• 0

Uitbreiden naar Franstalig België/Frankrijk

Hallo!

 

Dagelijks lees ik mee op het forum maar ben er zelf niet zo actief maar voor deze kwestie zou ik jullie hulp graag willen inschakelen. Op het moment heb ik twee webshops waarvan er 1 heel erg goed gaat.

 

Sinds eind vorig jaar heb ik de overstap gemaakt naar uitbreiding richting Duitsland. Zoals jullie weten heeft dit nogal wat voet in de aarde met de regelgeving van ecommerce maar het was zeker een mooie uitdaging die al zijn vruchten af begint te werpen.

 

Mijn verdeling qua klanten is grofweg NL60% BE35% DE5%. Nu is mijn volgende stap om de site uit te gaan breiden in het Frans. Omdat de verzendkosten naar Frankrijk behoorlijk duur zal de focus vooral eerst zijn op het Franstalige gedeelte van België omdat België een hard groeiende groep is van de klanten. Hier komen we dan ook gelijk aan bij mijn vraag.

 

Om Belgische klanten die Franstalig spreken te targetten. Wat is dan wijsheid? Een .be domein met Franse tekst of een .fr domein? SEO gezien krijgt een .be adres natuurlijk weer voorrang boven een .fr domein, maar is dit ook het geval voor het Franstalige gedeelte van Belgie?

 

Op het moment werk ik met het MijnWebwinkel platform en per taal kan je er 1 url aan koppen die dan de url structuur overneemt op dat domein. Een .fr en .be is dan geen optie.

 

Ondertussen ben ik me al goed aan het inlezen over de regelgeving van het ondernemen in Frankrijk, maar mochten jullie nog tips/ervaringen hebben dan zijn die uiteraard ook van harte welkom.

 

Alvast bedankt voor de input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Drommelsch, ik weet niet of het logisch of verstandig is wat je allemaal van plan bent.

 

Misschien wil je wel teveel te snel (dat kunnen we op basis van deze informatie eigenlijk niet beoordelen). Het bewaren van focus is belangrijk op internet.

 

Wat voor kansen zie je en wat zijn jouw sterke punten daarbij?

 

Waarom niet focussen op de NL/BE en DE markt? Waarom geen co.uk of com in het Engels?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het beter je eerst te focussen op het vergroten van je bekendheid/klantenbestand in Duitsland voor je je gaat focussen op nóg een land.

 

Daarnaast zou het inderdaad verstandiger kunnen zijn je in het begin te beperken tot alleen België en je .be website tweetalig maken, dan dat je gelijk ook een .fr site aanmaakt. Maar aan de andere kant zou het eigenlijk niet echt veel kwaad kunnen, mits je goed ingelezen bent over de regelgeving in Frankrijk.

 

Tot slot kan, zoals Highio aangaf, een Engelstalige .com site ook een goed idee zijn. Maar welke je eerst zou moeten maken - een .com of een .fr - zul je waarschijnlijk zelf het beste kunnen bepalen.

Link naar reactie
  • 0

Drommelsch of anderen? Aanvulling of aanscherping van het plaatje zou wel gewenst zijn voor meer feedback en meningen.

 

Er zijn zo'n 3,5 miljoen Walen en 20 keer meer Fransen en Britten, dan is een keuze m.i. best wel makkelijk, zeker als jouw techniek een tweetalige .be op dit moment uitsluit...

 

...heb je met zoveel omzetaandeel in België trouwens een aparte Belgische webshop of schakelt deze direct door naar de .nl? Verzendkosten naar Frankrijk kun je natuurlijk ook compenserend doorbelasten. Commercieel gezien is dit misschien niet ideaal, maar als begin? Een eventuele korting opkosten kun je meenemen in je marketingmix.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.