• 0

Bijna DGA, eigen youngtimer in BV of niet?

Dag mensen,

 

Ik ben nieuw hier. Na 7 jaar in loondienst binnenkort DGA. Partners bij ons bedrijf hebben elk hun BV, ondergebracht in een holding. Ik open binnenkort ook mijn BV.

 

Op dit moment rijd ik in een luxe auto die sinds vorige zomer youngtimer is. Nieuwwaarde ca. 68.000, dagwaarde ongeveer €2.500. Gezien de km-stand van 450.000 is dat ook wel een reële waarde op de markt. Wie het dubbele biedt mag morgen komen.

 

Ik overweeg qua mobiliteit het volgende:

1. De young-timer 'laten kopen' door mijn BV (ik meen te weten dat dat bij oprichten BV meteen geregeld moet worden dan)

2. De auto privé blijven rijden en kosten per km aftrekken bij de BV

3. De auto weg te doen, een jongere auto te komen, verder als 2.

 

De site Berekenhet.nl heeft een mooie tool. Als ik daar e.e.a. invul, is de young-timer op de BV aantrekkelijk. Maar als ik verder lees op internet zie ik een substantiële kostenpost die naar mijn idee niet in de tool terugkomt: compensatie voor privé.

 

1,5% van de cataloguswaarde hakt er behoorlijk in. Mijn bijtelling (€2.500*35%*42%) plus de correctie voor privé (1,5%*68.000) betekent €1.300. Daarmee lijkt mijn voordeel door aftrek BTW vrijwel teniet gedaan (reken op kosten à €7.000 / jr. incl brandstof, onderhoud, MRB, verzekering, kleine dingen).

 

De €0,19 bij rijden op privé lijkt me dan meer zoden aan de dijk te zetten.

 

En als dat zo is, dan neig ik naar een jongere auto, want ik zou mijn huidige auto enkel blijven rijden omdat het zo voordelig schijnt te zijn als ondernemer. Het is een geweldig voertuig maar ik rij er al 6 jaar in, de risico's nemen toe, er is veel moois te koop voor 10k.

 

Vraag 1: Ik heb het idee dat ik iets totaal verkeerd benader, aangezien er zoveel enthousiaste young-timerrijders zijn. Wie maakt het me duidelijk? Hoe zit het?

 

Vraag 2: Is er een tool in Excel of op internet waarop ik zaken als winst, DGA-salaris, etc. kan invullen als alternatief voor Berekenhet? Zo ja, welke / waar vind ik die?

 

Dank alvast!

 

PS: als iemand voor een beter antwoord meer details nodig heeft, dan lever ik die graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

tja, prive rijd je voor € 1360 per jaar auto, all in: brandstof, onderhoud etc. Mag je net zoveel rijden als je wilt Daar zitten legio mensen fors boven, heel fors. Als je zo'n auto zou mogen rijden van een werkgever, dan was dat niet gek.

Maar je bent je eigen werkgever...

 

Zakelijk nekt vooral die hoge aanschafwaarde je. Dat komt door die forfaitaire 1,5 %. Dat komt op € 1020.

Daar zit m dus ook de oplossing: Als je een km registratie bijhoudt, kun je de btw op de werkelijke kosten (en de btw daar op) doorrekenen aan jezelf. van de werkelijke kosten van € 7000 zit er niet overal btw op, en stel je komt op 6000 (rekent makkelijk) en dus € 1000 aan btw, dan hoef je prive alleen maar het privedeel aan btw te betalen. Bij 35% privekms is dit € 350.

 

En dan nog maar eens doorrekenen. Je geeft aan 7000 pj kwijt te zijn: een belangrijke parameter is dan nog hoeveel je pj rijdt en daarmee, wat de kosten/km zijn. Kom je uit met die 19 ct, of win of verlies je daarop?

Link naar reactie
  • 0

1,5% van de cataloguswaarde hakt er behoorlijk in. Mijn bijtelling (€2.500*35%*42%) plus de correctie voor privé (1,5%*68.000) betekent €1.300. Daarmee lijkt mijn voordeel door aftrek BTW vrijwel teniet gedaan (reken op kosten à €7.000 / jr. incl brandstof, onderhoud, MRB, verzekering, kleine dingen).

Pas op met dit soort berekeningen. Allereerst haal je zaken door elkaar.

 

Je berekent de bijtelling op basis van de netto kosten voor jezelf (privé), terwijl je de btw-correctie dat niet is! De btw-correctie mag je namelijk als kosten voor de zaak boeken, waardoor de uiteindelijke kosten netto voor jezelf 40% lager zijn (Kosten zorgen immers voor een lagere Vpb-aanslag en uiteindelijk minder dividend- en inkomstenbelasting).

 

Verder nog een waarschuwing voor de optie om de btw te corrigeren op basis van werkelijke kilometers. Woonwerkkilometer worden voor de btw niet als zakelijk gezien. Als je dus uitsluitend woonwerkverkeer hebt, heb je dus 100% btw-correctie (als je een sluitende kilometeradministratie hebt). Voor de Vpb/loon/inkomstenbelasting worden woonwerkkilometers wel als zakelijk gezien, dus mag je die allemaal (belastingvrij) vergoeden à 19 ct/km.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.