• 0

Bestaande aandelen in prive overhevelen naar BV?

Goedenavond,

 

Op dit moment bezit ik 9,99% van de aandelen van de werkmaatschappij waarbij ikzelf in loondienst ben. Deze aandelen heb ik in prive. De overige 90,1% van de aandelen berusten bij de Holding BV waaronder de werkmaatschappij valt, die op haar beurt weer 2 DGA's kent met een 50/50 aandelenverhouding.

 

Mijn vraag is nu of het verstandig cq. aantrekkelijker is om deze aandelen alsnog over te hevelen naar een nog op te richten management BV. Dit met name vanuit het oogpunt van al dan niet persoonlijke aansprakelijkheid wanneer de werkmaatschappij in zwaar weer zou komen (is overigens geen directe aanleiding toe) of vauit het oogpunt van verkoop van aandelen op een later moment waarbij die verkoop dan lager belast zou worden dan bij verkoop in prive.

 

Ik heb op het forum al diverse posts gelezen, hieruit is mij al wel duidelijk geworden dat een managementfee waarschijnlijk niet geaccepteerd zal worden door de fiscus, dus ik zal wel gewoon in loondienst blijven, het gaat mij puur om de aandelen en eventueel om dividenduitkering op die aandelen.

 

Mijn vermoeden is dat het niet aantrekkelijk is om de aandelen alsnog overte hevelen, ook omdat ze inmiddels flink in waarde zijn gestegen, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

 

Alvast bedankt en hartelijke groet,

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Patrick

 

Bij 9,9% van de aandelen is een eigen Holding BV zeker de moeite waard. Dividenden en de toekomstige opbrengst van de verkoop van aandelen komen dan, door de deelnemingsvrijstelling, onbelast in je Holding binnen.

 

Welke posts heb je gelezen dat managementfee niet door de fiscus aanvaard zal worden? Lijkt mij onzin. Je kunt gewoon met managementfee werken als jouw Holding aandelen heeft in de dochter BV waarvoor jij arbeid verricht. Jouw Holding betaalt dan jouw salaris (fiscaal bekend als de doorbetaaldloonregeling).

 

De aandelen van privé onderbrengen in een eigen Holding kan via artikel 3.55 IB (Aandelenruil) fiscaal onbelast, mits je de voorwaarden daarbij in acht neemt. Wellicht handig om een adviseur te raadplegen.

 

(geen preek voor eigen parochie, ik ben te druk, maar wel voor behoud van je belastingvrijstelling want e.e.a. is complex).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke antwoord!

Ik vermoed dat ik het punt over de managementfee en de fiscus door elkaar heb gehaald met iets anders.

 

Ik heb het punt van een managementfee al eens opgebracht bij een van de aandeelhouders in de holding, ik kreeg daarbij sterk de indruk dat zij dit liever niet zien. Ik ga in ieder geval op basis van je tips nog wat verder onderzoek doen. Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo,

 

Ik vermoed dat ik het punt over de management fee en de fiscus door elkaar heb gehaald met iets anders.

 

Ander Topics gaan over samenloop management fee en premieplicht in de loonsfeer.

 

Ik heb het punt van een management fee al eens opgebracht bij een van de aandeelhouders in de holding, ik kreeg daarbij sterk de indruk dat zij dit liever niet zien.

 

Ik zou even navragen wat precies hun bezwaar is!?

 

Ik ga in ieder geval op basis van je tips nog wat verder onderzoek doen.

Linkje naar art.

art 3.55

 

Linkje voorbeeld;

Voorbeeld

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.