• 0

Management fee als CEO

Goedenavond, ik ben nieuw op dit forum maar lees wel al enige tijd leuke en interessante onderwerpen.

 

Ik ben al een tijdje bezig met een onderwerp in mijn eigen onderneming waar ik graag wat advies over wil ontvangen. Ik hoop dat dit het goede forum is.

 

7 jaar geleden heb ik (30% van de aandelen) met een compagnon (30% van de aandelen) een bedrijf overgenomen wat er destijds erg slecht voor stond. Naast deze compagnon hadden we een derde partij als investeerder (40% van de aandelen). Het bedrijf verkeerde in nood met een groot negatief eigen vermogen en stapels facturen. De investeerder was een voormalig aandeelhouder (toen ook alleen als investeerder) van het bedrijf met een grote vordering op het bedrijf. Ik heb van hem de kans gekregen om het als CEO op te pakken. De investereerder doet alleen de boekhouding van het bedrijf, de rest van de taken liggen bij mij.

 

We zijn ambitieus gestart, mijn compagnon deed het uitvoerende gedeelte en ik richte me met name op sales, productontwikkeling en financien. Mijn compagnon vond de groei en druk te zwaar en is inmiddels afgevloeid en ik heb nu een 51/49% verdeling van de aandelen met de investeerder. We hebben intussen 30FTE en een omzet van een paar miljoen en zeer stabiele winstgevendheid.

 

Ik heb de producten in dienten in de jaren uitgebreid en uitgediept waardoor de omzet in deze periode met 400% is gestegen. Het verlies per jaar is omgeslagen in een dikke winst en het negatieve eigen vermogen in omgeslagen in een dik positief eigen vermogen. De schulden zijn allemaal terug betaald en alle achterstallige facturen zijn ingelopen.

 

Om mijzelf te bewijzen ben ik in eerste instantie gestart met een basissalaris en daarna een kleine provisieregeling (paar procent van de winst). Nu heb ik de afgelopen 2 jaar meerdere malen discussie gehad over mijn beloning. Ik denk dat het me parten speelt dat ik in eerste instantie genoeg heb genomen met een beperkt salaris (wat ik logisch vond om van de rode cijfers af te komen). Alle product en sales innovaties komen uit mijn koker, waaronder een paar zeer winstgevende producten die nog niet verkrijgbaar waren.

 

Mijn vraag is als volgt: Wat is een beloningstructuur / beloningsvorm voor een functie van een CEO die circa 50% van de aandelen heeft en 100% verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Werkweek normaliter 60-80 uur. En die ervoor gezorgd heeft (en nog steeds voor zorgt) dat het bedrijf op jaarbasis meer omzet en winst maakt.

 

Ik hoor graag!!

 

vrgr

 

Simon

 

 

__________

ondertekening ingekort om ingewenste vindbaarheid via google te voorkomen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Simon,

 

De hoogte Is afhankelijk van vele factoren, maar met 30 man personeel lijkt minstens 80k wel een aardig bedrag. Verder spelen winst en sector natuurlijk ook mee.

 

De bottom line is echter simpelweg of je in de positie verkeert om te eisen...

 

Heb jij 51% en wat staat er in de statuten en aandeelhoudersovereenkomst over het belonen van bestuurders?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat is jouw normsalaris volgens de fiscus? Met zo'n omzet kom je niet weg met 44K neem ik aan?

 

Dat normsalaris is meestal 75% van wat een ander in een soortgelijke functie aan salaris krijgt. Zo kan je doorrekenen naar wat een reëel salaris is.

 

Wat doet de andere aandeelhouder? Probeer zoveel mogelijk beloning via dividend uitgekeerd te krijgen. Dat wordt minder belast.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Moeilijke vraag.

Als je "verdien ik genoeg?" googled krijg je vele sites met loongegevens en de uitkomsten zullen behoorlijk afwijken.

Eentje is loonwijzer dat is een van de weinige met directeur van een onderneming met 20-50 fte.

Zoals Joost stelt tellen vele factoren mee.

Sector (branche) en winst zijn al genoemd maar ook regio, bedrijfsomvang, opleidingsniveau en aantal dienstjaren. Daarnaast kent men nog allerlei secundaire arbeidsvoorwaarde (auto, onkostenvergoeding pensioen, aanvullende verzekeringen enz.).

Om niet te vervallen in welles nietes discussies zou ik een externe deskundige van een wervingsbureau een salarisplaatje laten maken.

Dan hebben we het nog over "algemene" gevallen.

 

Als we kijken naar jou specifieke situatie kunnen we ons nog het volgende afvragen;

Wat heb je voor jouw aandelen betaald?

Hoeveel heb je "indirect" verdiend door de waardestijging van jouw aandelen?

Was de moeilijke situatie niet jouw kans om deze positie te verwerven?

Hoe blijven de aandelenverhoudingen in de toekomst?

Wordt je uiteindelijk 100% aandeelhouder, zo ja wat gaat dat kosten?

Besef je dat je als ca. 50% aandeelhouder de helft van jouw salaris eigenlijk zelf betaalt?

Hoe verhoudt het salaris e.d. van de andere ca. 50% aandeelhouder zich tot jouw salaris en een regulier salaris voor die positie?

Heeft de andere aandeelhouder zich in het verleden niet billijk opgesteld?

Wat is zijn visie op de huidige situatie en de toekomst?

 

Ik kan begrijpen dat je terecht waardering (en beloning) voor je goede prestaties wil zien.

Maar wat is de juiste weg om dat te krijgen?

Wil je uiteindelijk 100% aandeelhouder worden?

Zo nee, hoelang wil je dan deze functie en aandelen aanhouden ( en uiteindelijk verzilveren)?

Wat is op de langere termijn gezien jou uiteindelijke doel?

Het kan natuurlijk zijn dat je privé meer nodig hebt dan oorspronkelijk en is een salarisverhoging gewenst om te kunnen leven zoals je dat nu wenst.

Plaats het echter wel in perspectief met de andere opties.

 

Mochten onderhandelingen tegen vallen of vastlopen dan is het inderdaad zaak om statuten, aandeelhoudersovereenkomsten (zoals Joost zegt) en arbeidsovereenkomsten of management contracten (je hebt het immers over fee) eens tegen het licht te (laten) houden en te onderzoeken hoe sterk je juridisch staat.

 

vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo alleen!

 

Dank voor jullie uitgebreide antwoorden allemaal.

 

Het zijn inderdaad goede vragen om mijzelf te stellen en ik kan niet alles hier online schrijven omdat online alles inzichtelijk is. Ik denk dat ik er een keer hulp bij moet zoeken als ik er niet uitkom.

 

Wat voor mij duidelijk is: Ik heb de kansen gekregen en aangepakt. De organisatie is in professionalteit maar zeker in omzet en groei. De omzet is in 5 jaar 400% gestegen en de winst is tot vorig jaar elk jaar verdubbeld.2016 met 25% en dit jaar verwacht ik dat weer. De investeerder/stakeholder doet de boekhouding tegen een maandfee. Uiteindelijk ook in eigen belang om "toezicht" op de zaak te kunnen houden naar mijn mening. Maar dat werkt goed. Maar ze profiteren wel maximaal mee van de winstgroei terwijl die uit mijn koker komt. Ik laat ze medelen in alle productgroepen etc.

 

Voor die arbeid en inzichten wil ik een redelijke/goede beloning. Ik denk zelf aan een vast basis salaris met daarbij een bonuspercentage van de winst. Ik snap dat ik de helft van het salaris zelf betaal, maar het gaat ook niet alleen om het geld.

 

Ik heb een paar van jullie prive bericht met wat meer informatie. Hartelijk dank iig en hoor graag jullie goede adviezen.

 

Simon

Link naar reactie
  • 0

Elke organisatie met een CEO heeft ook altijd een CFO die de financiële kant van de zaken runt. financiele huishouding van een organisatie is minimaal even belangrijk als goede verkopen. Is de weergave dat de investeerder alleen de boekhouding doet geen onderschatting van zijn bijdrage aan het succes?

 

Het ligt in de aard van de rol van een CEO dat deze alle eindverantwoordelijkheid draagt en bij een organisatie van 30FTE uit zich dat ook vaak in veel uitvoerende taken en zelf beslissen zonder overleg met anderen.

 

Jij kunt zonder meer trots zijn op de prestatie die je hebt geleverd aan de kant van verkoop en productontwikkeling. Maar ik denk dat je de voormalig eigenaar misschien wel wat tekort doet door te zeggen dat hij een investeerder is die alleen de boekhouding doet. Een organisatie die in een aantal jaar zijn omzet ziet verviervoudigen vraagt ook het nodige om die groei financieel gezien op de rails te houden.

 

Je zegt dat je al 2 jaar discussie hebt over je salaris/beloning maar ook dat het je niet om het geld gaat. De vraag is of je dan wel op het juiste knopje aan het drukken bent. Bij de voormalige eigenaar en huidige investeerder liggen de financiële problemen van de jaren voor de overname en het eerste jaar na de overname waarschijnlijk nog zeer vers in het geheugen en daardoor zal hij niet snel de kostenstructuur structureel omhoog willen hebben. Waar jij een omslag ziet in het eigen vermogen van "dik negatief" naar "dik positief" ziet hij waarschijnlijk als wat je in 4 jaar erbij aangroeit kan je ook in 2 of 3 slechte jaren net zo makkelijk weer zien verdampen. Daarnaast ligt het toch al in de aard van de boekhouder om wat voorzichtiger met succes om te gaan dan een verkoper. (om het maar even kort door de bocht te formuleren.)

 

Jij bent in 7 jaar tijd van beginnend CEO met 30% aandeel naar 50% aandeel gegroeid, 20% extra aandelen is ook een bijna een verdubbeling van je bezit in het bedrijf. Dat is al een forse vooruitgang en er is een goede kans dat jou mede aandeelhouder dat ook ziet als een beloning voor jou succes. Het is redelijk duidelijk dat jij de ambitie hebt om nog verder te groeien en ook om het (nog) meer jou bedrijf te laten zijn.

 

Ik zou op zoek gaan naar waar je een nieuwe balans kan vinden in wat een redelijke verdeling van de nieuwe rijkdom van een nu goedlopende onderneming. Ik kan me goed voorstellen dat de rol van de voormalig eigenaar steeds kleiner wordt. Dat is een vrij natuurlijk proces dat deze meer en meer op afstand komt te staan, nu blijkt dat jij de zaak prima zelf kunt runnen.

Wellicht kun je dus beter met hem om de tafel zitten over verdere reductie van zijn aandeel en op termijn van 5 of 10 jaar misschien zelf helemaal uitstappen dan het nu verkrijgen van meer salaris.

Daarnaast zou je kunnen (laten) kijken of het mogelijk is, nu er een stabiele winst en een goed eigen vermogen is of jullie een dividendbeleid kunnen bepalen voor de komende jaren, waarmee je, in een andere vorm, ook extra beloning ontvangt.

Je zou dan ook kunnen kijken of jou deel van het dividend in aandelen kan worden uitgekeerd, waardoor je in de loop der jaren rustig aan een groter aandeel krijgt en de partner langzaam verwaterd naar 30% of wat jullie redelijk vinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.