• 0

Stichting die graag BTW-plichtig wil zijn, kan dat?

Beste fiscalisten,

 

Mijn vraag volgt uit de toekomstige oprichting van een stichting met, vind ik, een gedeelte ondernemerschap. Een vraag waar de belastingdienst tot tweemaal toe aan de telefoon vaag is gebleven, en ik op internet hier niet wijzer over word.

 

De stichting gaat zich bezig houden met het bevorderen van de amateur motorsport en het ontwikkelen van talent in de breedte van de Nederlandse en Europese wegrace kampioenschappen. De keuze voor een stichting is het najagen van een doel, zonder dat hier leden aan te pas komen. Het bijkomende feit dat een geregistreerde stichting professioneler oogt voor bedrijven ivm sponsoring en het werven van extra middelen.

 

Sponsoring zal voornamelijk plaats vinden door middel geld voor naamsbekendheid, daarnaast gaan we merchandise(voor zover je daarvan kan spreken) verkopen. Eventueel organiseren we een BBQ voor sponsoren en kunnen deze komen kijken tijdens trainingen en wedstrijden. Daarnaast zijn we van plan gebruikte banden etc. te verkopen om extra inkomsten te genereren.

 

Een bijkomend voordeel zou zijn, kwamen we enkele weken geleden achter dat, als de stichting als BTW-plichtig aangemerkt zou worden, we BTW over onze uitgaven kunnen terugvorderen. Aangezien we voor het grootste gedeelte de activiteiten financieren met (eenmalige) giften, zou dat een voordeel opleveren van bijna 21%. We moeten er echter wel voor zorgen dat de stichting dan BTW plichtig wordt.

 

Bij een simpele hobby, waarin sponsoren voor het oprapen liggen en waar de kosten beperkt blijven, hadden we deze vraag nooit gesteld. Maar aangezien de motorsport, zelfs zonder crashes, ontzettend kostbaar en duur is voor 2 deelnemers welke simpele loondienst draaien, wil ik toch de vraag stellen.

 

Hoe kunnen we met zekerheid ervoor zorgen dat de stichting BTW plichtig wordt. Dit om zoveel mogelijk euro's netto aan de motorsport te kunnen besteden en, uiteindelijk, gaan proberen jongere coureurs in het team te laten plaats nemen welke zelf niet over voldoende middelen beschikken.

 

Ik hoop dat het bovenstaande topic toegestaan is en men duidelijkheid kan verschaffen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus als ik het goed begrijp, kopen wij shirtjes in. Vervolgens bedrukken we deze, en verkopen voor iets meer.

 

Of

 

Gebruikte racebanden verkopen, en voorzien van BTW-factuur.

 

Dan zal de stichting BTW plichtig zijn? En mogen we BTW over aankomen terug ontvangen?

Link naar reactie
  • 0

Welk deel van jou uitleg toont in jou ogen aan dat je ondernemer bent voor de btw?

Ik lees in jou betoog namelijk weinig criteria die zouden kunnen wijzen op btw ondernemerschap.

 

waar je verder rekening mee zult moeten houden is dat het hebben van een btw nummer zeker niet betekent dat je alle btw van de kosten kunt aftrekken. Alleen de kosten die betrekking hebben op de btw plichtige activiteiten komen in aanmerking voor terug vragen van btw.

 

Dus als julle een webshop starten waar fans artikelen kunnen kopen dan zal de btw op de kosten daarvan aftrekbaar zijn.

maar als je van de winst onderdelen koopt voor de motoren van de talenten zodat die beter worden dan zal die btw niet zomaar aftrekbaar zijn omdat die niet tot de ondernemersactiviteiten behoren.

Link naar reactie
  • 0

Dan zal de stichting BTW plichtig zijn? En mogen we BTW over aankomen terug ontvangen?

 

Nou, als de stichting (of een ander BTW plichtig lichaam) óók vrijgestelde prestaties levert, komen er ook allerlei splitsingsregels (t.a.v. de voorbelasting - de 'betaalde BTW' dus) bij kijken.

Niet alle voorbelasting kan dan teruggevraagd/verrekend worden natuurlijk.

 

(Dit is nogal maatwerk trouwens)

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag volgt uit de toekomstige oprichting van een stichting met, vind ik, een gedeelte ondernemerschap. Een vraag waar de belastingdienst tot tweemaal toe aan de telefoon vaag is gebleven, en ik op internet hier niet wijzer over word.
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, aangezien de omschrijving van de activiteiten nog erg vaag zijn.

 

Een bijkomend voordeel zou zijn, kwamen we enkele weken geleden achter dat, als de stichting als BTW-plichtig aangemerkt zou worden, we BTW over onze uitgaven kunnen terugvorderen. Aangezien we voor het grootste gedeelte de activiteiten financieren met (eenmalige) giften, zou dat een voordeel opleveren van bijna 21%. We moeten er echter wel voor zorgen dat de stichting dan BTW plichtig wordt.

Een bijkomend nadeel zou zijn (als je het als een nadeel wilt zien), is dat je over de verkoop ook 21% btw moet berekenen en afdragen. Aangezien je over het pad van het ondernemerschap wil gaan lopen, is het vanzelfsprekend dat je voor een hoger bedrag verkoopt dan inkoopt ... Dat geldt dus ook voor de btw.

 

Het is misschien een beetje te simpel gezegd, maar ... zonder verkoop, geen btw-nummer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Sponsoring zal voornamelijk plaats vinden door middel geld voor naamsbekendheid, daarnaast gaan we merchandise(voor zover je daarvan kan spreken) verkopen. Eventueel organiseren we een BBQ voor sponsoren en kunnen deze komen kijken tijdens trainingen en wedstrijden. Daarnaast zijn we van plan gebruikte banden etc. te verkopen om extra inkomsten te genereren.

 

Bij een simpele hobby, waarin sponsoren voor het oprapen liggen en waar de kosten beperkt blijven, hadden we deze vraag nooit gesteld. Maar aangezien de motorsport, zelfs zonder crashes, ontzettend kostbaar en duur is voor 2 deelnemers welke simpele loondienst draaien, wil ik toch de vraag stellen.

 

Hallo,

 

Ik weet niet of je de € 50.000 sponsoring per jaar haalt?

Lees anders dit eens;

psst dit is een supergeheime link van Belastingdienst.nl :) .

 

Sponsoring en BTW

 

Zijn je sponsors zo gelukkig met (extra) BTW op hun nota?

 

Merchandising lijkt mij zonder meer in- en verkoop BTW activiteit maar dat zal in verhouding weinig soelaas bieden.

Het is niet voor niets BTW plicht :).

 

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Onder verwijzing naar de forumregels zet ik dit topic op slot. Het zal later worden verwijderd.

 

Bij een simpele hobby, waarin sponsoren voor het oprapen liggen en waar de kosten beperkt blijven, hadden we deze vraag nooit gesteld. Maar aangezien de motorsport, zelfs zonder crashes, ontzettend kostbaar en duur is voor 2 deelnemers welke simpele loondienst draaien, wil ik toch de vraag stellen.

 

Ook een dure hobby is een hobby.

 

Vrijetijdsbesteding van werknemers valt — net als de meeste andere vragen van werknemers — buiten het domein van Higherlevel.

 

Modgroet,

Ward

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.