• 0

BTW (buitenlandse) deelnemers sportevenementen

Beste,

 

ik heb al geprobeerd antwoord te krijgen op mijn vraag, maar tot nog toe zonder succes. Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

 

Kort de casus:

 

ik organiseer vanuit een VOF sportevenementen (sportdagen, trainingstrips en toernooien). Aan de toernooien doen met name Nederlandse en buitenlandse teams mee.

 

Nu komt het voor dat teams een bijdrage moeten betalen om deel te mogen nemen aan het toernooi. Vervolgens faciliteren wij voor hun de overnachtingen in een hotel, maaltijden etc. Ik neem aan dat ik voor deze diensten gewoon een factuur aan deelnamekosten kan toesturen en 21% BTW in rekening moet brengen. Vervolgens kan ik dan ook gewoon de BTW van het hotel en de cateraar volledig in aftrek brengen neem ik aan?

 

Naast de Nederlandse teams doen er teams van binnen de EU (onder meer Duitsland, Denemarken, België) mee, maar ook teams van buiten de EU (o.m. Japan, Brazilië) mee. Het idee is hier hetzelfde. Zij worden hier gefaciliteerd door ons en wij brengen daarvoor deelnamekosten in rekening. Kan iemand mij vertellen hoe het in dit geval met de BTW zit? Kan ik hiervoor 0% BTW in rekening brengen en derhalve ook geen BTW op hotelkosten, cateraar etc. in aftrek brengen?

 

Hoor graag van jullie, bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat je doet valt onder 'leveringen buitenland'.

Inderdaad is er het onderscheid EU-niet EU. De teams van buiten de EU moeten zelf nog btw betalen. Houd ook Ierland in de gaten, die hebben een speciaal verdrag volgens mij, ik weet dat althans voor de import uit Ierland. Omdat je die niet noemde ga ik er nu even niet op in.

 

De kosten die je maakt moet je , voor de btw, uitsplitsen naar 'belaste omzet' , "onbelaste omzet" , en ook nog "beiden". Alleen de btw op de kosten voor de belaste omzet mag je volledig terugvragen; die op de onbelaste omzet niet, en die op de gemengde rekening mag je voor het omzetpercentage terugvragen.

 

Die laatste zin is wat lastig: heb je 60% belaste omzet en 40% onbelaste omzet, dan mg je wat betreft die rekening voor 'beiden" 60% van die btw terugvragen.

 

Dan heb ik het over één ding nog niet gehad, omdat je aangeeft er ook zelf mee bezig te zijn geweest, ik neem dus aan dat je dit hebt kort gesloten, maar zijn dit type sporttoernooien wel btw-belast?

Link naar reactie
  • 0

HERSTEL: ik kan het helaas niet meer herstellen maar ben hierboven toch iets te snel geweest

Dit zou zo zin met onbelaste omzet.

Waar het hier om draait is verlegde btw.

De Amerikaanse ploeg betaalt zoals gezegd gewoon btw, doch niet aan u.

De omzet is daarmee allemaal belast.

Daarmee mag ook de btw op alle kosten afgetrokken worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de hulp!

 

'Faciliteren' betekend dat wij eigenlijk alles onder onze eigen naam vastleggen voor de teams. Wij boeken en betalen bijvoorbeeld het hotel, maar de kosten hiervoor belasten we dus wel door naar de deelnemers. Die betalen ons een vast bedrag voor de deelname aan een toernooi, waarbij wij dus feitelijk alles voor ze verzorgen in Nederland!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.