• 0

Amerikaanse LLC als 100% aandeelhouder

Beste leden,

 

De case:

Ben in het bezit van een Amerikaanse onroerend goed LLC waar ik de bestuurder van ben (DGA). Nu wil ik in NL een aantal appartementen aanschaffen en deze in een BV onderbrengen. In een Nederlandse BV moet ik een bestuurder benoemen en deze dient minimaal €45.000,- te verdienen.

 

De vraag:

Als ik de Amerikaanse LLC nu 100% eigenaar maak van de Nederlandse BV dien ik dan alsnog een Nederlandse bestuurder aan te stellen met bijbehorend salaris?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste leden,

 

De case:

Ben in het bezit van een Amerikaanse onroerend goed LLC waar ik de bestuurder van ben (DGA). Nu wil ik in NL een aantal appartementen aanschaffen en deze in een BV onderbrengen. In een Nederlandse BV moet ik een bestuurder benoemen en deze dient minimaal €45.000,- te verdienen.

 

De vraag:

Als ik de Amerikaanse LLC nu 100% eigenaar maak van de Nederlandse BV dien ik dan alsnog een Nederlandse bestuurder aan te stellen met bijbehorend salaris?

 

Hallo,

 

De BV is in Nederland gevestigd en de bestuurder ( en de bestuursaansprakelijkheid) zal dus onder de Nederlandse wet vallen. De LLC is aandeelhouder en kan ook bestuurder zijn.

Maar dat zijn dus twee verschillende zaken.

De belastingdienst kijkt in geval de bestuurder een rechtspersoon is naar de natuurlijke persoon die de werkzaamheden feitelijk uitvoert om premieplicht e.d. te beoordelen.

je moet dus er rekening mee houden dat privaatrechtelijk en fiscaal er anders naar gekeken kan worden.

 

Welkom in Nederland!

(Grapje.).

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Om te zien wat er mag en moet, is het handig om te weten waar de leiding van de LCC zit. Ben jij dat en ben jij in NL gevestigd? Dan is de kans groot dat de LCC als aanmerkelijk belang wordt gezien en dat je inderdaad aan het gebruikelijk loon toekomt.

 

Echter, als het werk voor de NL BV geen dagtaak is, kun je ook dispensatie vragen van het gebruikelijk loon. Sterker nog, als je een bestuurder aanstelt die geen aandeelhouder is (direct noch indirect) dan is het loon dat je met diegene overeenkomst prima, mits minimumloon.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost voor de duidelijke uitleg. De leiding van de LLC ben ik, en woonachtig in Nederland. Omdat het zich laat aanzien dat het werk voor de NL BV geen dagtaak is denk ik dat dispensatie aanvragen de beste oplossing is. Hopelijk gaat de belastingdienst akkoord. Onder het betalen van loon kom ik zoals het zich laat aanzien niet uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.