• 0

Website publiceert BTW/BSN nummers alle bedrijven in NL

Hallo iedereen,

 

Ik kwam vandaag (toen ik even mijn eigen bedrijf opzocht op Google) opeens de website btw-zoeken.nl tegen. Deze website (die sinds augustus 2016 actief is en zo te zien eigendom is van het Oostenrijkse Linkomat GmbH) publiceert de BTW nummers van alle Nederlandse bedrijven. Aangezien ik een eenmanszaak heb, is mijn BTW nummer gelijk aan mijn BSN nummer. Ik ben er absoluut niet blij mee dat deze website zomaar mijn BTW/BSN nummer in combinatie mijn adresgegevens op internet plaatst.

 

Ik neem aan dat deze website deze gegevens op de een of andere manier via de Kamer van Koophandel verkrijgt. Is het mogelijk om hier iets tegen te doen? Ik verwacht eigenlijk wel dat meer ondernemers hier bezwaar tegen hebben.

 

Rick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarbij opgemerkt dient te worden dat een private partij het BSN alleen mag opvragen en vastleggen als daar een wettelijke verplichting voor bestaat zoals bij zorgverzekeraars, pensioenverzekeraars en inkomensverzekeraars.

 

En bijvoorbeeld vele (althans sommige) fiscale intermediairs die moeten voldoen aan de Wwft.

Link naar reactie
  • 0

Waarbij opgemerkt dient te worden dat een private partij het BSN alleen mag opvragen en vastleggen als daar een wettelijke verplichting voor bestaat zoals bij zorgverzekeraars, pensioenverzekeraars en inkomensverzekeraars.

Klopt, alle niet-overheidsorganisaties mogen het BSN slechts verwerken als daar een wettelijke grondslag voor is (of een AMvB dat toestaat). Dit geldt bijvoorbeeld voor werkgevers, zorgverleners (zoals huisartsen, tandartsen, apotheken en zorgverzekeraars), scholen (het persoonsgebonden nummer PGN is gelijk aan het BSN), kinderopvangorganisaties en notarissen.

 

Als de grondslag er niet is mag het BSN niet worden verwerkt, ook niet als de persoon daar zelf toestemming voor geeft. Een partij die een kopie van een identificatiebewijs vraagt, zou daar dus zelf het BSN onherkenbaar op moeten maken voor deze kopie te verwerken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Op de website btw-zoeken.nl wordt als bron 'data.gouv.fr' vermeld. Hiermee doen ze vermoeden dat de Franse overheid alle Nederlandse BTW-nummers publiek toegankelijk heeft gemaakt. Als dat geen datalek is... alle BSN's gelekt van iedereen die een eenmanszaak heeft, ongelofelijk zeg.

 

Ik heb net direct een melding gemaakt bij autoriteit persoonsgegevens. Ik moedig jullie aan om hetzelfde te doen. Ga naar https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ . Klik rechtsboven op 'tip ons'

Link naar reactie
  • 0

Op de website btw-zoeken.nl wordt als bron 'data.gouv.fr' vermeld. Hiermee doen ze vermoeden dat de Franse overheid alle Nederlandse BTW-nummers publiek toegankelijk heeft gemaakt. Als dat geen datalek is... alle BSN's gelekt van iedereen die een eenmanszaak heeft, ongelofelijk zeg.

Dat is geen datalek, het BTW nummer is in de praktijk al openbare informatie.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor eenmanszaken bestaat het BTW-nummer vaak uit het BSN-nummer + 'B01'.

 

Het BSN-nummer is absoluut geen publieke informatie. Daar zit het datalek dus...

 

Op de BTW-site van de EU kun je wel BTW-nummers valideren, maar dat kan alleen als je het BTW-nummer weet. Je kunt niet zomaar nummers opzoeken aan de hand van een bedrijfsnaam. Ook op de website van de KvK kun je geen BTW-nummers opvragen van andere bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Het BSN-nummer is absoluut geen publieke informatie. Daar zit het datalek dus...

 

Ik zie het anders. Het BTW nummer wordt gepubliceerd, niet het BSN nummer. Dat het BSN nummer soms onderdeel is van het BTW nummer maakt het nog geen datalek. Die website doet in mijn ogen niets verkeerd.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst denkt wel vaker niet na over bepaalde regels... ik raad het iedere eenmanszaak af om z'n BTW-nummer op de website te zetten (en daarmee dus z'n BSN-nummer). Ik heb ook nog nooit gehoord dat een eenmanszaak een boete kreeg, omdat hij z'n BTW-nummer niet op de site had staan.

 

Van het BSN-nummer zegt de rest van de overheid namelijk dat je dat zo geheim mogelijk moet houden. Een paspoortkopie is dan makkelijk vervalst, en dan kunnen criminelen zo online een lening op je naam afsluiten. Of risico op andere vormen van identiteitsfraude.

 

Minister Plasterk schreef in 2013 dat ondernemers zorgvuldiger dienen om te gaan met hun BTW-nummer, en dat alleen moeten vermelden als het nodig of verplicht is. In dat kader geeft de minister aan dat ondernemers zeker niet verplicht zijn om hun BTW-nummer te vermelden op een website. Zie deze brief

 

En de Autoriteit Persoonsgegevens zegt daarover:

Moet ik als eigenaar van een webwinkel mijn btw-nummer, dat mijn BSN bevat, op mijn website vermelden?

 

Nee, u bent niet verplicht om uw btw-nummer op uw website te vermelden. U heeft wel de verplichting om uw btw-nummer aan uw (potentiële) klanten bekend te maken. Maar u kunt ervoor kiezen om dit op een andere manier te doen dan via uw website. U hoeft uw btw-nummer dus niet aan elke willekeurige websitebezoeker te tonen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Minister Plasterk schreef in 2013 dat ondernemers zorgvuldiger dienen om te gaan met hun BTW-nummer, en dat alleen moeten vermelden als het nodig of verplicht is. In dat kader geeft de minister aan dat ondernemers zeker niet verplicht zijn om hun BTW-nummer te vermelden op een website. Zie deze brief

 

En de Autoriteit Persoonsgegevens zegt daarover:

Moet ik als eigenaar van een webwinkel mijn btw-nummer, dat mijn BSN bevat, op mijn website vermelden?

 

Nee, u bent niet verplicht om uw btw-nummer op uw website te vermelden. U heeft wel de verplichting om uw btw-nummer aan uw (potentiële) klanten bekend te maken. Maar u kunt ervoor kiezen om dit op een andere manier te doen dan via uw website. U hoeft uw btw-nummer dus niet aan elke willekeurige websitebezoeker te tonen.

 

Dat viel mij inderdaad ook op. Wat er overigens ook in die brief staat is:

Hieruit kunnen geen persoonlijke gegevens worden afgeleid. In dat licht bezien is het geen bezwaar om het BSN als basis te nemen voor het BTW-nummer voor (kleine) ondernemers.

 

En op zich heeft hij er ook wel gelijk in. Het is persoonlijke informatie, maar met alléén een BSN nummer kom je niet zo ver in de wereld.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

The story continues ...

 

AP onderzoekt verwerking BSN in btw-nummers zzp'ers

 

"De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onderzoekt of de Belastingdienst een wettelijke grondslag heeft voor het verwerken van het burgerservicenummer (BSN) in btw-identificatienummers van zzp'ers. De afgelopen maanden heeft de AP verzoeken van zzp'ers gekregen om zich hier over uit te spreken.

 

Privacyrisico’s

Het BSN is een uniek en tot de persoon herleidbaar nummer. Daarom is het een zogeheten bijzonder persoonsgegeven. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens gelden extra strenge regels. Met het BSN kan gemakkelijk een koppeling worden gemaakt tussen informatie uit verschillende bestanden. Onzorgvuldig gebruik van het BSN brengt daarom privacyrisico’s met zich mee, bijvoorbeeld misbruik van persoonsgegevens en identiteitsfraude.

 

Het BSN van zzp'ers is integraal opgenomen in hun btw-identificatienummer. Zzp'ers hebben de verplichting om hun btw-nummer aan (potentiële) klanten bekend te maken, bijvoorbeeld op hun website en op facturen."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Passief openbaren: ja. Databestanden aan adverteerders (en acquisitiefraudeurs) verkopen: nee.

Het onlogische in het geval van de KvK is dat ze de gegevens van bedrijven die - via de non-mailing-indicator - aangegeven hebben niet benaderd te willen worden toch doorgeven, maar daarbij aangeven dat de ontvangende partij deze gegevens niet mag gebruiken:

 

Afnemers van adresbestanden zijn verplicht de non-mailing-indicator te verwerken in hun bestanden.

In mijn optiek zou het logischer zijn om deze gegevens dan gewoon niet mee te sturen ...

Link naar reactie
  • 0

Het aanpakken van de KvK (en de bedrijfjes waar het aan doorverkoopt) lijkt me een prima eerste case om de AVG op los te laten door de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Niet alleen om te laten zien dat het de Autoriteit Persoonsgegevens menens is maar ook omdat de KvK een voorbeeldfunctie zou moeten hebben voor (startende) ondernemers.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.