• 0

Parallel import doordat Nederlandse leverancier niet op tijd levert?

Beste Forumleden,

 

ik zat met een aantal vragen. Wij hebben het een en ander ingekocht van een Frans kledingmerk. Hier zit een distributeur van in Nederland en die heeft naar mijn weten alleen het benelux recht. Nu hebben wij al een week of 4 het een en ander besteld en zou het vorige week geleverd moeten worden als we de factuur voldaan hadden. Het probleem is dat ze ons maar geen factuur opsturen en dat wij de afgelopen weken al zeker 4 keer gebeld hebben en ze steeds maar blijven zeggen we maken het vandaag in orde maar dit gebeurt dus steeds niet. Nu ga ik zelf aankomende naar Parijs toe en hier zit de showroom en groothandel van het merk zelf ook. Mijn vraag naar jullie toe is het mogelijk om bij het merk zelf in te kopen in Parijs aangezien de Nederlandse leverancier zijn afspraken steeds maar niet na komt en dat ik deze bestelling annuleer?

 

 

[mod edit: typfout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een product dat al legitiem op de Europese markt is gebracht is sowieso geen sprake van parallel import (sterker nog: ook niet van import, het is gewoon inkoop)

 

Dus:

is het mogelijk om bij het merk zelf in te kopen in Parijs

Als het merk in Parijs dat toestaat, ja

 

en dat ik deze bestelling annuleer?

Dat hangt af van de van toepassing zijnde voorwaarden, kijk die dus na op de mogelijkheden van ontbinding bij niet of niet tijdige levering.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als annulering niet mogelijk is (en het is een zakelijke overeenkomst, dus het recht zal je daar niet veel soelaas bieden), zou je ook naar ontbinding kunnen kijken.

 

 

Over het algemeen zul je de leverancier dan wel de mogelijkheid moeten geven alsnog na te komen, dus zoek het hoe en wat goed uit en schakel als het om veel geld gaat een advocaat in.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Is de eis van het voldoen van de factuur trouwens onderdeel van de oorspronkelijke overeenkomst of is die er achteraf bij gekomen? Dat lijkt me relevant in het geval je nakoming verlangt. In het laatste geval kun je die aanvullende eis negeren, lijkt me (ik ben geen advocaat), en onmiddelijke levering verlangen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Annulering is mogelijk aangezien ze toch niks laten weten. Het probleem is dat wij dit merk op gesprek geweest zijn ons verhaal en bedoeling uitgelegd hebben en zij hier met akkoord zijn gegaan. We hebben toen gelijk de kleding besteld en ze zouden ons de factuur sturen zodat we het konden overmaken en zij het gelijk op konden sturen. Dit is dus niet gebeurd en hun sales manager heeft tot 3 keer toe beweert dat ze de factuur verstuurd had wat niet waar was. Hierna heeft de eigenaar zelf contact met mij opgenomen en zij dat ze toch eerst wat van de webshop willen zien voordat ze gaan leveren. Dit klopt dus niet met het verhaal van de sales manager. Verder hebben wij van te voren duidelijk aangegeven dat we met de kleding fotoshoots wilden laten doen en dit gaan gebruiken voor de webshop voor de product foto's, banners, promotiemateriaal en social media foto's. Aangezien zij niet hebben geleverd hebben wij dit nog niet kunnen doen omdat we onze collectie op dit merk hebben afgestemd. We hebben de webshop dus nog niet kunnen laten zien omdat we aan het wachten waren op de kleding van het desbetreffende merk. We hebben dit dan ook duidelijk van te voren aangegeven en nu zeggen ze ineens dit. Ze komen dus zelf hun afspraken niet na dus ik vroeg me gewoon af of het dan mogelijk is om het bij het merk zelf in Parijs in te gaan kopen

 

Link naar reactie
  • 0

dus ik vroeg me gewoon af of het dan mogelijk is om het bij het merk zelf in Parijs in te gaan kopen

Dat mag je proberen, maar het bedrijf in Parijs is niet verplicht om jou dat te leveren. Als ze exclusieve afspraken hebben met die wederverkoper voor de Benelux dan heb je pech. Maar nee heb je, ja kun je krijgen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.