• 0

Er is vorig jaar minder geïnvesteerd in Nederlandse startups. Oplossingen?

Wat zou jij doen om de totale investeringen in Nederlandse startups toe te laten nemen in 2017? Volgens het funding rapport van StartupJuncture over het jaar 2016 hebben Nederlandse startups in het totaal 263.9 miljoen Euro opgehaald. Dit is 166 million minder dan 2015. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat verschillende financieringspartijen (angels, venture capitalists, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, banken) meer gaan samenwerken?

Wat is jouw gedachte hierover?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zou jij doen om de totale investeringen in Nederlandse startups toe te laten nemen in 2017?

Zorgen voor meer startups met een goed plan. Het probleem is IMHO niet de investeringen zelf, maar waar het in te investeren.

 

Volgens het funding rapport van StartupJuncture over het jaar 2016 hebben Nederlandse startups in het totaal 263.9 miljoen Euro opgehaald. Dit is 166 million minder dan 2015.

Yep. En dat is een wereldwijde trend. KPMG meldt hierover het volgende:

 

Twijfels over de enorme waarderingen die op dit moment aan startups worden toegekend, een IPO-markt die zich niet verder ontwikkelt, de mogelijke gevolgen van Brexit en aanhoudende zorgen over de macro-economische ontwikkelingen, temperen op dit moment het aantal transacties", aldus Daniël Horn van KPMG Innovative Startups. "Investeerders zijn duidelijk terughoudend geworden en richten zich derhalve meer op ondernemingen die duidelijk aangeven hoe zij winstgevend willen worden, over een gedegen businessmodel beschikken en laten zien dat zij hun kosten beheersen."

 

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat verschillende financieringspartijen (angels, venture capitalists, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, banken) meer gaan samenwerken? Wat is jouw gedachte hierover?

Mijn gedachte is dat je hier een constatering (dalende investeringen in startups) koppelt (""framed"") aan een vermeend probleem van gebrekkige samenwerking.

De reactie van KPMH weerspreekt dat: kennelijk was er (in 2015) deels sprake van een hype of bubbel en zijn we nu weer op aarde geland: bedrijven moeten gewoon weer aantonen dat ze de investering waard zijn.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

We zien het niveau van NL startups wel omhoog gaan. Je zou kunnen hopen dat er dus meer goeie bij zitten. Dat weten we natuurlijk pas over een paar jaar. Gegeven hoeveel infrastructuur er de laatste jaren is opgebouwd - zoals de accelerators, en de co-working spaces - lijkt het wel jammer dat er minder wordt geinvesteerd. Overigens: betere samenwerking levert natuurlijk niet meteen kapitaal op: het zou eventueel wel meer kansen kunnen bieden voor nieuwe investeerders om kennis en ervaring op te bouwen. We geloven nogal in het geven van een betere opleiding voor Angels, en makkelijkere toegang tot de markt, opdat er meer Angels bij komen. Als er meer Angels zijn, dan kunnen de regionalen wellicht ook meer in Seed rondes gaan investeren, zoals laatst bij Superbuddy: http://www.telegraaf.nl/dft/27575341/__Kapitaal_voor_online_bezorger_SuperBuddy__.html Dus misschien is dat een doel waaraan je kan samenwerken.

Link naar reactie
  • 0

Gegeven hoeveel infrastructuur er de laatste jaren is opgebouwd - zoals de accelerators, en de co-working spaces - lijkt het wel jammer dat er minder wordt geinvesteerd.

 

Hamvraag: levert die infrastructuur ook betere startups op? Tot nu toe lijkt het er op dat door de infrastructuur alleen het aantal financiering zoekende startups is toegenomen, maar niet de kwaliteit.

(En kwaliteit komt wat mij betreft toch wel bovendrijven)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat verschillende financieringspartijen (angels, venture capitalists, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, banken) meer gaan samenwerken? Wat is jouw gedachte hierover?

Niet je doelgroepen toespreken alsof het een studentenklasje is, om mee te beginnen. ;)

 

Tegelijk valt me op dat HL wel wat startup-spirit kan gebruiken. Voor belangstellenden: een interview met Merien van Houten (betrokken bij Ilse, Nu.nl en Bits on the Run) die nu actief is met Leapfunder, een soort fastfunding service provider die angel investeerders in contact brengt met startende ondernemingen. Leapfunder heeft een paar lastige struikelbloken bij de aanloop (aandelenverdeling, zeggenschap, structurering voor de doorstart) in een soepel proces ondergebracht. Enfin, ga er even voor zitten, want er komen ook een paar leuke anecdotes voorbij.

 

Zoals het verhaal dat YouTube in zijn eerste jaar gedraaid heeft op Eindhovense technologie. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

We zien het niveau van NL startups wel omhoog gaan. Je zou kunnen hopen dat er dus meer goeie bij zitten. Dat weten we natuurlijk pas over een paar jaar....

 

Bewering, Hoop, Ontkrachting Bewering. In slechts 3 opeenvolgende zinnen. :p

 

2015 was toch het jaar dat StartUp Delta begon met Neelie Kroes als ambassadrice?

Zou het zo kunnen zijn dat de publiciteit daar omheen hebben bijgedragen aan de hype?

Is er inzicht in migratie en terminatie percentages van startups die in 2015 geld ophaalden?

 

Ik ben helemaal geen expert op dit gebied. Maar bij de gepresenteerde cijfers vraag ik me dan af welke andere getallen daar onder liggen :)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

De komst van de accelerators in 2012-'13 leek veel effect te hebben op de publiciteit rondom start-ups.

 

Verder zagen we al iets daarvoor dat er meer mensen een eigen bedrijf begonnen in de recessie. En overigens ook dat er meer ervaren mensen - dus vaak ook met kapitaal - tijd hadden om te gaan investeren in start-ups. Gek genoeg lijkt het einde van de recessie niet goed voor de toestroom van mensen en kapitaal naar de start-up scene. Er is nu meer afleiding elders.

 

Een actieve start-up scene moet je toch kunnen oprichten? Als er genoeg mensen met de juiste vaardigheden bijeenkomen dan gaat de creativiteit in principe vanzelf bruisen?

 

Dus ik zou toch zeggen: laten we kansen creeren voor mensen om vaardigheden te ontwikkelen. Een tennisleraar zou zeggen: hoe meer mensen kunnen tennissen, hoe hoger het niveau van de uiteindelijke competitie? :)

Link naar reactie
  • 0

De komst van de accelerators in 2012-'13 leek veel effect te hebben op de publiciteit rondom start-ups.

Maar had dat ook effect op de kwantiteit en kwaliteit van de startups?

 

. Gek genoeg lijkt het einde van de recessie niet goed voor de toestroom van mensen en kapitaal naar de start-up scene. Er is nu meer afleiding elders.

Zie het eerdere citaat van KPMG: ik vermoed dat er nu sprake is van enig "after the bubble" pessimisme, en dat zich dat nog moet herstellen tot een meer realistische benadering.

 

Betere informatie en netwerken en daardoor betere toegang tot investeerders en startups kan dat wellicht versnellen.

 

Welke rol ziet Leapfunder daarin voor zichzelf weggelegd? En hoe kan een platform als Higherlevel daar in bijdragen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De komst van de accelerators in 2012-'13 leek veel effect te hebben op de publiciteit rondom start-ups.

Maar had dat ook effect op de kwantiteit en kwaliteit van de startups?

 

. Gek genoeg lijkt het einde van de recessie niet goed voor de toestroom van mensen en kapitaal naar de start-up scene. Er is nu meer afleiding elders.

Zie het eerdere citaat van KPMG: ik vermoed dat er nu sprake is van enig "after the bubble" pessimisme, en dat zich dat nog moet herstellen tot een meer realistische benadering.

 

Betere informatie en netwerken en daardoor betere toegang tot investeerders en startups kan dat wellicht versnellen.

 

Welke rol ziet Leapfunder daarin voor zichzelf weggelegd? En hoe kan een platform als Higherlevel daar in bijdragen?

 

 

Dat kan zijn "after the bubble". Ik herinner me nog de reactie van het MIT na de eerste internet-bubble.... toen wist iedereen dat de hype echt teveel geweest was, en niemand wilde nog geassocieerd worden met 'internet' ... en ondanks dit zei het MIT doodleuk: wij vinden het internet nog altijd heel spannend, en we denken dat het in de komende 10 jaar pas echt goed doorkomt. Nu is de tijd voor de mensen die altijd al serieus waren...

 

... wellicht is de komende tijd minder voor partijen die gevoelig zijn voor hype, en meer voor partijen die het lange termijn willen oppakken. :)

 

Kom eens naar een van onze Investor Roundtables... dan kunnen we samen nadenken wat we eventueel kunnen oppakken. :)

Link naar reactie
  • 0

Een actieve start-up scene moet je toch kunnen oprichten? Als er genoeg mensen met de juiste vaardigheden bijeenkomen dan gaat de creativiteit in principe vanzelf bruisen?

Ik zou het eens bij de padvinderij opnieuw proberen.

 

 

Exact. :) (Misschien zit het wel ergens dieper: in het onderwijs bijvoorbeeld.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.