• 0

Hoe kan ik economische activiteit in NL aantonen voor een btw nummer

Hoe moet je aantonen voor de belastingdienst dat je de bedrijfsvoering van je bedrijf in Nederland doet als jezelf in het buitenland woont en veel reist voor je werk .

Ik kan geen belasting(btw) nummer krijgen om deze reden . Enige verduidelijking krijg ik niet van de belastingambtenaar . Het enige dat hij steeds herhaald is dat ik vrij ben dit aan te tonen . Ik weet niet hoe ik dat kan doen als ik geen economische activiteit kan ontwikkelen door gebrek aan een belasting nummer . Wie heeft er ervaring mee .

 

 

 

 

[ Typefout in titel alsnog hersteld en titel ververst ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Cristof,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Hoe moet je aantonen voor de belastingdienst dat je de bedrijfsvoering van je bedrijf in Nederland doet als jezelf in het buitenland woont en veel reist voor je werk .

Waarom zou je dat willen aantonen? Welk doel beoog je (met het verkrijgen van een Nederlands BTW-nummer) te bereiken?

 

Ik weet niet hoe ik dat kan doen als ik geen economische activiteit kan ontwikkelen door gebrek aan een belasting nummer .

Je kunt wel economische activiteit ontwikkelen, maar die zullen dan in eerste instantie belast zijn in het land waar je woont.

 

Heb je je al geprobeerd in te schrijven bij de Nederlandse KvK? Die geeft je inschrijving ook door aan de Belastingdienst ter beoordeling voor de BTW. Voor inschrijving heb je wel een Nederlands vestigingsadres nodig (en daar begint het gevraagde aantonen).

 

Je kunt ook even contact opnemen met de afdeling Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen waarin de Belgische, Duitse en Nederlandse belastingdiensten samenwerken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

omdat mijn woonland buiten de EU is en dit geen optie is .

Buiten de EU? Hoe wil je dan ondernemen in Nederland? Je kunt daar ingewikkelde structuren voor opzetten, maar als je persoonlijk arbeid in Nederland wilt verrichten heb je misschien zelf een verblijfsvergunning voor nodig met permissie om te mogen werken. Misschien kun je eerst eens kijken naar de mogelijkheden om überhaupt te ondernemen voor je meteen aan een BTW nummer denkt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben europeaan en alleen om praktische redenen heb ik mijn adres buiten de EU staan . Ik denk dat het geen verschil mag uitmaken als je onder de vorm van een vennootschap iets wil ondernemen .

Maar dat maakt het volgens mij wel. Een BV is in principe gevestigd op de plek waar de directeur-grootaandeelhouder of feitelijke leiding woont, dus in jouw geval niet in Nederland en ook niet in de EU. Is er een Nederlandse dochtermaatschappij of vaste inrichting in Nederland?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De vennootschap is gevestigd in Nederland ja en neen ik ben geen DGA . ER wordt een kantoorruimte gehuurd vanwaar de activiteiten georganiseerd worden . De meeste grote bedrijven hebben toch ook hun aandeelhouders in het buitenland en deze kunnen /mogen toch ook functioneren als NL bedrijf volgens Nederlandse belastingregels etc . Als ik bijvoorbeeld mijn contacten regel vanuit het vliegtuig of op een luchthaven dan wil dat toch niet zeggen dat ik iedere keer moet handelen volgens de bepalingen van het land waar ik over vlieg of waar ik juist op een luchthaven verkeer .

 

Link naar reactie
  • 0

De vennootschap is gevestigd in Nederland ja en neen ik ben geen DGA .

Je stelt aan het begin een hele algemene vraag, maar wat je kunt doen is nogal afhankelijk van de situatie. Beetje bij beetje komen er nu snippers informatie los (je woont buiten de EU, er is een vennootschap in Nederland) maar er is nog heel veel onduidelijk (wat voor vennootschap, wat is jouw rol, enzovoorts). Ik stop maar even met verder aannames. Zonder duidelijke situatieschets valt er weinig te adviseren en kan ook de Belastingdienst je niet helpen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

de vraag is duidelijk lijkt me hoe kan ik aantonen dat het aanneembaar is dat ik met mijn vennootschap werk vanuit Nederland en zodoende een NL belastingnummer moet krijgen . Wat dit met mijn persoonlijke situatie te maken heeft weet ik niet . Ik antwoord alleen op vragen die bij jouw opkomen die voor mij duidelijk zijn . Maar de wereld is niet beperkt tot Nederland denk ik . Je hoeft niet in NL te wonen om er te werken , je hoeft ook niet in NL te wonen om er aandeelhouder te zijn van een vennootschap . Dus waarom krijg ik dan geen belasting nummer is de vraag .

 

Link naar reactie
  • 0

Ok maar ik wil goederen importeren in Nederland en als mijn leveranciers in het VIES systeem kijken staat het btw nr als ongekend . Resultaat men wil niet leveren .

 

Als het goed is leveren ze alleen goederen met de BTW er boven op. Ik zou zeggen, begin op deze manier te importeren en vraag zo mogelijk de btw in het land van de leverancier terug. Zorg dat je verkoopt en meldt aan de BD dat je de BTW op je omzet en verdienste graag wil afdragen.

Als jouw marges hoog genoeg zijn moeten eventuele BTW tegenvallers wel te betalen zijn.

In ieder geval krijg je zo lopende handel en kun je aantonen dat het serieus is.

 

Link naar reactie
  • 0

de vraag is duidelijk lijkt me hoe kan ik aantonen dat het aanneembaar is dat ik met mijn vennootschap werk vanuit Nederland en zodoende een NL belastingnummer moet krijgen .

Het aantonen van economische activiteiten doe je door het daadwerkelijk uitvoeren van werkzaamheden die zijn gericht op een duurzaam deelnemen aan het economische verkeer vanuit Nederland en anderszins te voldoen aan de criteria die de wet en de Belastingdienst stellen aan het ondernemen voor de omzetbelasting.

 

Dus waarom krijg ik dan geen belasting nummer is de vraag .

Dat is zonder verder informatie over de onderneming niet te zeggen... Je houdt steeds een algemeen verhaal over de wereldeconomie, maar je onderbouwt op niet waarom jouw onderneming zou voldoen aan de criteria die de Nederlandse Belastingdienst stelt voor het verkrijgen van een Nederlands BTW-nummer. Je beantwoordt ook niet de vraag waarom je dat Nederlandse BTW-nummer nu zo graag wilt hebben.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je kan wel ergens kantoorruimte huren, maar dat toont niet aan dat je het bedrijf vanuit die vestiging gevoerd wordt. Heb je er personeel werken? In welk land is de vennootschap belastingplichtig? Wat voor activiteiten worden vanuit het kantoor uitgevoerd? Zijn de andere aandeelhouders in het kantoor werkzaam? Zijn zij in Nederland belastingplichtig? Wat is de ondernemingsvorm?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het neerkomt op het demonstreren van de bedrijvigheid die je hier in Nederland uitvoert. Wanneer jij, als enige werkzame persoon, hier nauwelijks aanwezig bent is het lastig om aan te tonen dat het bedrijf hier gevoerd wordt. Wanneer je vooral elders bent, dan lijkt het er meer op dat je bedrijf vooral elders gevoerd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is een beetje vaag. Je hebt geen personeel, je bent geen bestuurder, je bent gewoon aandeelhouder. Wie is jouw directeur/wie is er dan bestuurder en waarom regelt hij dat niet? Hij zit immers wel in Nederland?

 

Je doet hier zaken 'alleen als er handel is', maar jouw leveranciers willen niet leveren omdat je geen btw nummer hebt. Heb je hier dan al wel handel gehad? Waarom kies je niet de praktische route en doe zaken met een onafhankelijk importeur in Nederland?

 

Na loop van tijd heb je hier bewezen activiteiten en kan je nogmaals bij de fiscus aankloppen.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.