• 0

Domeinnaam gebruiken die al bestaat maar niet in gebruik is?

Mijn naam is Telma, ik ben nieuw hier en ik lees al een tijdje mee.

Echter kan ik vrij weinig vinden over mijn vraag betreft domeinnamen.

 

Mijn vraag is of het verstandig is om een domeinnaam te gebruiken wat al bestaat maar niet in gebruik is?

 

Het domeinnaam eindige op .nl en ik wil .com registreren

Is het verstandig om een andere domeinnaam te bedenken? zal de eigenaar van de website .com in de toekomst geen problemen veroorzaken omdat de naam hetzelfde is?

 

Mocht mijn vraag niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

 

groet,

Telma

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn naam is Telma, ik ben nieuw hier en ik lees al een tijdje mee.

Echter kan ik vrij weinig vinden over mijn vraag betreft domeinnamen.

 

Mijn vraag is of het verstandig is om een domeinnaam te gebruiken wat al bestaat maar niet in gebruik is?

 

Het domeinnaam eindige op .nl en ik wil .com registreren

Is het verstandig om een andere domeinnaam te bedenken? zal de eigenaar van de website .com in de toekomst geen problemen veroorzaken omdat de naam hetzelfde is?

 

Mocht mijn vraag niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

 

groet,

Telma

 

Link naar reactie
  • 0

Martijn geeft hierboven een goede tip. Dit zeg ik uit eigen ervaring, want toen ik 16 jaar geleden begon met mijn bedrijf, was de .nl al bezet. Vervolgens heb ik een .com genomen en na een paar jaar kwam de .nl vrij, die ik heb kunnen kopen. De een verwijst nu door naar de ander, maar ik heb ze allebei in mijn bezit.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Martijn geeft hierboven een goede tip. Dit zeg ik uit eigen ervaring, want toen ik 16 jaar geleden begon met mijn bedrijf, was de .nl al bezet. Vervolgens heb ik een .com genomen en na een paar jaar kwam de .nl vrij, die ik heb kunnen kopen. De een verwijst nu door naar de ander, maar ik heb ze allebei in mijn bezit.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt beide acties dan het beste parallel inzetten. Registreren van de .com, navragen op en verwerven van de.nl bij de houder aan een redelijke prijs en vervolgens pas als domeinnaam (handelsnaam) in gebruik nemen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ik heb via de mail contact gehad met de eigenaar van .nl

Hij geeft aan een heel project hiervoor te hebben klaarliggen en vraagt ook

meteen of ik de domeinnaam over wil nemen. Maar heb geen reactie meer ontvangen.

Beetje vaag maar Ik zal .com registreren en wie weet komt .nl wel een keer vrij.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zeggen vrijwel alle domeinnaamhouders, maar vaak liggen die 'geweldige' projecten al jarenlang stil...

 

...doe als idee een bod waar je bij acceptatie of afwijzen niet van wakker ligt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie.

.com ga ik nu registreren, maar de eigenaar van .nl reageert niet

meer op mijn mail. Ik heb een website nodig nu en anders gaat het allemaal

lang duren. Ik denk dat het verstandig is om gewoon .com te registreren

anders moet ik nu nieuwe bedrijfsnaam/productnaam bedenken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou ik als potentiële koper niet aan de grote klok hangen. Zou je maandag ook kunnen bellen met de houder?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je het belangrijk vindt om goed in de Nederlandse zoekresultaten naar voor te komen is het van groot belang dat je de tld in het betreffende land waar je gevonden wilt worden bezit. Een .nl domein zal bij google altijd hoger score als .com als er vanuit Nederland gezocht wordt.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 1

Het allerbeste advies is natuurlijk om een goede naam te bedenken die je als merk kan beschermen en waarvan de .nl en eventueel de .com beschikbaar is.

 

Als je uitgaat van het optimaal haalbare in de geschetste situatie, als daar al sprake van kan zijn, is het in gebruik nemen van de .com en daar een op Nederland gerichte website op zetten en bijv met Adwords ed snel een zekere bekendheid aan geven. Dat geeft namelijk handelsnaamrechten en daarmee blokkeer je het "project" van de .nl houder als die in de zelfde branche activiteiten wil ontplooien. Daarmee wordt de .nl naam voor hem onbruikbaar en zal hij wellicht tot verkoop over willen gaan. Echter, er is ook een kans dat hij "not amused" is en nooit gaat verkopen. Aanhouden kost tegenwoordig bijna niets.

 

Het is hoe dan ook "gedoe" waar je eigenlijk je tijd en geld niet aan zou moeten besteden. En dan concludeer ik dat de eerste zin in deze reactie eigenlijk het enige juiste is om te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een tip: maak ook screenshots (met de datum) zodat je later kan bewijzen dat de domeinnaam niet gebruikt werd.

Dat lijkt me ontoereikend. Een domeinnaam (of eigenlijk hostnaam) is weinig meer dan het internetadres van een server. Dat hoeft geen webserver te zijn. De domeinnaam kan bijvoorbeeld in gebruik zijn voor een e-mailserver (dat is vrij gebruikelijk zelfs) en een van mijn klanten heeft een aparte domeinnaam voor een FTP-server.

Link naar reactie
  • 0

Nog een tip: maak ook screenshots (met de datum) zodat je later kan bewijzen dat de domeinnaam niet gebruikt werd.

Dat lijkt me ontoereikend. Een domeinnaam (of eigenlijk hostnaam) is weinig meer dan het internetadres van een server. Dat hoeft geen webserver te zijn. De domeinnaam kan bijvoorbeeld in gebruik zijn voor een e-mailserver (dat is vrij gebruikelijk zelfs) en een van mijn klanten heeft een aparte domeinnaam voor een FTP-server.

 

Op zichzelf waar, maar het is in ieder geval een begin.

Bovendien lijkt het er op dat de domeinnaamhouder het project nog niet exploiteert:

 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb via de mail contact gehad met de eigenaar van .nl

Hij geeft aan een heel project hiervoor te hebben klaarliggen en vraagt ook

meteen of ik de domeinnaam over wil nemen. Maar heb geen reactie meer ontvangen.

Beetje vaag maar Ik zal .com registreren en wie weet komt .nl wel een keer vrij.

 

 

Het is dus heel goed mogelijk dat de domeinnaamhouder voor dit domein (nog) geen email-server of FTP-server heeft opgezet.

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.