Jump to content
Krijn
Verberg

BTW verrekening bij KvK, particulier en buitenland

vraag

Ik heb wat vragen over de BTW, wat dingen die me niet helemaal duidelijk zijn. Hieronder staan ze:

- De bijdrage van de KvK is bij mij 57,21 per jaar. Op de factuur staat geen BTW percentage. Is dit bedrag inclusief 19% btw of geldt er een 0% BTW tarief?

- Ik heb wat gekocht van 100 euro bij een particulier. Ik heb hier gewoon factuur van. Particulieren betalen natuurlijk geen BTW, is het dus zo dat ik hiervoor dus niks in moet vullen op aangifte formulier of dat ik iets (wat?) in moet vullen bij "leveringen waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd".

- Ik heb een aankoop gedaan van bijvoorbeeld 200 euro in Zwitserland (betaling naar duitsland). Hoe moet ik dit invullen op het belastingformulier.

Alvast bedankt voor de informatie!

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

[edit] Titel aangepast.

Beste Krijn,

Met de zoekfunctie kun je het antwoord op je vragen reeds vinden. Kvk berekent geen btw, behoudens over verkopen, dus zul je dit ook niet terugvinden op de factuur. Partuclieren kunnen geen btw verrekenen en zullen dus ook niets in rekening brengen.

Voor wat betreft aankopen in het buitenland gelden de regels ten aanzien van invoer. Binnen de EU betreft dit intracommunautaire verwervingen of leveringen. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0
  • Rate this answer

Die zwitserland-case is wel interessant, dat is tenslotte geen EU.

Voor zover ik weet kun je omzetbelasting geheven bij import uit niet-EU landen dus niet (in nederland) terugvragen, dat heb je bijvoorbeeld bij leveringen uit amerika. Soms is het echter wel zo dat landen bij export van goederen helemaal geen omzetbelasting hanteren.

• 0
  • Rate this answer

Met de zoekfunctie kun je het antwoord op je vragen reeds vinden. Kvk berekent geen btw, behoudens over verkopen, dus zul je dit ook niet terugvinden op de factuur. Partuclieren kunnen geen btw verrekenen en zullen dus ook niets in rekening brengen.

Over BTW en de KvK kon ik weinig vinden. Het komt er dus op neer dat ik niks hoef te doen met deze facturen voor de BTW, dus gewoon registreren met 0% BTW.

Voor wat betreft aankopen in het buitenland gelden de regels ten aanzien van invoer. Binnen de EU betreft dit intracommunautaire verwervingen of leveringen. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst

Ik krijg dus een factuur van de douane waarop de BTW staat.

Misschien ook wel een afwijkende situatie. Ik heb de producten gekocht in Zwitserland. Ik moet echter betalen naar de bank in Duitsland wat eer wel in de EU ligt.