• 0

Financieringsvoorstel twijfels [bedrijfslening]

Graag zou ik jullie mening willen hebben over een voorstel dat wij van onze huisbank hebben gekregen. Ik twijfel zelf namelijk of we wel "het onderste uit de kan" krijgen.

 

Wij hebben momenteel 3 zakelijke leningen lopen bij onze huisbank. Een lening van 100k, een lening van 200k en een lening van 300k. Wij hebben hier tegenover een hypothecaire zekerheid van ruim 1,6 miljoen taxatiewaarde (puur het vastgoed ex inventaris en goodwill) staan en de onderneming (4 jaar oud) maakt sinds dag 1 een stabiele winst. Buiten de genoemde leningen hebben geen vreemd vermogen en hebben we een prima liquiditeitspositie.

 

Van de derde lening, die door aflossing inmiddels 260k bedraagt, loopt binnenkort de rentevaste periode af. Het voorstel dat we nu hebben gekregen is als volgt:

 

- 2 Jaar vast 2,70% per jaar

- 5 Jaar vast 3,10% per jaar

- Variabel 3,65% per jaar

 

Het was in eerste instantie ons idee om een variabele rente te nemen, omdat we van plan zijn om in het komende jaar een substantieel bedrag van deze lening af te lossen. Ik begrijp alleen niet waarom we hier zo veel extra rente voor betalen. Daarbij vraag ik me af of we als stabiele onderneming met prima vermogenspositie wel het scherpste aanbod hebben gekregen.

 

Ik begrijp dat het moeilijk is om te oordelen zonder alle ins en outs van de onderneming te kennen, maar verwachten jullie in eerste opzicht dat het de moeite waard zou zijn om rond te shoppen, of zijn dit momenteel prima tarieven ?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De hoogte van dit soort rentetarieven zal inderdaad in zeer, zeer sterke mate afhangen van jullie persoonlijke situatie. Zo heb je dan wel een pand van een bepaalde waarde, maar brengt het dat ook op bij executie? Zo nee, dan loopt de bank daar een risico, dat vertaalt zich in de rente.

 

Bij dit soort bedragen loont het natuurlijk sowieso de moeite om eens te gaan sjoppen, en niet in te gaan op het allereerste bod.

 

Of was je vraag meer gericht waarom deze percentages zo uiteenlopen?

de lange rente is wat hoger, omdat de economie wat aan begint te trekken, zich vertalend in inflatie.

Dat zou kunnen leiden tot ook een oplopende rente.

 

Persoonlijk vind ik de variabele rente wel wat aan de hoge kant vergeleken met met name de 2-jaars. In de praktijk is 2 jaar maar zo weer voorbij. Hoe is die var. vastgesteld, is dat Euribor+ X% ?

Dat die nog veel daalt lijkt me niet waarschijnlijk - is al erg laag.

Kun je met dit soort bedragen niet een deel vastzetten en een deel variabeL. dan behoud je de mogelijkheid af te lossen.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik de variabele rente wel wat aan de hoge kant vergeleken met met name de 2-jaars. In de praktijk is 2 jaar maar zo weer voorbij. Hoe is die var. vastgesteld, is dat Euribor+ X% ?

Dat die nog veel daalt lijkt me niet waarschijnlijk - is al erg laag.

Kun je met dit soort bedragen niet een deel vastzetten en een deel variabeL. dan behoud je de mogelijkheid af te lossen.

 

Ze hebben nog niet toegelicht waar ze de variabele op baseren. Ik heb om een afspraak gevraagd en zal toelichting vragen. En de financiering opsplitsen is wellicht een goede optie inderdaad.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.