• 0

Bijtelling in jaarrekening?

Hallo,

 

Ik ben nieuw op het forum en ik heb al veel nuttige informatie van het forum kunnen vinden. Nu ben ik alleen op zoek naar het volgende:

 

Ik heb een eenmanszaak. Bij het aanvragen van een lease-contract voor het aanschaffen van een auto moet ik een jaarrekening opstellen over het jaar 2015.

 

Nu heb ik me hier aardig in verdiept en is dit niet per sé moeilijk omdat mijn cijfers relatief simpel zijn. Het enige waar ik tegen aan loop is het volgende:

 

Moet ik de Correctie wegens prive gebruik auto (bijtelling) opnemen in de jaarrekening? of wordt dit hier buiten gelaten?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

de bijtelling is alleen een fiscale formaliteit en heeft geen invloed op het bedrijfsresultaat in de jaarrekening.

 

Als een andere onderneming, zoals een leasemaatschappij om een jaarrekening vraagt dan geeft je de commerciele jaarrekening, correcties die je moet toepassen om tot de fiscale jaarrekening te komen kun je buiten beschouwing laten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben nieuw op het forum en ik heb al veel nuttige informatie van het forum kunnen vinden. Nu ben ik alleen op zoek naar het volgende:

 

Ik heb een eenmanszaak. Bij het aanvragen van een lease-contract voor het aanschaffen van een auto moet ik een jaarrekening opstellen over het jaar 2015.

 

Nu heb ik me hier aardig in verdiept en is dit niet per sé moeilijk omdat mijn cijfers relatief simpel zijn. Het enige waar ik tegen aan loop is het volgende:

 

Moet ik de Correctie wegens prive gebruik auto (bijtelling) opnemen in de jaarrekening? of wordt dit hier buiten gelaten?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

 

Hallo,

Welkom op HL.

 

Ik neem aan dat je voor deze post alleen niet 2 jaarrekeningen gaat maken.

Je kan de bijtelling opnemen onder autokosten of onder bijzondere baten.

Het laatste heeft het voordeel dat het goed traceerbaar is en dat je er eventueel ook ander privé gebruiken e.d. kan opnemen. Je zou er ook niet aftrekbare kosten (wel apart) kunnen opnemen.

Dan sluit je winst en verlies mooi aan met de aangifte.

Houd er rekening mee dat de BTW over de bijtelling weer als kosten kunnen worden geboekt.

Want je hoeft niet meer bij het inkomen te tellen dan de bijtelling.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bij het aanvragen van een lease-contract voor het aanschaffen van een auto moet ik een jaarrekening opstellen over het jaar 2015. […] Moet ik de Correctie wegens prive gebruik auto (bijtelling) opnemen in de jaarrekening?

Had je in 2015 ook al een zakelijke (lease)auto?

 

Een jaarrekening van 2015 corrigeren voor een auto die je pas in 2017 gaat leasen, is een rekenoefening die een leasemaatschappij zelf wel kan uitvoeren als zij bijvoorbeeld solvabiliteit wil toetsen.

 

Link naar reactie
  • 0

alleereerst hartelijk dank voor jullie reacties. De lease maatschappij wil graag cijfers uit 2015 hebben om de lease te beoordelen.

 

Ik begrijp uit de reacties dat bijtelling een pure fiscale kwestie is en dus buiten de commerciele jaarrekening wordt gehouden.

 

En btw over de bijtelling??

De btw-correctie staat natuulijk wel als kosten opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik de Correctie wegens prive gebruik auto (bijtelling) opnemen in de jaarrekening? of wordt dit hier buiten gelaten?

Het is al een groot aantal jaren toegestaan om je jaarrekening op fiscale grondslag samen te stellen. Zeker voor kleine bedrijven is het natuurlijk handig om alleen jaarrekeningen (te hoeven) bij te houden op fiscale grondslag - en niet óók op commerciële grondslag.

 

Dat betekent in jouw geval dat je dus de bijtelling wegens privégebruik bijvoorbeeld gewoon kunt opnemen als "Bijtelling privégebruik" in de 4-groep (negatieve autokosten). De meeste banken zullen zelfs de voorkeur geven aan jaarrekeningen die op deze manier worden gepresenteerd. Ze nemen namelijk impliciet aan dat je bij je fiscale aangifte de winst niet kunstmatig zult willen ophogen.

 

Bij het doen van de aangifte IB/Vpb moet je uiteraard wel weten waar je mee bezig bent en hoe je die bijtelling goed verwerkt. Je moet namelijk de bijtelling daarin niet als winst opnemen, maar pas achteraf corrigeren.

 

De btw-bijtelling zijn gewoon reguliere kosten voor de IB/Vpb. Die tel je dus inderdaad gewoon mee als kosten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.