• 0

Prive uitgaven via BV

Hi all,

 

Ik kan me haast niet voorstellen dat deze vraag niet eerder gesteld is, maar helaas kan ik er nergens antwoord op vinden. Mijn excuses als ik niet goed genoeg gezocht heb.

 

Zoals velen heb ik een holding BV waarvan ik zelf 100% aandeelhouder ben. Deze BV betaalt ook mijn salaris.

 

Nu wil ik een privé aankoop doen, met geld dat op dit moment nog in de BV zit. Het gaat om een bedrag van meer dan €10.000, maar minder dan €17.500. Wat raden jullie mij aan?

 

Kan ik dit via de rekening-courant opnemen (mag dit?), of moet dit een lening worden?

Omdat je bij een rekening-courant van minder dan €17.500 geen rente hoeft te rekenen, is dat natuurlijk wel erg aantrekkelijk.

Het gaat dus om één enkele privé aankoop.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Welkom op HL :).

 

Ja, leuk bedacht maar een rekening courant is geen rentevrije lening.

Die is bedoeld voor geringe en kortlopende bedragen.

De grens is ingevoerd zodat je niet voor iedere postje rente moet gaan zitten berekenen

maar als je het te dol maakt moet dat weer wel.

 

 

 

RC of Lening ?

 

Vriendelijke groet,

 

 

P.S. Belastingdienst heeft Topic Verschil lening en RC van hun site gehaald.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik een privé aankoop doen, met geld dat op dit moment nog in de BV zit. Het gaat om een bedrag van meer dan €10.000, maar minder dan €17.500. Wat raden jullie mij aan? Kan ik dit via de rekening-courant opnemen (mag dit?), of moet dit een lening worden?

Het mag op zich beide, maar dat ligt volledig aan de manier waarop je dit doet. De rekening-courant is bedoeld voor bedragen die (over en weer) worden voorgeschoten en waarvan de bedragen ook weer op korte termijn (minder dan een jaar) volledig zijn terugbetaald.

 

De rekening-courant wordt dus vooral gebruikt als je als privépersoon eens iets voorschiet voor de bv. Of als de bv iets voorschiet voor jou privé. Als de bv dus (even!) 10.000 euro voorschiet en je dit binnen het jaar weer terugbetaalt, is er volgens mij geen probleem. Als je echter niet van plan bent om die 'roodstand' binnen afzienbare tijd glad te trekken, dan is het een lening. Je moet dan overigens een leningovereenkomst opstellen met de geldende voorwaarden (rente, aflossing, termijn, etc).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.