Jump to content
Steveknoop
Verberg

Parallel Import auto elektronica [merk producent / merkloze versie]

vraag

Beste mensen,

 

Even een vraag omdat ik er niet uit kom.

 

Ik heb een kennis in China die auto elektronica importeert vanuit China naar Duitsland.

Vanuit daar levert hij deze auto elektronica uit binnen Europa via Ebay. Hij is niet de enige die deze producten verkoopt maar er zijn meerdere aanbieders van deze producten op Ebay maar ook op Aliexpress.

 

Nu is het zo dat deze producten volgens zeggen uit nieuwe auto's worden gedemonteerd in China van een bekend auto merk in Europa. Deze elektronica wordt daarom ook niet via officiële kanalen geleverd in Europa ook niet door het automerk zelf. D.w.z. dat deze producten normaal alleen geleverd worden in de auto's van het merk in China. Nu is het ook zo dat deze producten worden geleverd met het merk van de elektronica producent maar ook een 'No name' versie.

 

Ik zou graag deze producten willen gaan verkopen in Nederland echter wil ik er zeker van zijn dat dit is toegestaan. Zelf importeer ik dan niet naar Europa maar koop het van de leverancier die het uitlevert vanuit Europa.

 

Ik heb getracht de fabrikant die op het toestel staat 'die zit in China' te benaderen maar daarmee krijg ik geen contact.

 

Wie zou ik hiervoor moeten benaderen het automerk zelf of de fabrikant van het toestel?

 

Graag jullie advies of een tip naar de persoon die dit zou kunnen uitzoeken.

 

Alvast bedankt.

 

[verandering: titel]

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Mijn advies in deze begin er niet aan. Het is spelen met vuur om er achter te komen of de merkenrecht houder het wel of niet goed gaat vinden. Ook al heb je gelijk(dat denk ik trouwens van niet) dan nog heeft een grote multinational een hele lange juridische adem met een groot leger aan advocaten. Gaat dit heel toevallig om navigatie systemen?


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij ben ik op HL al eerder zo'n topic tegen gekomen. Dat ging toen inderdaad over navigatiesystemen van, ik dacht, de VW groep. Ik kan alleen het topic niet meer terugvinden.


 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zelf importeer ik dan niet naar Europa maar koop het van de leverancier die het uitlevert vanuit Europa.

Je had het al helemaal uitgedokterd. Heb je ook voldoende geld om je eigen advocaat te betalen als de blafbrieven eenmaal arriveren?

 

Als je met een rubberbootje voorrang denkt te hebben op een supertanker moet je niet perse die voorrang opeisen. ;)

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Volgens mij ben ik op HL al eerder zo'n topic tegen gekomen. Dat ging toen inderdaad over navigatiesystemen van, ik dacht, de VW groep. Ik kan alleen het topic niet meer terugvinden.

Het ging in dat topic inderdaad om autonavigatiesystemen met firmware van VW. Die navigatiesystemen lijken merkloos, maar bij het opstarten verschijnt een splash screen met het logo van VW.

 

Ik vraag me af of inbouwapparatuur die uit nieuwe auto's wordt gehaald in Nederland en Duitsland nog wel als "nieuw" op de markt mag worden gebruikt. Voor productaansprakelijkheid lijkt het me daarnaast ook bijzonder lastig: hardware en software voor de Chinese markt voldoen niet automatisch aan Europese wet- en regelgeving en inbouwapparatuur die specifiek is ontworpen voor de professionele markt voldoet niet automatisch voor de gemiddelde consument. (Dat laatste heb je bijvoorbeeld ook bij inbouwapparatuur voor professionele keukens en bij technische installaties zoals CV-ketels en groepenkasten: die mag een leek niet inbouwen of moet worden gekeurd.)

 

Verder worden juist autonavigatiesystemen (en airbags) uit Duitse auto's op grote schaal gestolen, dus lijkt het me wel zo verstandig de herkomst héél goed te controleren. Een mannetje in China of een handelaar op EBay verdient dan misschien niet de voorkeur.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 193 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept