• 0

Kleine ondernemersregeling wel/niet toepassen?

Hallo allemaal,

 

Ik heb uiteraard al gezocht of ik het antwoord op mijn vraag ergens kan vinden, maar blijf de KOR hopeloos ingewikkeld vinden en kom er dan ook niet uit. Ik hoop dat iemand me kan helpen met wat ik het beste kan doen.

 

In het 4e kwartaal van 2015 ben ik mijn bedrijf gestart en met ingang van het 4e kwartaal van 2015 heb ik elk kwartaal de omzetbelasting ingevuld. Ik heb geen gebruik gemaakt van de KOR.

Omdat de btw over de omzet die ik maakte lager was dan de btw over mijn uitgaven (voorbelasting) heb ik elk kwartaal een klein bedrag aan btw terug ontvangen. In het 4e kwartaal 2015 was dit zo'n 500 euro en over 2016 was dit in totaal zo'n 300 euro.

Had ik nu gebruik moeten maken van de KOR of niet. En zo ja, kan dit nog met terugwerkende kracht?

 

Voor dit jaar verwacht ik dat btw over de omzet en de btw over de uitgaven ongeveer gelijk zal zijn, wellicht dat de btw omzet iets hoger zal zijn dan de btw uitgaven. Moet ik nu wel/niet gebruik maken van de KOR? Voor de komende jaren verwacht ik dat dit ook zo zal zijn.

 

Wat betreft de omzet val ik in het 6% btw tarief. Over de uitgaven deels in het 6% en deels in het 21% btw tarief.

 

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik het beste kan doen mbt de KOR:

- wel/niet toepassen de komende jaren?

- wel/niet met terugwerkende kracht laten toepassen? (als dat kan en mag)

 

Alvast super bedankt voor de antwoorden!

 

Thuisbakkerij www.homemadequeen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor de tip Realist! Ik moet me nog gaan verdiepen in hoeverre ik de kosten van de investering (verbouwing) eventueel/deels kan opvoeren bij de belastingdienst.

 

Het gaat om een verbouwing van een badkamer naar een werkruimte voor mijn thuisbakkerij. Deze ruimte wordt dan niet meer als priveruimte gebruikt. Omdat mijn bakkerij groeiende is en ik te weinig ruimte heb (de woonkamer dient nu als opslag) gaan we van de badkamer (deze ligt beneden naast onze keuken) een werkruimte/opslag maken en van de schuur een badkamer. Ik heb geen idee of de kosten van dit soort verbouwingen ook aftrekbaar zijn. De kosten van schuur naar badkamer uiteraard niet dat is logisch maar van badkamer naar werkruimte/opslag hoop ik van wel want dat zou veel geld gaan schelen.

 

Eerder hebben we al de keuken uitgebreid met extra werkruimte (2e oven, planken, werkblad etc etc) Naast de keuken hebben we in de woonkamer extra werkruimte gemaakt. Deze kosten heb ik wel opgevoerd. maar weet niet of er voor de belastingdienst verschil is tussen dergelijke uitbreidingen van mijn bakkerij.

Thuisbakkerij www.homemadequeen.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip Realist! Ik moet me nog gaan verdiepen in hoeverre ik de kosten van de investering (verbouwing) eventueel/deels kan opvoeren bij de belastingdienst.

 

Het gaat om een verbouwing van een badkamer naar een werkruimte voor mijn thuisbakkerij. Deze ruimte wordt dan niet meer als priveruimte gebruikt. Omdat mijn bakkerij groeiende is en ik te weinig ruimte heb (de woonkamer dient nu als opslag) gaan we van de badkamer (deze ligt beneden naast onze keuken) een werkruimte/opslag maken en van de schuur een badkamer. Ik heb geen idee of de kosten van dit soort verbouwingen ook aftrekbaar zijn. De kosten van schuur naar badkamer uiteraard niet dat is logisch maar van badkamer naar werkruimte/opslag hoop ik van wel want dat zou veel geld gaan schelen.

 

Eerder hebben we al de keuken uitgebreid met extra werkruimte (2e oven, planken, werkblad etc etc) Naast de keuken hebben we in de woonkamer extra werkruimte gemaakt. Deze kosten heb ik wel opgevoerd. maar weet niet of er voor de belastingdienst verschil is tussen dergelijke uitbreidingen van mijn bakkerij.

Thuisbakkerij www.homemadequeen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.