• 0

BTW Dropshipping buiten EU naar EU

Als ik goederen laat leveren door een leverancier buiten de EU direct aan een consument in de EU, hoe ga ik dan om met de BTW? Reken ik wel of geen NL BTW?

 

Wat ik zo heb uitgevogeld is dat ik Nederlandse BTW moet indienen zolang de leveringen van een land onder de drempelbedragen blijven, maar weet niet of ik daar goed mee zit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik goederen laat leveren door een leverancier buiten de EU direct aan een consument in de EU, hoe ga ik dan om met de BTW? Reken ik wel of geen NL BTW?

 

Wat ik zo heb uitgevogeld is dat ik Nederlandse BTW moet indienen zolang de leveringen van een land onder de drempelbedragen blijven, maar weet niet of ik daar goed mee zit.

Link naar reactie
  • 0

Bij de kwartaalaangiften bij de belastingdienst voor ondernemers kun je aangeven hoeveel omzet is gedraaid binnen Nederland, EU en daarbuiten. Dat zou je vraag al moeten beantwoorden. Maar je kunt altijd over dit soort onderwerpen bellen met de belastingdienst telefoon. Op zich staat het dropshippen los van je gebied van leveren volgens mij - jouw zaak maakt de omzet immers. Succes ermee

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie
  • 0

Bij de kwartaalaangiften bij de belastingdienst voor ondernemers kun je aangeven hoeveel omzet is gedraaid binnen Nederland, EU en daarbuiten. Dat zou je vraag al moeten beantwoorden. Maar je kunt altijd over dit soort onderwerpen bellen met de belastingdienst telefoon. Op zich staat het dropshippen los van je gebied van leveren volgens mij - jouw zaak maakt de omzet immers. Succes ermee

lachgas kopen in lachgas tank - voor soa test thuis - veilig en anoniem.

Link naar reactie
  • 0

Als ik goederen laat leveren door een leverancier buiten de EU direct aan een consument in de EU hoe ga ik dan om met de BTW?

Hangt er vanaf welke leveringsconditie je hebt afgesproken met je klant....... Van buiten de EU naar binnen de EU houdt in dat er douane-aangifte gedaan moet worden, met betaling van invoerrechten en (invoer) BTW. Iemand moet dat doen, dus jijzelf, of je leverancier of de klant. Daarnaast maakt het nog uit in welke lidstaat de aangifte gedaan wordt.

 

Volgens mij is het ook van toepassing dat ik het product niet importeer in Nederland, maar in direct naar de consument gaat. Hierdoor komt het niet in NL terecht

In dat geval, zoek een fiscaal vertegenwoordiger in de lidstaat waar de douane-aangifte gedaan wordt

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het ook van toepassing dat ik het product niet importeer in Nederland, maar direct naar de consument gaat. Hierdoor komt het niet in NL terecht.

Wat Laura ook al zei, staat het dropshippen volledig los van jouw vraag over de BTW. Dropshipping heeft te maken met jouw logistieke operatie, niet met jouw BTW aangifte.

 

Wat je in feite doet is een product in de EU op de markt brengen. De wet ziet jou daarom als fabrikant van het product. Dat betekent dat jij ook aansprakelijk bent voor die producten. Zorg daarom dat je daar goed voor verzekerd bent en dat de producten die jij op de markt brengt, voldoen aan de EU richtlijnen.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wie gaat de BTW bij invoer betalen en wat heb je daarover met de vervoerder afgesproken. Indien je BTW in rekening brengt moet je ook zorgen dat die bij invoer(samen met de invoerrechten als die er zijn) worden afgedragen. Dit kan op diverse manieren. Daarnaast is drop shipping vanuit niet EU landen m.i vragen om problemen(vroeg of laat)

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Het wordt nog ingewikkelder …..

 

Over goederen van buiten de Europese Unie die technisch gesproken nog niet zijn ingevoerd / nog niet zijn toegelaten tot het vrije verkeer van goederen van de EU is geen BTW en en zijn geen invoerrechten verschuldigd. Deze is / zijn pas verschuldigd op het moment van invoer en wel, voor wat betreft de invoerrechten, over de transactiewaarde van de goederen en het transport en, voor wat betreft de BTW, over de transactiewaarde, de verschuldigde belastingen en heffingen bij invoer, plus de kosten van commissie, verpakking, vervoer en verzekeringen.

 

Bij dropshipping van buiten de EU verkoopt de verkoper de goederen vóórdat ze worden ingevoerd. De daadwerkelijke verkoop / eigendomsoverdracht van de goederen vindt dus niet plaats binnen de EU en verkoper zou hierover dan ook geen BTW hoeven berekenen c.q. afdragen.

 

De transactiewaarde op het moment van invoer is gelijk aan de factuurwaarde van verkoper aan koper. Bij invoer moeten dus invoerrechten en BTW afgedragen worden over de verkoopprijs van verkoper aan koper, verhoogd met de bovengenoemde vetgedrukte kosten. Zelfs al zou de verkoper de goederen op zijn naam invoeren, mag hij, voor de vaststelling van de invoerrechten en BTW, hiervoor niet zijn inkoopprijs ten grondslag leggen. Op het moment van invoer is zijn inkoopprijs niet meer relevant.

 

Ik kan me niet voorstellen, dat iemand, die dropshipping bedrijft zoals in deze topic beschreven, zich aan deze regels houdt als verkoper de invoer regelt maar volgens mij zou het dan wel zo moeten. Bij invoer door de koper zou deze de oorspronkelijke inkoopfactuur niet mogen gebruiken maar de factuur van de verkoper moeten overleggen. Een probleem dat dan kan ontstaan, is dat de waarde bij invoer sneller de grens van Euro 22,- zal overschrijden.

 

Hoe je dit overigens in je BTW aangifte verwerkt is mij een raadsel. Je zou het hooguit onder 1e van de aangifte kunnen onderbrengen als het een Nederlandse consument betreft. Maar waar bij leveringen aan consumenten in de andere EU-landen?

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Bij dropshipping van buiten de EU verkoopt de verkoper de goederen vóórdat ze worden ingevoerd. De daadwerkelijke verkoop / eigendomsoverdracht van de goederen vindt dus niet plaats binnen de EU en verkoper zou hierover dan ook geen BTW hoeven berekenen c.q. afdragen.

Dat hangt er vanaf onder wat voor condities aan de klant geleverd wordt. Ingeklaard of niet, noem het voor het gemak maar even DAP of DDP. Iemand zal dat pakketje toch moeten invoeren, de dropshipper, de producent of de klant. In dat laatste geval betaalt de klant de invoerrechten, btw en inklaringskosten aan de deur aan tante pos of de koerier en blijft de dropshipper buiten beeld vwb invoerrechten en btw. In het eerste geval moet de dropshipper incl. btw factureren en deze afdragen aan de belastingdienst. Afhankelijk van in welke lidstaat de klant is gevestigd, de lidstaat waar de invoeraangfite gedaan wordt volgt daaruit btw registratie in de lidstaat van invoer, eventueel gebruik van de drempelbedragen, eventueel aanstellen van een fiscaal vertegenwoordiger enzovoorts.

voor wat betreft de invoerrechten, over de transactiewaarde van de goederen en het transport en, voor wat betreft de BTW, over de transactiewaarde, de verschuldigde belastingen en heffingen bij invoer, plus de kosten van commissie, verpakking, vervoer en verzekeringen

Niet helemaal correct, invoerrechten worden berekend over de transactiewaarde +transport/verzekeringskosten tot aan de EU-grens (CIF EU), btw ook over de kosten na invoer. Bij toepassing van de vrijstellingen voor lage waarde zendingen hoeven de transportkosten niet bijgeteld te worden.

Zelfs al zou de verkoper de goederen op zijn naam invoeren, mag hij, voor de vaststelling van de invoerrechten en BTW, hiervoor niet zijn inkoopprijs ten grondslag leggen. Op het moment van invoer is zijn inkoopprijs niet meer relevant.

Als de verkoper de goederen op zijn naam invoert mag hij zijn inkoopfactuur gebruiken. De verkoop van de dropshipper aan de klant is volgens de EU-guidelines een "domestic sale" die niet gebuikt hoeft te worden om de douanewaarde te bepalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de toelichtingen en correctie wat betreft de invoerrechten!

 

Duidelijk wie er BTW afdraagt en waar aangeeft bij zijn aangifte omzetbelasting als de verkoper de invoer op zijn naam afwikkelt.

 

Maar wat, als de koper de invoer op zijn naam afwikkelt en de kosten aan "tante pos" of de koerier moet betalen?

 

- Kan dan ook nog de inkoopfactuur als grondslag genomen worden of moet de verkoopfactuur van de verkoper hiervoor genomen worden?

 

- Verkoper kan dan zonder berekening van BTW factureren. Anders zou de klant 2 x BTW betalen. Maar hoe en waar moet dit dan aangegeven worden in de aangifte omzetbelasting van de verkoper? Het lijkt me dat dit onder 1e van de aangifte valt als het een Nederlandse consument betreft. Blijft het probleem waar dit aan te geven als het een consument is uit een andere lidstaat. In geen geval onder intracommunautaire leveringen. Onder 3a kan het niet want het betreft geen uitvoer. Onder 3C? Kan volgens mij ook niet omdat dan weer BTW verschuldigd zou zijn terwijl deze ook weer bij invoer betaald zou moeten worden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de toelichtingen en correctie wat betreft de invoerrechten!

 

Duidelijk wie er BTW afdraagt en waar aangeeft bij zijn aangifte omzetbelasting als de verkoper de invoer op zijn naam afwikkelt.

 

Maar wat, als de koper de invoer op zijn naam afwikkelt en de kosten aan "tante pos" of de koerier moet betalen?

 

- Kan dan ook nog de inkoopfactuur als grondslag genomen worden of moet de verkoopfactuur van de verkoper hiervoor genomen worden?

 

- Verkoper kan dan zonder berekening van BTW factureren. Anders zou de klant 2 x BTW betalen. Maar hoe en waar moet dit dan aangegeven worden in de aangifte omzetbelasting van de verkoper? Het lijkt me dat dit onder 1e van de aangifte valt als het een Nederlandse consument betreft. Blijft het probleem waar dit aan te geven als het een consument is uit een andere lidstaat. In geen geval onder intracommunautaire leveringen. Onder 3a kan het niet want het betreft geen uitvoer. Onder 3C? Kan volgens mij ook niet omdat dan weer BTW verschuldigd zou zijn terwijl deze ook weer bij invoer betaald zou moeten worden.

Als de koper de invoer regelt, wat dan voor hem gedaan wordt het postbedrijf of de koerier, geeft de post/koerier aan met de factuur van de verkoper/dropshipper aan de klant. Het is ook niet praktisch om de factuur van de producent aan de dropshipper te gebruiken al zou het theoretisch gezien de laatste guidelines vwb douanewaarde in het nieuwe DWU waarschijnlijk wel mogelijk zijn.

 

Als de verkoper zonder btw factureert ontvangt hij geen btw van de klant en iets wat je niet ontvangt kun je ook niet aangeven.......

Link naar reactie
  • 0

Als de verkoper zonder btw factureert ontvangt hij geen btw van de klant en iets wat je niet ontvangt kun je ook niet aangeven.......

 

Dat laatste ben ik niet met je eens. Op je aangifteformulier heb je onder Rubriek 1 (Prestaties binnenland) punt 1e "Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast". Verkopen waarbij je geen BTW berekend / ontvangt moeten dus wel degelijk aangegeven worden.

 

Onder Rubriek 3 (Prestaties naar of in het buitenland) moeten onder 3a "Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer)", dus zonder berekening van BTW, aangegeven worden. Het betreft echter geen uitvoer.

 

Onder 3b "Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU" (intracommunautaire leveringen met verlegging). Is het ook niet.

 

Onder 3c Installatie/afstandsverkopen binnen de EU (eveneens intracommunautair). Is het ook niet.

 

Levering met 0% BTW aan consumenten is onder Rubriek 3 niet onder te brengen.

 

Je zou het dus hooguit als een "prestatie binnenland" kunnen beschouwen waarbij 1e van toepassing is (?) totdat je de grens van de omzet voor afstandsverkopen van het betreffende land hebt bereikt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

1e is bedoeld voor leveringen die met 0% belast zijn of waar de omzetbelasting verlegd is. Dit is hier beide niet het geval en afstandsverkopen al helemaal niet. De dropshipper levert niet-ingeklaarde goederen waarbij de heffing van btw pas gaat spelen op het moment dat de invoeraangifte gedaan wordt. Een niet-Europese exporteur die goederen levert aan een EU-importeur die door de EU-importeur ten invoer worden aangegeven zet ook geen btw op zijn factuur, ook geen 0-tarief of aanduiding dat de btw verlegd is.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat kan niet zo.

 

1e is voor andere dingen (bijvoorbeeld verkoop van sigaretten, onderaannemers in de bouw e.d. en alleen in NL). Zoals Bert al schreef.

 

Maar het is niet helemaal waar dat je niet BTW kan aangeven die je niet ontvangen hebt:

Als je bijvoorbeeld vergeet om BTW in rekening te brengen, dan ben je dezelfde BTW toch verschuldigd. Dan kan je dit gewoon aangeven en 'uit eigen zak' betalen.

 

Als je dat niet doet en de bel.dienst erachter komen, dan zullen zij dat namelijk (misschien met een boete) naheffen. Dus kan je het ook gewoon vrijwillig aangeven en betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

De artikelen die via dropshipping rechtstreeks uit Azie komen en direct naar de consument gestuurd wordt zijn bijna allemaal onder de 22 euro en daardoor wordt er veelal geen invoerrechten over geheven. Mocht het wel zo zijn dat er iets betaald moet worden, dan moet de consument dat doen.

 

Er wordt dus door mij als verkoper geen invoerrechten of iets dergelijks betaald, maar de vraag is dus hoe dit op de BTW aangifte te verwerken. Nu had ik het als inkomsten 19% aangegeven, maar volgens mij is dit niet juist en hoef ik er dus in principe geen BTW over te betalen.

 

Verder zijn er ook artikelen vanuit China die naar Amerika en Australie en wat andere landen worden verstuurd, deze omzet is nu opgegeven onder 1e.

 

Hoop dat iemand nog wat kan verduidelijken of dat de BTW aangifte toch ander moet worden aangegeven?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen dat, omdat het vanuit een niet EU land wordt verzonden, ik ineens als Nederlandse verkoper tegen BTW 0% kan verkopen aan consumenten.

 

Dat zou namelijk een gigantisch concurrentievoordeel opleveren.

 

Daarom denk ik, simpelweg, dat de normale procedure van toepassing blijft:

Verkoop binnen Nederland aan bedrijven en consumenten --> altijd 21% BTW

Verkoop binnen de EU aan consumenten --> 21% BTW

Verkoop binnen de EU aan bedrijven met geldig BTW nummer --> 0% BTW

Verkoop buiten de EU aan bedrijf en consument --> 0% BTW

 

Dit staat buiten het feit dat jouw klant, de ontvanger van de goederen die van buiten de EU komen, nog voor een onaangename verrassing kan komen te staan als het niet als sample wordt verzonden en deze nog even extra BTW en invoerrechten mag afrekenen.

 

Om deze reden is het, in mijn ogen, nooit een levensvatbare methode om op deze manier te werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Verder zijn er ook artikelen vanuit China die naar Amerika en Australie en wat andere landen worden verstuurd, deze omzet is nu opgegeven onder 1e.

Omzet uit zendingen die vanuit China (rechtstreeks) naar Amerika en Australië gestuurd worden (en waarbij de goederen niet eens in het vrije verkeer van de EU terecht komen) hoort al helemaal niet eens in je Nederlandse btw-aangifte.

 

Ik kan me niet voorstellen dat, omdat het vanuit een niet EU land wordt verzonden, ik ineens als Nederlandse verkoper tegen BTW 0% kan verkopen aan consumenten.

Als jij aan een klant in de EU niet-ingeklaard (dus zonder btw) verkoopt betaal de klant de invoerrechten en btw aan de postbode of het koeriersbedrijf, er is dus geen sprake van concurrentievoordeel.

 

Het enige concurrentievoordeel is de vrijstelling voor lage waardezendingen (<22 Euro) waarbij de importerende klant vanwege de vrijstelling niets aan de postbode hoeft te betalen.

 

Dit staat buiten het feit dat jouw klant, de ontvanger van de goederen die van buiten de EU komen, nog voor een onaangename verrassing kan komen te staan als het niet als sample wordt verzonden en deze nog even extra BTW en invoerrechten mag afrekenen

Geen idee waar je dat van dat sample vandaan maar het klinkt als fraude...... De klant betaalt niet extra, als de klant aan de postbode moet betalen betekent dat dat de dropshipper het pakket niet-ingeklaard levert, en er dus nog helemaal geen invoerrechten en btw over zijn afgedragen (hooguit is er sprake van dat tante pos of DHL c.s. de bedragen heeft voorgeschoten.

Link naar reactie
  • 0
Geen idee waar je dat van dat sample vandaan maar het klinkt als fraude...... De klant betaalt niet extra, als de klant aan de postbode moet betalen betekent dat dat de dropshipper het pakket niet-ingeklaard levert, en er dus nog helemaal geen invoerrechten en btw over zijn afgedragen (hooguit is er sprake van dat tante pos of DHL c.s. de bedragen heeft voorgeschoten.

 

Sorry hoor, maar jij hebt de laatste 10 jaar in een grot gewoond? Alle zendingen vanaf Alibaba, Aliexpress, Banggood, etc. worden allemaal als sample verstuurd.

 

Dat is ook de reden waarom er, eindelijk!, maatregelen gaan volgen. Hier praat ik dus niet over grote zendingen waar jij mee te maken hebt maar kleine zendingen via de post met een factuur van 0,05 met aanduiding sample shipment.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, vrijstaande woning en de laatste drie jaar in een rijtjeshuis, allemaal bovengronds......"Sample shipments" komen bij ons idd niet vaak voor, laatste tijd wel veel meer inderdaad grote, zendingen met (valse) facturen met absurd lage waardes (en dan nemen we echt wel maatregelen....). Maar daar ging de discussie niet over, de vraag is hoe de klant uiteindelijk het pakje aangeleverd krijgt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.