• 0

innovations versus novelties

Wat zijn novelties eigenlijk? In de wereld van snacks, snoep en ijs betreft het vooral kleine vernieuwingen, geen grote doorbraken. Een nieuw smaakje, een nieuw bestanddeel, een slimmere verpakking: variaties op een thema. Maar soms wordt het woord novelty ook gebruikt voor hapjesvarianten, dus dat werkt verwarrend.

 

Vanuit marketingoogpunt is de eerste toepassing interessant. Je kan beweging in jouw productgroep houden, door elk seizoen met nieuwe varianten te komen. Een nieuwe smaak zoutjes, chocolaatjes of ijsco. Unilever doet dat duidelijk met zijn Magnums, en Smiths komt elk jaar met nieuwe chipjes.

 

Novelties zijn kleine vernieuwingen, terwijl innovations juist grote vernieuwingen zijn. Incrementeel noemen ze dat, geloof ik. De novelty-aanpak is interessant, omdat je zo steeds een kleine voorsprong kan nemen op de concurrentie. Ik zie dat in steeds meer markten gebeuren. Een nieuwe kleur iPod elk seizoen. En Philips komt ook om de zoveel tijd met een andere kleur voor zijn Senseo-koffiezetter. Vorig jaar was het een rooie voor moederdag, dit jaar kan je ze in creme-wit bestellen.

 

Zien jullie andere voorbeelden? Lijkt me ook iets om in een limited edition te doen. Denk aan seizoensbieren of toetjes van de maand. Nadeel is dan echter dat die lekkere variant plotseling niet meer verkrijgbaar is...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht is incrementeel in dit verband geen goed begrip. Dat is toch 'geleidelijk', stapje voor stapje? Ik denk bv aan Senseo, waarvan elk seizoen nieuwe kleuren uitkomen. Dit voorjaar een oranje, voor de koningin.

Misschien kunnen we het beter novitaties noemen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Goed, pas die flavour of season nou eens op diensten toe. Da's lastig. Een nieuw kleurtje bankrekening, een ander smaakje gas/water/electriciteit, een ander geurtje brandverzekering? Toch is er vast wel wat te vinden. Elke maand verse ringtones bij je gsm-abonnement bijvoorbeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

"Opnieuwe verbeterd" heet dat toch in marketing taal.

"Opleuken" in populaire taal.

En dan kun je nog kiezen uit redesign, opgefrisd, vernieuwd, gemoderniseerd, herzien, enz.

Meer evolutie dan revolutie.

 

In veel technische producten zijn vaak de revoluties al productieklaar, het is echter handiger de hebzuchtindex* in de gaten te houden.

 

Verbeter een product net genoeg om de meerderheid van de kopers te verleiden tot een nieuwe aankoop.

 

Kijk maar in de mobieltjes, gsm, mp3 industrie.

Apple beheerst deze verkooptactiek erg goed.

 

* mate van vernieuwing die nodig is om de consument te verleiden tot nieuwe aanschaf.

Link naar reactie
  • 0

Wat minder negatief : iemand voorspelde mij 10 jaar geleden dat het belangrijkste wat je van je klant zou gaan krijgen, is : tijd & aandacht.

 

Kul natuurlijk : wat je wilt is geld. Maar goed : voor het transactiemoment is het wel nodig dat iemand tijd wil steken in het lezen van je aanbod, je reclame ziet en de aandacht er aan geeft, waardoor die een transactie gaat plegen. Dus op nummer 2 en 3 van de prioriteit zijn tijd en aandacht geen slechte.

 

Ook uit de dienstverlening weten we dat klanten een van de belangrijkste dingen krijgen : aandacht krijgen. En liefst : Erkend worden.

 

Dus, het bovenstaande bij elkaar genomen : als je klant je niet meer ziet staan, je reclame niet meer leest en je product lekker in de schappen laat liggen, wat doe je dan ?

Juist : aandacht trekken. En dat kan op alle niveaus.

 

Dus als je het effe niet meer weet : dan ga je novelties (there goes your crusade ;D ) in de markt gooien, limited editions, classic editions. Gewoon om de klant te verrassen. Om eerder in de boodschappentas terecht te komen, om het image aan te scherpen/veranderen, waardoor het aankoopmoment dichterbij komt.

 

Dit gedrag heb je overigens al heel lang in de Fast Moving Consumer Goods, want je hebt hier eigenlijk van doen met Generics.

Nu houd ik op om DeDirk te pesten (sorry DeDirk) : het zijn generieke producten.

En de enige manier om een meerprijs voor ze te vragen is om er een marketinglaag op te zetten en : te houden. Verveling met het merk/product en/of transparantie dat het merk eigenlijk niet zoveel extra brengt en/of een huismerk dat eigenlijk hetzelfde brengt voor minder, is de doodsteek voor een merkproduct. En dan kan je nog heel lang investeren in grapjes in en om je product, voordat je het uiteindelijk laat vallen en het in de generieke categorie laat vallen.

 

Houd je hart dus maar vast, er gaat nog veel aandacht van je gevraagd worden, de komende tijd.

Link naar reactie
  • 0

Jeetje miena, waar gaat dit over?? In het bedrijfsleven hoor je niet anders meer dan innovatie en novelty. Aangezien er ook steeds internationaler wordt samengewerkt is het dus logisch dat er ook steeds meer engelse woorden komen in ons kikkerlandje. Is dat erg dan?? M.i. niet, het zijn geen vreemde woorden en als het onduidelijk is wat er mee wordt bedoeld, dan vraag je dat toch gewoon? Niet moeilijk doen als het makkelijk kan of dingen moeilijker maken dat ze zijn. Het leven is al ingewikkeld genoeg zonder dit soort discussies.

 

Om even bij het onderwerp te blijven kan ik me wel binden in de reactie dat meerdere novelties kunnen leiden tot innovatie.

Natas

Link naar reactie
  • 0

Semantics mogen worden uitgevochten in off-topic wat mij betreft.. best interessant, maar het heeft met ondernemen nog niet zijdelings te maken.

 

Maar waar het nou om ging.. naar mijn idee is een novelty een verandering die meer met de marketing kant van doen heeft, terwijl een innovation vaak (ook) een technisch karakter heeft.

 

Uiteraard is de scheidslein tussen wat wel en niet technisch niet altijd helder, dus het zou wel eens kunnen dat een opvolging van novelties uiteindelijk een innovatieve stap oplevert.

 

Link naar reactie
  • 0
Jeetje miena, waar gaat dit over??

 

Niet over woordjes, daar heb je helemaal gelijk in. ;)

 

Ik wilde vooral signaleren dat je met een novelty-aanpak goeie marketing kan bedrijven. Vaak is een verandering van of toevoeging aan iets bestaands al een interessante vernieuwing. Om even in HL-termen te blijven: als je websites bouwt, dan kan een nieuw soort contract al een noviteit zijn. Een abonnesite of abonneshop bijvoorbeeld, om maar weer wat nieuwe woorden te introduceren. Maar die bestaan vast al.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.