• 0

verdient een motor dealer meer aan een btw motor dan een marge motor?

ik heb een vraag waar ik zelf namelijk niet uit kom

ik heb een inruil voorstel gekregen van mijn dealer voor mijn zakelijke motorfiets

hij wil 13500 euro ink btw er voor geven 11405 ex btw

 

 

 

nu is mijn vraag stel dat de motor een particulier marge motor zou zijn

en hij zou 13500 euro er voor geven verdient hij er meer bij verkoop aan deze motor dan de btw motor

bij dezelfde verkoop prijs

 

stel dat zijn verkoop prijs 15500 euro is ink BTW in beide gevallen

 

en maakt het voor hem qua winst uit of hij een btw motor zakelijk verkoopt of aan een particulier

 

ik hoop dat ik duidelijk ben geweest

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb een vraag waar ik zelf namelijk niet uit kom

ik heb een inruil voorstel gekregen van mijn dealer voor mijn zakelijke motorfiets

hij wil 13500 euro ink btw er voor geven 11405 ex btw

 

 

 

nu is mijn vraag stel dat de motor een particulier marge motor zou zijn

en hij zou 13500 euro er voor geven verdient hij er meer bij verkoop aan deze motor dan de btw motor

bij dezelfde verkoop prijs

 

stel dat zijn verkoop prijs 15500 euro is ink BTW in beide gevallen

 

en maakt het voor hem qua winst uit of hij een btw motor zakelijk verkoopt of aan een particulier

 

ik hoop dat ik duidelijk ben geweest

 

 

Hallo,

Welkom op HL.

 

De marge regeling is er juist dat de dealer alleen over zijn marge BTW betaalt.

In beide gevallen is de BTW heffing per saldo gelijk bij de dealer.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

ik ben er zelf uit geloof ik?

 

als hij als btw motor inkoopt en als btw motor verkoopt(dus zakelijk verkoopt)

verdient hij 1661 euro naar verrekening btw(inkoop 2095 btw verkoop 2434 btw)

 

als hij als marge motor inkoopt en als marge motor verkoopt

verdient hij 1653 euro naar verrekening btw(347 euro)

 

alleen snap ik nog niet hoe het word berekend als het btw inkoop is en marge verkoop(verkoop aan een particulier)

Link naar reactie
  • 0

alleen snap ik nog niet hoe het word berekend als het btw inkoop is en marge verkoop(verkoop aan een particulier)

Bij de margeregeling hangen inkoop en verkoop nauw samen: je rekent alleen btw over het verschil.

 

De volledige btw over inkoop aftrekken en vervolgens alleen op de verkoop de margeregeling toepassen, kan niet. De margeregeling gaat er vooral van uit dat je inkoopt van particulieren, maar particulieren mogen geen btw rekenen en geen btw-facturen uitreiken. Dan is er dus ook geen als voorbelasting af te trekken btw over de inkoop.

 

Link naar reactie
  • 0

ok dat snap ik geloof ik

maar hoe werkt het als (zal wel regelmatig voorkomen denk) hij een btw auto/motor inkoopt bijvoorbeeld van een lease maatschapij en deze aan een particulier verkoopt met de zelfde inkoop en verkoop bedragen die ik noem?

Link naar reactie
  • 0

het verschil is nauwkeurig gezien 0.0 euro tussen te 2 methoden..

als je zelf terugrekent vanaf hele euro's dan kan je inderdaad een paar euro verschil door afrondingen.

 

via deze link over Normaal btw rekenen bij margegoederen kun je zien hoe de twee berekeningswijzen is.

 

omdat jij zijn exacte marge niet kent zul je het niet helemaal op de euro kunnen berekenen.

het voorbeeld laat zien dat er geen verschil is in de prijs excl btw en dat is waar je als ondernemer naar kijkt.

 

en los daarvan denk ik niet dat een dealer veel voorkeur zal hebben als hij 8 euro op 13500 euro kan verdienen.. hij zal vermoedelijk liever aan een slechte onderhandelaar verkopen dan aan een scherpe kortingsjager.. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is het verschil voor uw klant?

Als u de margeregeling toepast, betaalt uw klant € 5.210. Past u de gewone btw-regeling toe, dan betaalt uw klant € 6.050. Hij kan het btw-bedrag van € 1.050 als voorbelasting aftrekken. Uiteindelijk betaalt hij dus € 6.050 - € 1.050 = € 5.000. In deze situatie is het voor uw klant voordeliger als u de gewone btw-regeling toepast. U ontvangt en betaalt dan een hoger btw-bedrag. Voor u maakt het dus per saldo niets uit.

 

even een stukje tekst gekopieerd

 

het zou toch een beetje gek zijn als de verkopende ondernemer de verkoop prijs hoger maakt omdat ik als aankoper de btw kan aftrekken?

 

regelmatig worden er bij bmw dealers (2dehands) btw motoren aangeboden met een courante vraagprijs (markt conform) de prijzen zijn ink btw er komen daar tenslotte zakelijk en particuliere klanten

de zakelijk klant betaald dezelfde prijs als de particuliere klant alleen heeft de zakelijk klant het voordeel van BTW aftrek

Link naar reactie
  • 0

de zakelijk klant betaald dezelfde prijs als de particuliere klant alleen heeft de zakelijk klant het voordeel van BTW aftrek

Wat ons bij de openingspost brengt:

ik heb een inruil voorstel gekregen van mijn dealer voor mijn zakelijke motorfiets

Mocht je overwegen je zakelijke motorfiets als particulier te verkopen: in dat geval moet je de eerder afgetrokken btw corrigeren.

Link naar reactie
  • 0

het gaat mij er niet om mijn zakelijk aangekochte motor particulier te verkopen.

 

het ging mij om of er voor de dealer veel verschil in zou zitten bij dezelfde verkoop prijs

dus een particulier de zelfde motor met de zelfde waarde en de zelfde verkoop prijs

 

en inderdaad 8 euro is peanuts

 

 

maar nog steeds snap ik niet hoe het gaat als de dealer mijn motor inkoopt(dus Btw) en verkoopt aan een particulier met een verkoop prijs van 15500 euro

 

dus even los van de vraag waarmee ik de topic ben begonnen

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

De vraag was of het voor de dealer iets uitmaakte.

Nee dus.

Het citaat gaat op voor de klant omdat de BTW dan niet op de nota mag staan.

De klant mag de BTW dan ook niet aftrekken.

Maar ik heb nog nooit zo een margenota gezien voor een ondernemer als klant.

Dan wordt onder de gewone regels gefactureerd.

Voor een particulier is € 5.210 aantrekkelijker dan € 6.050.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.