• 0

Tijd om een webshop te starten? [kleineondernemersregeling - KOR]

Ik ben met een vriend van mij al een tijdje bezig om geld bij elkaar te schrapen om een webshop te starten, wij hebben bijna genoeg voor de hele site en om het bedrijf te kunnen starten maar ik heb nog een aantal problemen met de inschrijving bij de KvK.

 

Wij willen graag onder de kleine ondernemersregeling vallen, moeten wij hier een KvK nummer voor hebben?

 

Wat voor soort informatie moeten wij allemaal op onze website vermelden over ons bedrijf, zoals BTW-nummer enzovoort?

 

Ik heb gehoord dat zolang wij onder die regeling vallen dat wij dan geen belastingaangifte hoeven te doen, wat moeten wij wel doen?

 

Zijn er nog risico's of belangrijke dingen die ik moet weten als ik hiermee ga beginnen?

 

Ik hoop dat iemand deze vragen voor mij zou kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Melonheaven

 

Onze site is al als preview beschikbaar op harlemstacticalsupplies.jimdo.com

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij willen graag onder de kleine ondernemersregeling vallen, moeten wij hier een KvK nummer voor hebben?

De Kamer van Koophandel heeft in principe niets te maken met een regeling in de omzetbelasting.

 

Als (redelijk) serieuze webshop, zul je je gewoon moeten inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Je bent dan KvK-ondernemer.

 

Vervolgens zul je naar alle waarschijnlijkheid van de Belastingdienst een btw-nummer krijgt en moet je de toepasselijke btw in rekening brengen bij je klanten. Je bent dan btw-ondernemer.

 

Als je btw-ondernemer bent, mag je de kleineondernemersregeling toepassen als je minder dan een bepaalde hoeveelheid btw blijkt te hoeven afdragen. Je mag de bij je klanten in rekening gebrachte btw dan houden. Die btw die je mag houden tel je overigens wel weer bij je winst op.

 

Je 'valt' dus niet onder de kleineondernemersregeling, je past 'm toe. Als je overigens denkt dat je structureel de regeling mag of zou mogen toepassen, dan mag je ook gewoon meteen ontheffing administratieve verplichtingen aanvragen. Als die ontheffing wordt verleend, dan mág je zelfs geen btw meer in rekening brengen (en kun je ook geen kleineondernemersregeling meer toepassen), maar hoef je ook geen btw-aangiftes meer te doen.

 

Wat voor soort informatie moeten wij allemaal op onze website vermelden over ons bedrijf, zoals BTW-nummer enzovoort? Ik heb gehoord dat zolang wij onder die regeling vallen dat wij dan geen belastingaangifte hoeven te doen, wat moeten wij wel doen?

Dat ligt er maar aan. Als je wel een btw-nummer hebt en géén administratieve ontheffing, dan moet je facturen sturen die aan de voorwaarden voldoen. Je zult dan dus wel degelijk aangifte moeten doen. Anders kun je immers ook niet aangeven dat je gebruik wilt maken van de kleineondernemersregeling.

 

Als je echter wél administratieve ontheffing hebt, dan hoef je geen aangifte meer te doen. Maar je mag ook geen btw meer op je facturen vermelden.

 

Zijn er nog risico's of belangrijke dingen die ik moet weten als ik hiermee ga beginnen?

Het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst is een goeie start. Ook Ondernemersplein en KvK zijn handige startpunten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste melonheaven,

 

probeer eens uit te leggen wat jullie als vennoten willen gaan ondernemen en onderling organiseren. De KOR is een welkome fiscale faciliteit voor handelaren, dit kan en mag nooit een doel zijn. Denk daarbij ook aan kinder- en studietoelagen. ;)

 

Waar ligt jullie investeringsbehoefte? Hebben jullie op HL ook gelezen wat de risico's zijn als je importeur wordt van Chinese spullekes?

 

Voor meelezers, zie ook dit topic van dezelfde vragensteller.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.