• 0

Assurantiën kantoor autoverzekeringen starten

Beste Ondernemers,

 

Afgelopen week hebben mijn vader het een en ander besproken over het autobedrijf van mijn vader. Naast de in -en verkoop van auto's, de garage en de lease maatschappij wil mijn vader nog een tak binnen het bedrijf creëren. Namelijk de 'auto verzekering'. Op dit moment lopen de autoverzekering (+- 300 auto's) van de zaak via een assurantiekantoor in de regio.

 

Hij heeft aan mij gevraagd of ik deze tak binnen het bedrijf op me wil gaan nemen (op dit moment nog niet actief binnen het bedrijf). Het moet gezien worden als een los bedrijf met kantoor binnen het pand van de overige bedrijven.

 

Ik ben op dit moment 23 jaar en heb 2 jaar geleden de opleiding Small Business & Retail Management afgerond aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast heb ik diverse cursussen gedaan zoals Nevi 1 (inkoop) en de WFT basis module.

 

Na enige research op internet heb ik het een en ander al gevonden, voornamelijk dat de markt aardig aan het verzadigen is en dat het online aanbieden van verzekeraars direct aan de consument invloed heeft op de omzetten van de assurantie kantoren.

 

Bij het verkopen van nieuwe auto's is er een mogelijkheid om een eventueel een autoverzekering aan te bieden. Zodat het 'totaal plaatje' bij eenzelfde garage is onder gebracht.

 

Wat ik concreet zou willen weten is of jullie ervaringen/tips voor mij hebben die ik mee kan nemen in het businessplan en of het gelet op de trends en ontwikkelingen binnen de assurantie branche het wel verstandig is om een assurantie kantoor te beginnen.

 

Mochten er zaken niet duidelijk zijn, neem dan gerust contact op.

 

Groeten,

 

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik concreet zou willen weten is of jullie ervaringen/tips voor mij hebben die ik mee kan nemen in het businessplan en of het gelet op de trends en ontwikkelingen binnen de assurantie branche het wel verstandig is om een assurantie kantoor te beginnen.

 

Ik heb 1 tip voor je: niet aan beginnen.

 

Heel veel traditionele assurantieadviseurs zijn al verdwenen. Het is een markt die wordt weggeconcurreerd door de direct writers, de Ditzo's van deze wereld.

 

Daarnaast bepalen de verzekeringsmaatschappijen de provisie die je krijgt en die is de laatste jaren flink naar beneden gegaan. Voor die lage provisie moet je wel alles doen voor jouw klant, inclusief de flinke berg administratie.

 

Als assurantieadviseurs willen overleven moeten ze zich op bedrijven gaan storten die complexe verzekeringen nodig hebben waar veel maatwerkadvies bij komt kijken. Vervolgens hun provisie teruggeven aan de klant en een eigen factuur sturen.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
Wat ik concreet zou willen weten is of jullie ervaringen/tips voor mij hebben die ik mee kan nemen in het businessplan en of het gelet op de trends en ontwikkelingen binnen de assurantie branche het wel verstandig is om een assurantie kantoor te beginnen.

 

Wat wil je precies gaan doen? Autoverzekering is een product met veel mutaties en schades. De inkomsten op 300 Auto's - als je ze al krijgt - zijn veel te weinig om vergunning, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, KiFid, opleiding (WFT Schade particulier & Zakelijk) en een polisbeheerder van te kunnen betalen. Daar heb je veel meer volume voor nodig.

 

Wat is de jaarlijkse potentie? Heb je inzicht in de conversiecijfers? Ik ben in mijn PON-tijd accountmanager geweest van VVS verzekeringen en had diverse dealer-intermediairs als klant. De gemiddelde conversie was daar bedroevend laag: bij gemiddeld 1 op de 5 autoverkopen werd ook een verzekering gesloten.

 

Wellicht is er - als je toch straks je WFT diploma's hebt - wel een tussenoplossing: in de vorm van verbonden bemiddelaar. Je kunt dan in ieder geval een goede vergoeding voor de doorverwijziging krijgen en wellicht zelfs nog een klein deel van de doorloop.

 

Als assurantieadviseurs willen overleven moeten ze zich op bedrijven gaan storten die complexe verzekeringen nodig hebben waar veel maatwerkadvies bij komt kijken.

Of nog beter: geen verzekeringen verkopen, maar advies geven over hoe risico's te managen. Maar dat is op autoverzekeringen nauwelijks van toepassing

 

 

P.S.:

 

Vervolgens hun provisie teruggeven aan de klant en een eigen factuur sturen.

Provisie hoef je niet terug te geven, je kunt de voorstellen ook direct netto maken, scheelt een hoop geschuif met geld heen en weer. :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Uit hetgeen wat ik op internet heb kunnen vonden, zag ik ook al dat er steeds meer tussenpersonen verdwijnen in deze. De voornaamste reden is dan natuurlijk het direct online aanbieden van verzekeringen door verzekeraars aan de consument.

 

Ik dacht wellicht is het volume van 300 auto's, dan alsnog interessant. Maar met uw gezegde dat de inkomsten daarvan veel te weinig zijn is dat natuurlijk ook lastig.

Link naar reactie
  • 0

De voornaamste reden is dan natuurlijk het direct online aanbieden van verzekeringen door verzekeraars aan de consument.

Online en direct aanbieden bestaat al veel langer. Al meer dan 30 jaar kun je zelf je autoverzekering telefonisch regelen door even Apeldoorn te bellen

 

De hoofdreden is dat de traditionele tussenpersoon voor dit soort producten/diensten geen toegevoegde waarde meer heeft, of die toegevoegde waarde niet kan aantonen.

 

En vergis je niet: een groot deel van de online verzekeringen wordt niet direct online bij de verzekeraar afgesloten, maar via een slimme tussenpersoon met een catchy naam zoals hoyhoy of independer én een slimme vergelijkings- en offertemodule.

 

 

Ik dacht wellicht is het volume van 300 auto's, dan alsnog interessant. Maar met uw gezegde dat de inkomsten daarvan veel te weinig zijn is dat natuurlijk ook lastig.

De inkomsten zijn niet te weinig, de kosten zijn relatief hoog waardoor het rendement (de marge) laag is.

 

----------------

 

toevoeging:

 

P.S.: die 300 auto's lopen nu bij een ander, en die heeft ook het portefeuillerecht. Hoe denk je die 300 "terug" te krijgen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.