• 0

BTW voorkomen bij donatie met tegenprestatie

Hoi allemaal! Voor de ontwikkeling van een nieuw product zijn een aantal stichtingen waarschijnlijk bereid financiele middelen beschikbaar te stellen. Hier staat tegenover dat zij het product, wanneer dit er eenmaal is, een aantal jaren gratis mogen gebruiken (wezenlijke tegenprestatie, direct verbonden aan de betaling, zonder welke men niet mee zou doen).

 

Nu begrijp ik dat omdat er een tegenprestatie is, de donatie in feite geen donatie meer is maar een betaling voor de tegenprestatie en dus met BTW belast (ik heb een BV). Dit is problematisch want de stichtingen krijgen deze BTW niet terug.

 

Het is al lastig genoeg de stichtingen zover te krijgen financieel bij te dragen, en dit gaat het bedrag (onverwacht) voor hen verhogen. Is er een constructie mogelijk waarbij BTW wordt voorkomen en de tegenprestatie toch onderdeel van de constructie is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is er een constructie mogelijk waarbij BTW wordt voorkomen en de tegenprestatie toch onderdeel van de constructie is?

Nee

 

en dit gaat het bedrag (onverwacht) voor hen verhogen

Dat de donatie BTW belast is, is niet onverwacht. Het probleem is dat het kennelijk anders is voorgesteld. Kwestie van die verwachting bij bestaande afnemers corrigeren/bijstellen en indien nodig ook compenseren (17,35% korting geven bijvoorbeeld?). Voor nieuwe afnemers vanaf begin af aan duidelijk zijn over BTW.

 

Waak er voor dat het niet kunnen verrekenen van BTW het probleem van de stichting is, en niet van jou. (ik kan bijvoorbeeld ook geen btw verrekenen, maar geen enkele leverancier die daar bij mij rekening mee houdt :))

En ja, het werkt uiteraard kostprijsverhogend, maar ik kan met niet voorstellen dat die 21% de doorslag gaat geven tussen wel of niet afnemen...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het product 17,35% goedkoper kunt maken, is het probleem opgelost.

 

Voor jou lijkt het probleem misschien ook groter dan voor de niet-btw-plichtige stichtingen: die hebben dit probleempje bij elk wissewasje dat ze inkopen. Bepaald "onverwacht" is dat niet voor die stichtingen.

 

Hangt het product samen met de dienst uit je e-mailadres?

 

Weet je zeker dat deze stichtingen niet (deels) btw-plichtig zijn? In sommige sectoren kan de mengelmoes van belaste en vrijgestelde prestaties aardig complex zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Heeft idd te maken met de dienst uit mijn email adres. Dat ze mogelijk deels btw-plichtig zijn, heb ik nog niet aan gedacht, dat ga ik uitzoeken.

 

Het is niet zo dat het nu een traditionele afnemer relatie is. We gaan echt een samenwerking met elkaar aan om gezamenlijk het product te ontwikkelen, daarmee de wereld een stukje vooruit te helpen, de stichtingen zorgen voor het geld, het product is eigendom van de BV, en de stichtingen mogen het producten voor een periode gratis gebruiken.

 

Zelf dacht ik nog aan een leningsconstructie: de stichtingen lenen het geld aan de BV. Maar donatieconstructie heeft de voorkeur.

Link naar reactie
  • 0

Heeft idd te maken met de dienst uit mijn email adres. Dat ze mogelijk deels btw-plichtig zijn, heb ik nog niet aan gedacht, dat ga ik uitzoeken.

Ik zou dat juist niet doen. Wat heb je er aan? Jij moet jouw prijs inclusief BTW communiceren. Als een stichting BTW (deels) kan verrekenen is dat mooi meegenomen.

 

Zelf dacht ik nog aan een leningsconstructie: de stichtingen lenen het geld aan de BV. Maar donatieconstructie heeft de voorkeur.

Bij een BV heb je uiteraard nóg een optie...maak ze mede-eigenaar (of geef ze aandelen met alleen winstrecht)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu begrijp ik dat omdat er een tegenprestatie is, de donatie in feite geen donatie meer is maar een betaling voor de tegenprestatie en dus met BTW belast (ik heb een BV). Dit is problematisch want de stichtingen krijgen deze BTW niet terug.

 

 

Hallo,

 

Het probleem is kleiner dan je hier weergeeft.

In je BV breng je immers de voorbelasting in mindering op je af te dragen BTW!

De bepaling van de verkoopprijs (aan de stichtingen) is meer een zaak om naar te kijken.

Je zal die zo dicht mogelijk bij de kostprijs willen houden.

Blijft dus over de BTW over (jouw) salaris (in de BV) als onderdeel van de kostprijs/verkoopprijs, maar daar zou ik niet al teveel de nadruk op leggen.

(Over jouw salaris betaal je uiteraard geen voorbelasting maar moet je wel BTW afdragen als onderdeel van de productprijs.)

Verder heeft Ward gelijk; "gebruiken de Stichtingen het te ontwikkelen product niet voor belaste prestaties?"

Anderzijds is het zo als ze het product bij een ander kopen zitten ze ook met de BTW dus waarom is het nu een probleem?

Als laatste zouden de stichtingen kunnen kijken om een samenwerkingsverband op te richten voor gemene kosten voor de ontwikkeling van dit product? Dan zou het personeel wel ook daar op de loonlijst moeten komen. Dienstverlening door jouw BV is immers weer belast.

 

BTW en samenwerking in de zorg

BTW en kosten voor gemene rekening

 

Dit is zeer complexe materie vraag eens verder bij de belastingadviseurs van de Stichtingen.

 

vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is kleiner dan je hier weergeeft.

In je BV breng je immers de voorbelasting in mindering op je af te dragen BTW!

Denk ff na :), het probleem hier is totaal niet de afdracht van de BTW door de BV, maar het feit dat het kostprijsverhogend werkt voor de stichtingen, die daardoor (nog) minder bereid zijn de dienst af te nemen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is kleiner dan je hier weergeeft.

In je BV breng je immers de voorbelasting in mindering op je af te dragen BTW!

Denk ff na :), het probleem hier is totaal niet de afdracht van de BTW door de BV, maar het feit dat het kostprijsverhogend werkt voor de stichtingen, die daardoor (nog) minder bereid zijn de dienst af te nemen

 

Ha Norbert, rap als altijd :),

 

Ja, voor belaste prestaties maakt het dus niet uit.

Inkoop materialen, kosten enz.

Rechtstreekse levering of via de BV.

Maar voor de loonkosten in de BV komt op geconsolideerd niveau wel de BTW op de kostprijs.

Ook bij een samenwerking voor kosten op gemene rekening blijft er een stukje BTW hangen.

Maar voor de ("interne") loonkosten kan die vermeden worden.

 

Groetjes

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar hoewel er in verschillende reacties wordt gerefereerd naar alsof er gewoon een product wordt afgenomen, is de situatie niet zo simpel. Dus ook "om een opdracht uit te voeren" dekt de situatie niet.

 

We zetten een initiatief op dat de stichtingen graag gerealiseerd zien, niet alleen voor zichzelf maar voor de maatschappij. Mede daarom willen zij het financieel mogelijk maken. Zij zijn ook de doelgroep van het initiatief/product, c.q. potentiele gebruikers; zodat hun gratis gebruik van het product dat we ontwikkelen wel een belangrijke voorwaarde van de financiele bijdrage is.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar hoewel er in verschillende reacties wordt gerefereerd naar alsof er gewoon een product wordt afgenomen, is de situatie niet zo simpel. Dus ook "om een opdracht uit te voeren" dekt de situatie niet.

 

We zetten een initiatief op dat de stichtingen graag gerealiseerd zien, niet alleen voor zichzelf maar voor de maatschappij. Mede daarom willen zij het financieel mogelijk maken. Zij zijn ook de doelgroep van het initiatief/product, c.q. potentiele gebruikers; zodat hun gratis gebruik van het product dat we ontwikkelen wel een belangrijke voorwaarde van de financiele bijdrage is.

Maar dat schreeuwt dan toch om mede-eigenaar worden? heb je Norbert antwoord #4 wel gelezen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar hoewel er in verschillende reacties wordt gerefereerd naar alsof er gewoon een product wordt afgenomen, is de situatie niet zo simpel. Dus ook "om een opdracht uit te voeren" dekt de situatie niet.

 

We zetten een initiatief op dat de stichtingen graag gerealiseerd zien, niet alleen voor zichzelf maar voor de maatschappij. Mede daarom willen zij het financieel mogelijk maken. Zij zijn ook de doelgroep van het initiatief/product, c.q. potentiele gebruikers; zodat hun gratis gebruik van het product dat we ontwikkelen wel een belangrijke voorwaarde van de financiele bijdrage is.

 

Hi,

 

Het is moeilijk zonder opgave van branche, beschrijving van het product en/of inzage in de opbouw van de kosten van de productontwikkeling een adequaat antwoord te geven.

 

Gaat het om een aanzienlijk bedrag?

Over welke branche gaat het?

Werken de stichtingen nu al samen?

Hebben ze ervaring met samenwerkingen tussen niet BTW-plichtige organisaties?

Is er veel personeel bij betrokken?

Gaat het echt om een product zoals een apparaat of gaat het meer om een werkmethode?

Is het mogelijk dat stichtingen of één stichting middelen en personeel zelf ter beschikking stel(t)(len)?

Althans voor de duur van het project?

Is een samenwerkingsverband op basis kosten voor gemene rekening (van de stichtingen) dan mogelijk?

Waaruit bestaat jouw en jouw BV's rol?

Staat de intellectuele eigendom los van de kostenverdeling?

 

De uiteindelijke bedoeling van jouw is het "product" met winstoogmerk in de markt te zetten.

Onder welk BTW tarief valt het "product" dan ?

Is het bijvoorbeeld een medisch genees- of hulpmiddel?

 

Zonder nadere beschrijving blijft het allemaal speculeren.

Ik kan begrijpen dat je de informatie niet op een forum wil plaatsen maar verwacht dan ook niet meer dan algemene tips en richtlijnen.

Hoe je het ook doet je zult met goede argumenten moeten komen om "BTW vrij" te kunnen leveren.

Wat dat dan ook is.

 

 

Vriendelijke groet,

 

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.