• 0

Juridische vraag m.b.t. merkrecht

Kan hier iemand mij het volgende beantwoorden.

 

Via een aandeelhouder in de huidige onderneming zijn wij in contact gekomen met een groothandel van merkhorloges. Deze man verkoopt jaarlijks 10 miljoen merkhorloges met zijn onderneming. Omdat deze man al 40 jaar bevriend is met een van de aandeelhouders kunnen wij deze inkopen voor nagenoeg zijn inkoopprijs. Concreet gezegd ik kan van de meeste bekende merken inkopen voor de inkoopprijs onder de inkoopprijs van de groothandelaren in Nederland omdat deze op zijn buurt weer inkoop bij een Guess Nederland ipv Guess hoofdkantoor.

 

Nou nu de juridische vraag. In Nederland zijn de meeste afzet en afnemers kanalen beschermd op het gebied van merkartikelen. Ondanks dit zie ik dat er merkzonnebrillen door onofficiele kanalen aan consumenten geleverd worden. Wij zijn echter van plan om naast rechtstreeks aan de consumenten ook aan detailhandelaren te leveren. Hierdoor zijn wij interessant voor de wat kleinere afnemers die geen officiele dealer konden worden van een bepaalde merk.

 

Alle horloges zijn echt en komen van de hoofdkantoor en gaan niet via de normale weg van (Continental branche office > Country office > wholesaler > retail > consumer) Echter nu is mijn vraag als ik dit onderneem kan ik problemen krijgen met een b.v. Guess NL? Kan Guess ons verkoop verbieden? Kan de detailhandelaar die het bij ons inkoopt een boete krijgen van Guess omdat hij geen officiele dealers is?

 

Voor zo mijn kennis van rechten etc weet ik dat kartels verboden zijn.

 

En andere vraag: Ook wederom nemen we hier Guess als voorbeeld. De horloges met internationale garantie die niet via Guess NL zijn verkocht, kan daar bij defect wel aansprak gemaakt worden bij Guess NL of moet dat terug naar de hoofdkantoor?

 

En als iemand op de hoogte is van eventueele importheffingen hoor ik het ook graag.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Enox,

 

Je haalt merkrecht en grijze import door elkaar.

 

Zolang de registrant van een merk (is dit merk geregistreerd ? ) deze horloges aan jou verkoopt, is er niets aan de hand.

Het maakt niet uit of er nu één of tien handelaren tussen zitten,

Sommige bedrijven hebben echter één voorkeur voor de door jouw beschreven route. Vaak is dit, omdat de fabrikant zich alleen met het fabriceren van het product wil bezighouden.

 

Zodra artikelen niet via een officiele importeur, maar via een andere route ons land binnen komen is er sprake van grijze import.

Digitale camera's zijn hier een voorbeeld van. Koop je er één en er zit geen NL handleiding bij, dan kun je ervan uitgaan dat deze camera bij een buitenlandse distributeur is ingekocht.

 

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

 

Edit

Topic verplaatst naar de jurische afdeling

Link naar reactie
  • 0

Nou, merkdistributeurs slagen er tamelijk goed in om parallelimporteurs het leven zuur te maken. Cases zijn ondermeer Viho (computersupplies), Caem-Klerks (drank), Tesco-Levi's (jeans) en Dior-Kruidvat (parfum). Essentie is dat merkhouder distributie via andere dan 'erkende' kanalen kan tegengaan, maar de rechtsspraak loopt nog. Ik zal es kijken of ik links kan vinden.

 

Dior versus Kruidvat

 

Levi's versus Tesco

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.