• 0

BTW verrekening bij KvK, particulier en buitenland

Ik heb wat vragen over de BTW, wat dingen die me niet helemaal duidelijk zijn. Hieronder staan ze:

 

- De bijdrage van de KvK is bij mij 57,21 per jaar. Op de factuur staat geen BTW percentage. Is dit bedrag inclusief 19% btw of geldt er een 0% BTW tarief?

- Ik heb wat gekocht van 100 euro bij een particulier. Ik heb hier gewoon factuur van. Particulieren betalen natuurlijk geen BTW, is het dus zo dat ik hiervoor dus niks in moet vullen op aangifte formulier of dat ik iets (wat?) in moet vullen bij "leveringen waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd".

- Ik heb een aankoop gedaan van bijvoorbeeld 200 euro in Zwitserland (betaling naar duitsland). Hoe moet ik dit invullen op het belastingformulier.

 

Alvast bedankt voor de informatie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

[edit] Titel aangepast.

 

Beste Krijn,

 

Met de zoekfunctie kun je het antwoord op je vragen reeds vinden. Kvk berekent geen btw, behoudens over verkopen, dus zul je dit ook niet terugvinden op de factuur. Partuclieren kunnen geen btw verrekenen en zullen dus ook niets in rekening brengen.

 

Voor wat betreft aankopen in het buitenland gelden de regels ten aanzien van invoer. Binnen de EU betreft dit intracommunautaire verwervingen of leveringen. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Die zwitserland-case is wel interessant, dat is tenslotte geen EU.

 

Voor zover ik weet kun je omzetbelasting geheven bij import uit niet-EU landen dus niet (in nederland) terugvragen, dat heb je bijvoorbeeld bij leveringen uit amerika. Soms is het echter wel zo dat landen bij export van goederen helemaal geen omzetbelasting hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Met de zoekfunctie kun je het antwoord op je vragen reeds vinden. Kvk berekent geen btw, behoudens over verkopen, dus zul je dit ook niet terugvinden op de factuur. Partuclieren kunnen geen btw verrekenen en zullen dus ook niets in rekening brengen.

Over BTW en de KvK kon ik weinig vinden. Het komt er dus op neer dat ik niks hoef te doen met deze facturen voor de BTW, dus gewoon registreren met 0% BTW.

 

Voor wat betreft aankopen in het buitenland gelden de regels ten aanzien van invoer. Binnen de EU betreft dit intracommunautaire verwervingen of leveringen. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst

Ik krijg dus een factuur van de douane waarop de BTW staat.

 

Misschien ook wel een afwijkende situatie. Ik heb de producten gekocht in Zwitserland. Ik moet echter betalen naar de bank in Duitsland wat eer wel in de EU ligt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.