• 0

ZZP-er die vergoeding geeft aan familie met WGA/ IVA uitkering

Als ZZP-er wil ik graag mijn moeder een vergoeding geven voor het wegbrengen van mijn pakketjes in Duitsland.

 

De voorwaarde is dat het netjes via de regeltjes kan, nu doet ze het als ze toch even gaat tanken of tijdens het boodschappen doen. In het weekend doe ik het zelf als ik op bezoek ben.

 

Mijn zwager geniet momenteel ook van deze luxe om pakketjes tegen 1/4 van de prijs wereldwijd te versturen en we zijn dan ook zeer geïnteresseerd om dit uit te breiden en eventueel mijn moeder erbij te betrekken, natuurlijk alleen als dit belasting en uwv-technisch mogelijk is op een normale manier, zonder de regels naar ons eigen te buigen.

 

Het lijkt mij dat ze als particulier een kwitantie kan maken en ik deze in mijn administratie kan verwerken.

Voorbeeld:

Ze krijgt €10

Retour Duitsland 15KM

€10 - (15km x €0,19) = €7,15

€7,15 als inkomsten uit overige of €10?

 

Mag ze gemaakte kosten aftrekken van haar inkomsten? Bijvoorbeeld de KM's, of een flesje spray om de bevroren ruiten makkelijk te ontdooien?

 

De kwitantie is natuurlijk exclusief BTW.

UWV verrekend uiteindelijk 70% met de uitkering, WGA (2017) en IVA (Die staat in 2018 hoogstwaarschijnlijk op haar te wachten, anders WGA).

 

Ideaal aangezien ze geen afspraken kan maken i.v.m. haar gezondheid.

Mocht het even niet gaan, gaat ze gewoon wat later op de dag, en anders de dag erna.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat ze als particulier een kwitantie kan maken en ik deze in mijn administratie kan verwerken.

Voorbeeld:

Ze krijgt €10

Retour Duitsland 15KM

€10 - (15km x €0,19) = €7,15

€7,15 als inkomsten uit overige of €10?

De vergoeding van 19 cent per kilometer zijn sowieso geen inkomsten voor je moeder (althans, ze zijn onbelast in de inkomstenbelasting). Daarvan wordt wel geacht dat ze al haar autokosten voldoet (verzekering, benzine, parkeerboetes, belasting en flesje ruitenspray).

 

Het overige deel zou je een werkvergoeding kunnen noemen. Maar bij deze bedragen, zou ik me zo voor kunnen stellen dat het als een vrijwilligerevergoeding wordt gezien. Als ze voor die 7,15 euro meer dan 1 uur en 35 minuten onderweg is, zou dat zo maar kunnen.

 

Er zitten dus maxima aan verbonden. Niet meer dan 4,50 euro per uur, niet meer dan 150 euro per maand en niet meer dan 1500 euro per jaar. Zo lang je onder die bedragen blijft, lijkt het erop dat dat geen gevolgen heeft voor de uitkering.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Zijn daar niet nog aanvullende eisen aan verbonden?

innersteps neemt deel aan het economisch verkeer, berekent ook btw (neem ik aan) en

iemand die klusjes voor je doet, hoog of laag betaald, is dan toch als werknemer te zien.

Vrijwilliger ben je bij een (sport)club, vereniging of stichting

Link naar reactie
  • 0

Zijn daar niet nog aanvullende eisen aan verbonden?

innersteps neemt deel aan het economisch verkeer, berekent ook btw (neem ik aan) en

iemand die klusjes voor je doet, hoog of laag betaald, is dan toch als werknemer te zien.

Vrijwilliger ben je bij een (sport)club, vereniging of stichting

 

 

Hallo,

 

Jawel hoor zie pagina voor de door Rachid gegeven link;

Wanneer bent u vrijwilliger?

 

en deze;

Wanneer vrijwilliger ?

Commerciële bedrijven vallen buiten de boot.

 

Vriendelijke groet.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

klopt,

 

1. Het werk is in het algemeen belang of in een bepaald maatschappelijk belang.

(een anbi is niet strikt noodzakelijk)

2. Het werk heeft geen winstoogmerk.

persoonlijk vind ik dit nogal een ruime. ik zou me voor kunnen stellen dat je hier je organisatie wat op inricht in sommige gevallen. Voor bovenstaande pakketjesbezorger kan dat mi niet, maar in een ander topic kwamen we motorcrossers tegen. iets in de sport kun je lijkt mij ook in een stichtingsvorm gieten.

3. Het werk kost de arbeidsmarkt geen banen en komt niet in de plaats van een betaalde baan.

Ook nogal een rekbaar begrip. Sterker nog: hoeveel baantjes in de kunst, cultuur, zorg, onderwijs sector

zijn er in de afgelopen tien jaar niet gecreëerd, die eigenlijk gewoon door een echte baan gedaan zouden moeten worden? Van de toen vacatures in de cultuur zijn er zes onbezoldigd.

 

Als loophole om mensen voor je te laten werken geen loon maar een 'vrijwilligersbijdrage' te betalen is voor gewone, kleine ondernemers absoluut verboden.

Voor grotere organisaties, de overheid in het bijzonder, is dit wél toegestaan en dit gebeurt ook op grote schaal.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Als vrijwilliger kan het inderdaad niet, daar was ik al achter.

Ik heb even contact opgenomen met mijn zwager, hij heeft blijkbaar in het verleden ook als particulier werkzaamheden verricht voor bedrijven voordat ik hem kende.

Het woord waar ik naar zocht was "Freelance", een woord dat wél de juiste resultaten tevoorschijn tovert! :)

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/u_verricht_freelancewerkzaamheden

 

De kilometers die ze maakt kan ze aftrekken als kosten, de KM-vergoeding komt dus 100% bij mijn moeder terecht.

 

Ik was zelf bang dat er van de km-vergoeding nog IB af ging en daarna nog 70% terug moest naar het UWV, een kleine freelance job waar je geld op bij moet leggen dus, niet heel efficiënt :P

 

Belastingdienst:

KM-vergoeding - aantal KM * €0,19 = Inkomsten uit overig werk

 

UWV:

Inkomsten uit overig werk - 70% = Extra geld bovenop uitkering

 

Er moet alleen nog ergens IB vanaf gehaald worden denk ik?

Link naar reactie
  • 0

Nee, nu reken je even verkeerd.

Als je het via "incidentele klussen" speelt, kun je inderdaad een vergoeding geven.

De reiskosten die je vergoed zijn tot 19 cent onbelast. je mag best meer geven, maar dat moet je moeder dan opgeven, dan wordt het meerdere als inkomsten gezien.

 

Als je daarboven nog een vergoeding geeft, nogmaals let erop dat dit dan echt incidenteel is, dan geeft je moeder het op als 'resultaat overige werkzaamheden'. Daar zal dan IB van af gaan.

 

ik zou even contact opnemen met het UWV, want als die 70% bij inkomsten uit loondienst terugbetaald moet worden, dan is dat scheef want dat is netto. Als je van bruto inkomsten 70% in moet leveren, en je moet dan 36% belasting betalen, dan lever je per saldo 6% in.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Als vrijwilliger kan het inderdaad niet, daar was ik al achter.

Hoe was je daar precies achter? Wat was/waren de voorwaarde(n) waaraan ze niet voldeed?

Of wat was/waren de voorwaarde(n) waaraan jij niet voldeed? Val je als zzp-er onder de vennootschapsbelasting (bijvoorbeeld eenmans-bv)? Of gaat het om grotere bedragen dan toegestaan?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mod commentaar:

Dit topic is opgeschoond van een reactie waarop ongepaste persoonlijke aanvallen in reuzen en/of kneuzen geplaatst werden.

 

De moderatoren zijn dit soort vetes via reuzen en kneuzen meer dan zat; dit gedrag wordt niet langer getolereerd.

 

De mods zullen de betreffende personen op hun gedrag aanspreken en waar nodig (laatste) waarschuwingen uitdelen.

 

Bij 1 persoon was al een laatste waarschuwing uitgedeeld; deze persoon is vanaf vandaag geband.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.