• 0

B.V. NL en wonen in België?

Graag zou ik het volgende voorleggen. Ik heb een B.V. In Nederland en ben DGA en enige aandeelhouder.

 

Nu is mijn bedrijf gevestig op de tussen Rotterdam en Antwerpen. Daarom zou ik graag in belgie een appt/huis gaan huuren (Antwerpen). In de B.V. werkt ook familie.

 

Nu heb ik geen zin in gedoe met de belgische fiscus. Kan ik mij inschrijven (woonachtig) bij mijn ouders. Hier zal ik door de weeks ook met regemaat verblijven omdat dit dichtbij mijn bedrijf is en ik wat verder in Belgie wil gaan ‘wonen’. Moet ik mij inschrijven in belgie of kan ik er gewoon een appartement huren zonder verdere problemen?

 

???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een B.V. In Nederland en ben DGA en enige aandeelhouder.

(...)

Daarom zou ik graag in belgie een appt/huis gaan huuren (Antwerpen).

Als in Belgie wonende dga van een Nederlandse BV val je onder de Nederlandse inkomstenbelasting. Maar wonen in België en werken in Nederland kent zowel kansen als bedreigingen, dus het inschakelen van een adviseur voor maatwerk is aan te raden.

 

Moet ik mij inschrijven in belgie of kan ik er gewoon een appartement huren zonder verdere problemen?

In België moet je, net als in Nederland, jezelf inschrijven in de plaats die je hoofdverblijfplaats is. Dat zulks wellicht fiscale consequenties heeft, is daarbij geen argument.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij persoonlijk wat overdreven om voor een jaartje proefwonen in Belgie de gehel boekhouding om te gooien. Vandaar dat ik de vraag hier neer leg en niet direct bij een fiscaal adviseur.

 

Andere optie is in Rotterdam wonen als het teveel 'geregel' is.

Link naar reactie
  • 0

Een hoofdverblijfplaats of zoiets kan eenvoudigweg op jaarbasis verschillen. Of je woont in bij je ouders of je hebt zelf een adres in Nederland of België waarvoor je huur betaalt. Dat lijkt me zo ongeveer het uitgangspunt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.