• 0

Geen werkkapitaal in BV

Mijn zoon heeft onlangs een BV overgenomen (100% aandelen). Er zijn extra kosten vanwege de overname. Het dreigt nu al, na drie maanden, fout te lopen, omdat er geen werkkapitaal is. Het is het ene gat vullen met het andere. De lonen komen er weer aan en we zijn bang dat hij het niet bij elkaar gesprokkeld krijgt. Wat hij nodig heeft om te overleven deze eerste periode is een werkkapitaal. Zelf heeft hij dat niet. Het staat dus nu al op klappen. De boekhouder geeft aan dat de zaak wel goed draait, maar dat er liquide middelen nodig zijn. Hoe kan en, is het mogelijk, om iemand te vinden die bijvoorbeeld 50.000 euro wil storten op de rekening, zodat er gewerkt kan worden. Een financierder of waar moeten we naar op zoek? Mijn zoon heeft de aandelen gekocht van een financierder, dus niet via de bank. Deze financierder wil niet meer financieren.

 

Misschien stel ik de vraag helemaal verkeerd maar ik hoop toch dat iemand me enige info kan geven hoe verder.

 

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De boekhouder geeft aan dat de zaak wel goed draait, maar dat er liquide middelen nodig zijn.

 

Als de zaak 'goed draait', dan kan je naar de bank en vragen om krediet. Komt het alleen door de extra kosten van de overname dat je na drie maanden al out of cash bent? Of speelt er meer?

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
De boekhouder geeft aan dat de zaak wel goed draait, maar dat er liquide middelen nodig zijn. Hoe kan en, is het mogelijk, om iemand te vinden die bijvoorbeeld 50.000 euro wil storten op de rekening, zodat er gewerkt kan worden.

Solvabiliteit is inderdaad niet automatisch liquiditeit. Hoe komt het dat er nu al onvoldoende liquiditeiten zijn? Is er voor de overname een liquiditeitsprognose gemaakt? En waar ligt het liquiditeitstekort aan? Heb je bijvoorbeeld erg lange betaaltermijn? Moet er een hoop voorgefinancierd worden? Zijn er extra loonkosten (al dan niet in verband met de overname).

 

Bij een 'goed lopende' zaak zou je inderdaad verwachten dat je regulier krediet zou kunnen aanvragen. Dat kan in verschillende vormen, zoals bijvoorbeeld een financiering, rekeningcourantkrediet, zakelijke lening. Mensen die even geld willen storten heb je inderdaad ook. Die worden 'business angels' genoemd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ieder manier van geld lenen of investeerders zoeken zal tijd kosten.

Doorlooptijd is al gauw 6 weken.

Het lijkt me verstandig betalingsonmacht bij de Belastingdienst te melden.

Bestuurdersaansprakelijkheid (Belastingdienst).

Meldingsformulier betalingsonmacht Belastingdienst

 

Zonder info is het moeilijk te adviseren.

Is de overname al gefinancierd bij een bank?

Staan er nog activa op de balans die snel liquide gemaakt kunnen worden?

Debiteuren, bevoorschotten via een bank of factormaatschappij.

Kunnen Debiteuren sneller betalen?

Auto enz. , sale en leaseback constructie.

Voorraden, financieren bij bank of leverancierskrediet vragen.

Probeer afspraken te maken met de grootste crediteuren en debiteuren.

Vaak gaat de 20/80 regel op. 20% van de debiteuren of crediteuren is 80% van het saldo.

 

Verder heeft Rachid gelijk is er een liquiditeitsprognose?

Binnenkort is het Vakantiegeld te betalen (Mei), dan staat de vakantie voor de deur

en het geeft weinig vertrouwen bij een bank of financier als men na een paar maanden weer in de problemen zit.

Houd rekening met het seizoenspatroon.

Veel bedrijven komen na September pas in de plus te zitten qua resultaat en liquiditeit.

Wanneer zijn de meeste inkomsten en uitgaven?

In een begroting worden kosten vaak uitgesmeerd maar betalingen kunnen per jaar en vooraf zijn dat legt extra druk op de liquiditeit.

Ook topmaanden qua omzet kunnen, indien op rekening wordt verkocht, extra geldbehoefte met zich meebrengen de debiteuren betalen pas immers na 30 tot 60 dagen terwijl inkopen vaak binnen 30 dagen moeten worden betaald en loonkosten meteen moeten worden betaald.

 

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Het is het ene gat vullen met het andere.

(...)

Het staat dus nu al op klappen.

(...)

Hoe kan en, is het mogelijk, om iemand te vinden die bijvoorbeeld 50.000 euro wil storten op de rekening, zodat er gewerkt kan worden.

Stel jezelf alvast de vraag: welk belang zou een geldschieter kunnen hebben om een halve ton te steken in een onderneming die op klappen staat? Dat beperkt wellicht de zoektocht.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Stel jezelf alvast de vraag: welk belang zou een geldschieter kunnen hebben om een halve ton te steken in een onderneming die op klappen staat? Dat beperkt wellicht de zoektocht.

 

Als de onderneming verder gezond is kan een geldschieter daar best belang bij hebben. Die geldschieter gaat uitzoeken hoe het komt dat er liquiditeitsproblemen zijn. Als daar een simpele verklaring voor is, dan kan zo'n geldschieter zich vrij makkelijk inkopen.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Als de onderneming verder gezond is kan een geldschieter daar best belang bij hebben.

Ik zeg ook niet dat een geldschieter daar geen belang bij zou kunnen hebben. De situatie beperkt wel het aantal mogelijkheden, want hier speelt een groot risico. Iemand die zomaar even dat bedrag op de rekening komt storten lijkt me toch echt een illusie. Net als het idee dat daarmee het probleem zomaar is opgelost.

 

Iemand die de organisatie geld gaat lenen wil voor dat risico waarschijnlijk een navenant hoge rente. Het is de vraag of het bedrijf goed genoeg loopt en zal blijven lopen om de lening uiteindelijk af te lossen en in ieder geval de rentelasten te dragen. Door het hoge risicoprofiel kun je mogelijk niet bij een gewone bank terecht. Mogelijk zijn er ook privé garantstellingen nodig en het is maar de vraag of zoonlief iets van waarde heeft en dat wil.

 

Iemand die geld in de organisatie gaat investeren wil voor dat risico waarschijnlijk een deel van de organisatie bezitten. Het is maar de vraag of zoonlief het eigendom van de organisatie wil delen, laat staan of hij een meerderheidsaandeel zou willen afstaan. Gezien de situatie heeft de zoon een slechte onderhandelingspositie, want de boel staat op klappen en zonder snelle kapitaalinjectie is hij alles kwijt.

 

Iemand die geld investeert zal zeer waarschijnlijk ook invloed willen op het bestuur van de organisatie om de investering veilig te stellen. Ik ken de zoon niet, maar afgaande op de gegeven informatie maakt hij op dit moment geen goede indruk als bestuurder. Ik zou er op basis van dit verhaal bijvoorbeeld zelf geen geld in durven steken zonder invloed te kunnen uitoefenen op de bedrijfsvoering. Het is de vraag of de zoon dit wil.

 

Gezien het risico op de te lenen cq. investeren som lijkt een geldschieter van buitenaf me lastig om snel te vinden of al snel leiden tot voor de ondernemer niet wenselijke voorwaarden. Het is misschien mogelijk om daarom specifiek te kijken naar degenen die al een belang hebben in de organisatie dat groter is dan te lenen som. Denk hierbij aan klanten/opdrachtgevers, leveranciers en (verzamelde) medewerkers. Als deze organisatie omvalt is de schade voor hun groter dan de geleende/geïnvesteerde som, waardoor ze eerder geneigd kunnen zijn om tegen redelijke voorwaarden bij te dragen.

 

Maar goed, dat is allemaal speculeren op basis van een verhaal van een vader die een zoon heeft die een bedrijf heeft gekocht waar nu een probleem mee lijkt te zijn. Ik denk niet dat dit iets is voor een forum, maar voor directe actie om een (financieel) expert in te schakelen die volgende week in de boeken duikt en komt met een duidelijke diagnose en prognose van de situatie. Die cijfers heb je waarschijnlijk toch nodig, want verstandige geldschieters willen ook graag weten hoe het er precies voorstaat.

 

Zo'n expert kan ook gericht adviseren wat voor dit type organisatie in deze fase een goede oplossing zou kunnen zijn. Dat zou ook iets heel anders kunnen zijn dan ergens 50.000 euro ophalen. Stel dat het inderdaad een liquiditeitsprobleem is, dan passeert hierboven al een aantal opties de revue.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hartelijk dank voor de reacties.

Deze reacties begrijp ik en zeker de vragen.

Het is een ingewikkeld verhaal en we hebben naar aanleiding van jullie reacties vandaag acties ondernomen en hulp ingeroepen.

 

Heel hartelijk dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.