, dit zou ook aan een 3e vreemde gefactureerd kunnen worden.

* Autokosten beter niet specificeren, want dan zijn deze ook te beperken in de bvba, factureren in de dienst zelf.

Succes, again.

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Tips betreffende managementfees, zeker tussen 2 landen, België en Nederland:

* Bestuurdersbeloningen worden belast in het land waar de zetel gelegen is. Opm: ik ben zelf bestuurder via de rechtspersoon BV

* Operationele managementtaken worden belast in dat land waar ze uitgevoerd worden. Opm: de fees gaan zonder btw op de factuur vanuit NL naar BVBA, btw verlegd.

* De fees moeten onderbouwd worden door bijvoorbeeld aantal uren besteedt aan welke taak/project. Opm: ik ben verantwoordelijk voor leiding, finance, verkoop. Belgische aan te nemen consultants voor taken, die werkzaamheden worden uiteraard uit bvba naar klanten gefactureerd met BTW.

* De fees moeten op regelmatige basis gefactureerd worden (maandelijks b.v.).

* De tarieven moeten realistisch zijn, dit zou ook aan een 3e vreemde gefactureerd kunnen worden. Opm: welke tarieven worden hier bedoeld? consultants of fee bestuurder?

* Autokosten beter niet specificeren, want dan zijn deze ook te beperken in de bvba, factureren in de dienst zelf. Opm: wat wordt hier bedoeld? Voor mij als bestuurder of voor de autokosten van de consultants die binnen bvba werken. ik wil de reiskosten van hen in uurtarief verwerken.

Succes, again.

Mireille Coumans

Dank voor tips!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.