• 0

Reservering omzet t.b.v. inkomstenbelasting?

Geachte leden,

 

Als startende ondernemer wordt er geadviseerd om tussen de 30 a 40% van je omzet te reserveren. Zodat je voldoende geld overhoudt om bijvoorbeeld de inkomstenbelasting te kunnen betalen.

 

Mijn vraag: is dat van de omzet of van de omzet minus de btw ?

 

Bijvoorbeeld ik heb dit kwartaal: 12.000 omzet gedraaid en ik noem maar een fictief BTW bedrag van 2000. Moet ik dan 30 a 40 % van 10.000 euro reserveren om eventuele kosten voor de IB op te vangen. Of moet ik uitgaan van de 12.000 euro.

 

Met vriendelijke groet,

 

De tussenpersoon

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je betaalt IB over je winst, je winst is omzet minus je kosten.

 

Als je dan 30 tot 40% van je winst reserveert, dan zou je genoeg hebben om de IB te kunnen betalen.

 

BTW nooit meetellen, voor de BTW ben je niks meer als een tussenpost, waarbij je het verschil tussen betaalde BTW en ontvangen BTW afdraagt aan de belastingdienst. Ervan uitgaande dat je geen gebruik kunt maken van de KOR regeling en dat je genoeg winst maakt.

 

Hou je dan wat over van je reservering, dan is toch mooi meegenomen

 

 

 

_________

volledig citaat van direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid

Link naar reactie
  • 0

"Omzet reserveren' is volgens mij niet de administratieve uiting die je bedoelt.

 

Je bedoelt wellicht dat je voldoende liquide-reserve (geldmiddelen) paraat houd om toekomstige betalingen te kunnen doen.

Als je dit voor 30% of 40% van je gemiddelde omzet zou nemen dan kan dat natuurlijk.

 

Men kan ook de vaste lasten plus de prive opnames inclusief de IB betalingen per maand (gemiddeld over het jaar) uitrekenen, dan zou je als liquide-reserve ongeveer 4 maanden of liever 5 moeten nemen om deze lasten te kunnen betalen.

 

En inderdaad zoals RiVe meldt hoef je de BTW niet mee te nemen, of je doet een grote investering(BTW belast) die even de liquide zouden doen zinken waarop je pas een maand na de aangifteperiode de btw weer terugkrijgt. Omgekeerd wanneer je even een zeer grote piek in de omzet hebt zul je in de meeste gevallen de BTW moeten voorschieten voordat je klanten dit aan jou betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Maak een begroting en neem privé en inkomstenbelasting daarin op.

Met percentages van de omzet werken zonder verdere informatie is onzinnig.

Sommige handelaren hebben maar 20% Bruto winst op hun "verkopen".

Als je uurtje factuurtje werkt is het weer anders.

De een woont in een huurwoning en de ander heeft een koopwoning met hypotheek.

Tot een inkomen van ca. € 20K betaal je wellicht helemaal geen Inkomstenbelasting

(na aftrek van alle ondernemersregelingen).

Alleen een persoonlijke begroting op jaarbasis heeft zin.

Dan weet je ook wat je minimaal per week moet verdienen om rond te komen.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Gaat deze vraag over jouzelf of tbv anderen? Of waarom kies je dan detussenpersoon als alias?

 

Het genoemde voorbeeld veronderstelt dat je nauwelijks kosten hebt op gerealiseerde omzet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als startende ondernemer wordt er geadviseerd om tussen de 30 a 40% van je omzet te reserveren. Zodat je voldoende geld overhoudt om bijvoorbeeld de inkomstenbelasting te kunnen betalen. Mijn vraag: is dat van de omzet of van de omzet minus de btw ?

Geen van beide. Je betaalt belasting over je winst, niet over je omzet. Hoeveel je daadwerkelijk moet reserveren, kun je direct berekenen door simpelweg je voorlopige aanslag in te vullen, zoals je waarschijnlijk als ondernemer al jaren gewend bent.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.