• 0

> 10.000 aan computers/laptops zonder BTW?

Ik begrijp uit onderstaande link dat als je voor EUR 10.000 of meer aan computers/laptops factureert dit zonder BTW moet gebeuren:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/wanneer_btw_verleggen/verlegging_bij_mobiele_telefoons_en_chips

 

Tot nu toe hebben wij altijd BTW in rekening gekregen en ook gefactureerd bij dit soort leveringen.

Ik kom hier nu op omdat we een levering aan een klant hebben die geen BTW kan verrekenen.

Mis ik iets?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kende deze regeling eerlijk gezegd niet, maar op jouw opmerking kan ik wel een reactie geven.

Ik kom hier nu op omdat we een levering aan een klant hebben die geen BTW kan verrekenen.

In de eerste zin in het artikel op de site van de belastingdienst staat dit:

Handelt u in mobiele telefoons, chips, spelcomputers, laptops of tablets met een ondernemer in Nederland?

(nadruk toegevoegd)

 

Als je een klant hebt die geen BTW kan verrekenen, dan lever je aan een consument, niet een ondernemer. De regeling geldt dan niet en je brengt dus gewoon BTW in rekening.

 

Link naar reactie
  • 0

nee je interpreteert het verkeerd en neemt 1 zin te letterlijk. Er staat niet/nooit dat je zonder btw moet leveren, er staat dat je de btw moet verleggen en dat je klant de btw moet opnemen in zijn btw aangifte.

Als jou klant geen btw ondernemer is geldt de verleggingsregeling niet en moet jij gewoon btw toepassen en afdragen.

 

de verleggingsregeling bestaat om te voorkomen dat de afnemer wel zijn btw terugvraagt maar de verkoper de btw niet afdraagt en dus de staat te kort komt.

 

 

 

edit: wouter was me net voor met een vergelijkbaar antwoord

 

Link naar reactie
  • 0
Er staat niet/nooit dat je zonder btw moet leveren, er staat dat je de btw moet verleggen en dat je klant de btw moet opnemen in zijn btw aangifte.

Jawel, er staat "Dan moet u deze goederen leveren zonder btw" en dan inderdaad met de toevoeging "BTW verlegd".

 

Ik denk inderdaad dat met "een ondernemer in Nederland" een "btw ondernemer" bedoelt wordt. Transacties/leveringen tussen "btw ondernemingen" zijn natuurlijk voor de overheid financieel neutraal, leveringen van een btw ondernemer aan niet-btw ondernemingen en consumenten niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.