• 0

Nieuwe ondernemers relatief hoog opgeleid

Van www.eim.nl

 

Nieuwe ondernemers relatief hoog opgeleid

 

In Nederland zijn met name hoger opgeleiden betrokken bij nieuw ondernemerschap. Onder nieuw ondernemerschap wordt verstaan het aantal mensen dat actief bezig is een onderneming op te zetten of ondernemer is in een jong eigen bedrijf. Nieuwe ondernemers zijn daarbij verhoudingsgewijs vaak actief in het westen van het land en gemiddeld iets ouder dan in andere landen met een hoog inkomen per hoofd van de bevolking. Dit komt naar voren uit de Global Entrepreneurship Monitor, een jaarlijks internationaal onderzoek. Onderzoeksbureau EIM heeft opnieuw het Nederlandse gedeelte van dit onderzoek uitgevoerd en publiceert vandaag de Nederlandse rapportage.

 

Lees het volledige Persbericht.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wat is jullie mening?

 

Werkt een hogere opleiding verlammend of legt het juist een betere basis voor ondernemerschap (uiteraard in vergelijking met geen/minder hoge opleiding)?

 

Tim

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Een hoge opleiding heeft volgens mij zowel z'n voor als tegens.

 

Ligt ook een beetje aan de "gesprekspartner" tegenover je, en de manier waarop je zelf op bepaalde situaties reageert. Het heeft in sommige gevallen wel een voordeel als je een "titel" op je visitekaartje hebt staan hetgeen soms bij klanten ook een in je nadeel kan werken als in: "Daar heb je weer zo'n wijsneus".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het niet zozeer de "opleiding" die bepalend is voor het succes, alswel de intellectuele vermogens van de ondernemers.

 

Zelf zie ik vooral "gesjeesde"studenten slagen als ondernemer. Wél de intellectuele vermogens, niet de academische misvorming en ook een stimulerend gebrek aan opties zodat er flink doorgezet kan worden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met de Witte eens. Ik constateer dat een hoge opleiding geen voorwaarde is voor een succesvolle onderneming.

 

Inderdaad zijn het de mensen die midden in de maatschappij staan, weten hoe de maatschapij (markt) werkt en reageert op bepaalde dingen. Naar mijn mening zijn het ook diegenen die mensenkennis hebben. Vragen zoals: Wat willen/zoeken mensen?, hoe ontwikkelen ze zich? ed. komen dan aan de orde.

 

Natuurlijk heeft een opleiding altijd waarde, maar of deze waarde van toepassing zou kunnen zijn op een succesvolle business? Ik denk het niet.

 

MVG JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat hoogopgeleide ondernemers niet beter zijn dan ondernemers met bijna of geen studie. Ondernemers zonder studie gaan vaak eerder het ondernemerschap in. Dit omdat ze geen geduld hebben om te studeren. Ze willen ondernemen. Ik ben zelf 32 jaar. Als ik morgen stop met werken kan ik de rest van mijn leven genieten. Dat doe ik niet, want ik vind het vak te leuk. Ik heb geen opleiding. Ik ben op mijn 21-ste begonnen met ondernemer. Ondernemers zonder enige opleiding werken vanuit hun gevoel.

 

Als ik een bedrijf over de vloer krijg en op het visitekaartje staat drs,dr,ing etc. dan heb ik al gegeten en gedronken. Dat probleem heb ik vaak met banken. Waarom moeten mensen dat op hun visitekaartje zetten.

 

Ik had er laatst één. Ik ga eten in een restaurantje ( 20 tafels ). Eten was top. Wilde reserveren voor de week daarop. Krijg ik een visitekaartje van de bedrijfsleider met zijn naam erop en daaronder General Manager ???

Ik weet dit is een andere discussie. Maar misschien een leuk forum onderwerp. Blijf jezelf en doe je niet groter voor dan je bent.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Het heeft uiteraard wel zn voor- en nadelen. Voornaamste nadeel van een hoge opleiding is denk ik tijd: je bent er toch 6 jaar later bij. Voordeel is wel dat je wat ervaring opdoet op sociaal gebied en wellicht een beetje inzicht in complexe zaken kunt kweken.

 

Dit geldt natuurlijk voor opleidingen die niet direct relevant zijn voor wat je doet, als het vakspecifieke kennis betreft kan de opleiding een essentie zijn om er uberhaupt iets van te maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de opleiding niet zozeer uitmaakt, het gaat meer om de mensen zelf.

En niet iedereen met een titel heeft kapsones, heb ik gemerkt.

In mijn tijd bij Robeco zag ik dat de mensen met wel drie titels hele aardige, gewone en bescheiden mensen waren. Daarentegen ben ik HBO'ers tegengekomen die na 1 jaar studie vonden dat ze Microsoft wel even konden leiden.

Titels kun je misschien beter gebruiken als het nodig is. Vaak hebben mensen toch wat meer vertrouwen in een dokter met wat titels, terwijl je bij andere beroepen inderdaad nogal eens denkt: wat een patser!

 

Josina

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat voor ondernemers het niet veel uitmaakt. Het geleerde tijdens

je studies waarvan je de titels hebt bereikt veroudert (je hoeft immers

geen examens af te leggen om je titels te behouden)

 

Heb zelf jaren op de beursvloer gestaan en binnen een grote organisatie

zijn titels wel weer een must. Zonder krijg je geen kansen om je te bewijzen.

 

Bij een direkteur kijk ik niet naar zijn persoonlijke diploma's, maar meer

naar zijn bedrijf.

 

Howan Cheung

 

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

 

Bij een direkteur kijk ik niet naar zijn persoonlijke diploma's, maar meer

naar zijn bedrijf.

 

 

Dat is inderdaad waar je een ondernemer het beste op kunt beoordelen, en niet op zijn titels, die had ie immers al voordat hij ondernemer werd. Er zijn nu eenmaal beroepen waarbij je moeilijk een bedrijf kunt opstarten zonder vakspecifieke kennis, al hoeft dat niet perse een 'hoge' opleiding te zijn ( denk bijv. aan een makelaar).

 

Ik hecht zelf waarde vaan mijn vakkennis, en de basis heb ik in de opleiding gelegd. Echter, mijn werkervaring erna vind ik zelf van onschatbaar veel meer waarde. Die kennis is leuk, maar je vaardigheden ontwikkelen met die kennis is veel belangrijker. Maar ja, ik ben dan ook een calimero-ondernemer die zelf nog het werk verricht...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.