[Artikel] Winkelier laat goud geld liggen in de Benelux

Aanbevolen berichten

Winkelier laat goud geld liggen in de Benelux

 

Korte samenvatting:

Nederlandse winkeliers laten veel omzet liggen in België en Belgische ondernemers in Nederland. Als er één Benelux-markt voor de detailhandel ontstaat, kunnen winkels liefst 23 miljard extra omzet boeken en komen er 95.000 banen bij.

 

Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Gentse Vlerick Business School in opdracht van de Benelux, de uit 1944 stammende economische unie tussen België, Nederland en Luxemburg.

 

Met komende Brexit, de kritiek op internationale handelsverdragen en Donald Trump die allerlei protectionistische maatregelen wil nemen, klinkt de roep om de aloude Benelux nieuw leven in te blazen.

 

Lees hier hel volledige bericht

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

De verschillen in regelgeving en het feit dat er meer winst valt te behalen volgens het artikel. Naar mijn eigen mening zal die winst mee vallen. Je kan namelijk meer winst over de grens pakken, maar we krijgen dan hier ook meer concurrentie van over de grens.

 

 

Link naar het artikel :
Link naar reactie

Als er één Benelux-markt voor de detailhandel ontstaat, kunnen winkels liefst 23 miljard extra omzet boeken en komen er 95.000 banen bij.[/b]

Jammer dat er niet één voorbeeld in het artikel genoemd wordt van een extra aankoop van een retail-product door een consument om al die aanvullende omzet te halen.

 

Want die Belgische fietsenhandel verkoopt weliswaar een fiets in Nederland, maar daar staat tegenover dat een Nederlandse fietsenwinkel dan weer een fiets minder verkoopt. Of die verkoopt er een in België en dan schieten ze er beide qua omzet niets mee op.

 

Dus waar komt die 23 miljard extra omzet op macro-gebied vandaan?

 

Link naar reactie
Als er één Benelux-markt voor de detailhandel ontstaat, kunnen winkels liefst 23 miljard extra omzet boeken en komen er 95.000 banen bij.
Als wij allemaal met een Belgische hengel in de Benelux-vijver gaan vissen ... dan is er opeens meer vis om te vangen. De Nobelprijs voor de economie gaan de Belgen waarschijnlijk niet krijgen.

 

Volgens mij hebben wij al vele jaren een Europese interne markt, waarbij de harmonisatie al genoeg hoofdpijn veroorzaakt.

 

Als wij de Europese interne markt vergelijken met een BNL interne markt, dan mogen wij voorzichtigheidshalve concluderen dat de Walen vergelijkbaar zijn met de Grieken. Persoonlijk denk ik dat de Walen niet bij machte zijn om een gelijke hoeveelheid vis te vangen.

 

Economisch gezien zou het veel beter zijn om van Nederland de 17e deelstaat van Duitsland te maken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Dus waar komt die 23 miljard extra omzet op macro-gebied vandaan?

Inmiddels het rapport bekeken (met dank aan Twabla voor de link).

 

Op pagina 43 wordt in figuur 30 getoond dat de retail-omzet van Nederland, België en Luxemburg in 2025 los van elkaar 287 miljard is en als "single market" 311 miljard zou kunnen zijn. Een extra omzet van ruim 23 miljard.

 

De onderbouwing daarvan komt zo te zien uit een aantal recente studies over de impact van een geïntegreerde interne markt van 27 Europese landen.

 

Als ik het goed begrijp (en ik laat me graag corrigeren) zegt het rapport dus niet dat winkeliers goud geld laten liggen "in de Benelux", maar dat de winkeliers in een geïntegreerde Benelux-markt in 2025 voor 23 miljard meer zouden kunnen verkopen "in de EU" als bovendien de barrières voor een geïntegreerde interne EU-markt allemaal worden weggenomen.

Link naar reactie
Als ik het goed begrijp (en ik laat me graag corrigeren) zegt het rapport dus niet dat winkeliers goud geld laten liggen "in de Benelux", maar dat de winkeliers in een geïntegreerde Benelux-markt in 2025 voor 23 miljard meer zouden kunnen verkopen "in de EU" als bovendien de barrières voor een geïntegreerde interne EU-markt allemaal worden weggenomen.
Zoals Moshe Dayan ooit eens heeft gezegd ... The road from Tel Aviv to Damascus is not longer than the one from Damascus to Tel Aviv.

 

Met andere woorden ... een vergaande harmonisatie (binnen de Benelux of de EU) zal meer concurrentie opleveren. Die beoogde 23 miljard zou dan ook wel eens negatief kunnen uitvallen. Het protectionistisch handelsmodel wordt door meerdere landen niet voor niets uit de mottenballen gehaald.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Als we het eenvoudiger maken om inkopen bij elkaar te doen in plaats van in landen buiten de grenzen van de Benelux dan is het toch logisch dat de omzet zal stijgen.

 

Als de retailprijzen door lagere kosten en harmonische regelgeving laag kunnen zijn en zullen mensen niet zo snel in Duitsland of andere EU landen bestellen. De distributiekosten hier zijn per definitie al lager vergeleken met grote buren zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk. Ook voor garantie en service (mits goed geregeld) is het voor consumenten aantrekkelijker om in de Benelux te kopen. Bovendien spreken we in het grootste deel van de Benelux (bijna) de zelfde taal.

 

Het effect moet niet worden overdreven. Dat lijkt met 23 miljard al snel aan de hand. Als je het uitdrukt in een percentage is het minder dan 10 procent, en dat klinkt al een stuk aannemelijker.

 

Link naar reactie

Zolang de infrastructuur hiervoor niet geboden wordt, heeft het weinig zin. Ik denk dan zonder meer ook aan één postmarkt, één BTW en accijnszone en geen gedoe met kastjes in vrachtwagens. Een trein netwerk of gezamenlijke telecommarkt is al knap lastig. Dat lijkt er allemaal op korte termijn als idee niet te komen. Geen partij die dat actief nastreeft. Wel zijn er distributiecentra of -parken in Brabant en Limburg, dus een aanzet is er zeker.

 

Misschien hebben we allemaal over tien jaar wel een nationaliteit 'Benelux (BNL)' en geboorteland Nederland, België of Luxemburg, wie zal het zeggen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Als we het eenvoudiger maken om inkopen bij elkaar te doen in plaats van in landen buiten de grenzen van de Benelux dan is het toch logisch dat de omzet zal stijgen.
Moet het nóg makkelijker? Kopen in de EU was nog nooit zo makkelijk én goedkoop als vandaag de dag.

 

De distributiekosten hier zijn per definitie al lager vergeleken met grote buren zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk.
Je kunt een product niet zelden sneller en goedkoper uit Beieren laten komen, dan uit Vlaanderen.

 

Ook voor garantie en service (mits goed geregeld) is het voor consumenten aantrekkelijker om in de Benelux te kopen.
Daar heb je een punt ... mits goed geregeld.

 

Bovendien spreken we in het grootste deel van de Benelux (bijna) de zelfde taal.
Dat valt in de praktijk toch vies tegen. Ik zie mijzelf nog geen fiets in Gent (B) kopen en in Rijswijk (NL) laten bezorgen.

 

Het effect moet niet worden overdreven. Dat lijkt met 23 miljard al snel aan de hand. Als je het uitdrukt in een percentage is het minder dan 10 procent, en dat klinkt al een stuk aannemelijker.
Goed gezien ... voor die te verwachten paar procent moet er eerst wel het nodige worden geregeld. Niet onmogelijk, maar dat kost tijd én geld. Onbelicht in het rapport is de toenemende concurrentie door buiten-BNL gevestigde bedrijven als de binnenlandse BNL-markt nóg toegankelijker gaat worden. Dat gaat vooral op voor de multinationals.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Misschien hebben we allemaal over tien jaar wel een nationaliteit 'Benelux (BNL)' en geboorteland Nederland, België of Luxemburg, wie zal het zeggen.
Tien jaar ... dat gaat 'm niet worden. België is politiek gezien op sterven na dood. Er zal nog heel wat water door de Maas stromen voordat de Belgen het met elkaar eens worden, daarna komt de rest aan de beurt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

 

De distributiekosten hier zijn per definitie al lager vergeleken met grote buren zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd koninkrijk.
Je kunt een product niet zelden sneller en goedkoper uit Beieren laten komen, 8) dan uit Vlaanderen.

 

 

Is niet mijn ervaring. Via DPD duurt een pakket naar/van België enkele dagen en Duitsland ongeveer een week. Maar stel dat dit zo zou zijn, dan zouden de in het rapport besproken maatregelen juist moeten zorgen dat dit niet meer aan de hand zou moeten zijn. Sterker, het zou geen verschil (in kosten en tijd) meer moeten uitmaken of je in België of Nederland koopt. En de transportkosten en reistijd zijn natuurlijk vooral afhankelijk van de te overbruggen afstand en de aanwezige infrastructuur. Ook hier is er een groot verschil tussen Duitsland en de Benelux, in het voordeel van de Benelux uiteraard.

 

Link naar reactie

 

Over 10 jaar ziet dat hele handelsdomein er sowieso anders uit. De winkel zit daarbij niet aan de winnende kant. Die heeft vanouds drie functies: lokaal voorraad houden (in de buurt van de gebruiker), aggregatie waar dat zin heeft en keuze zichtbaar maken.

 

Aggregatie is het mandjes-effect. Een ijskast koop je nog wel op zich, maar voor dagelijkse levensmiddelen koop je graag in één keer bij de super, op de markt of in het dorpscentrum.

 

Lokaal voorraad is niet meer nodig voor non-food, zeker niet als overheden de bezorgkosten wegsubsidiëren (China). Keuze zichtbaar maken gaat steeds beter online, zeker met reviews en recommendations. We gaan dus in non-food de komende tien jaar zien dat een groot deel van alle detail- en groothandel verdwijnt om plaats te maken voor D2C (direct-to-consumer).

 

Nou bedenk ik me dat ik dat hele rapport niet eens gelezen heb. Wie wel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Via PostNL verzendt je een pakket naar België binnen 24 uur, is mijn ervaring. In Vlaanderen worden onze pakketten (vanuit het magazijn in Best) vaak zelfs 's ochtends al bezorgd, terwijl dat in Nederland eerder 's middags of 's avonds is.

 

Maar inderdaad: dat dat dan veel duurder moet zijn, is niet logisch. Bij een perfect werkende interne markt zou de 120 km van pak 'm beet Eindhoven naar Leuven ongeveer even duur moeten zijn als die van Eindhoven naar Amsterdam.

Link naar reactie

Nou bedenk ik me dat ik dat hele rapport niet eens gelezen heb. Wie wel?

Ik heb - voor zover ik kan beoordelen - de belangrijkste delen gelezen en dan merk ik dat de commentaren hier soms een andere richting in gaan dan waar het rapport over gaat (overigens wat mij betreft geen probleem).

 

Maar de vraag in relatie tot het rapport is volgens mij dus of een Nederlandse (web)winkelier interessanter is voor landen uit de EU (lees: buiten de Benelux) als deze opereert vanuit Nederland als zelfstandig land dan wanneer deze opereert vanuit Nederland als onderdeel van een gezamenlijke Benelux-markt. Daar zou volgens het rapport namelijk die 23 miljard extra uit voort moeten komen (met daarbij dan die hele serie "als-als-als" voorbehouden).

 

Link naar reactie
Maar de vraag in relatie tot het rapport is volgens mij dus of een Nederlandse (web)winkelier interessanter is voor landen uit de EU (lees: buiten de Benelux) als deze opereert vanuit Nederland als zelfstandig land dan wanneer deze opereert vanuit Nederland als onderdeel van een gezamenlijke Benelux-markt. Daar zou volgens het rapport namelijk die 23 miljard extra uit voort moeten komen (met daarbij dan die hele serie "als-als-als" voorbehouden).
Nou, niet helemaal. Het rapport gaat eerst uit van de ontwikkeling van een gezamenlijke BNL-markt, waarna het misschien makkelijker wordt om vanuit die sterke BNL-markt de Europese markt te benutten. Kort samengevat ... eerst het éne, daarna het ándere.

 

blz 36:

"MOGELIJKE IMPACT

Een verdere coördinatie en integratie van de Benelux-detailhandelsmarkt kan grote gevolgen hebben. Om te beginnen krijgen retailers uit de Benelux een grotere thuismarkt (i.e. de markt van de hele Benelux in plaats van enkel de markt van één van de Benelux-landen), die fungeert als een springplank naar Europa voor hun internationale groei-ambities."

... e.v.

 

Verder concludeert het rapport (wat overigens door alle kranten klakkeloos wordt overgenomen):

"... en tegen 2025

95.000 extra banen creëren

36.000 extra bedrijven creëren

€4 miljard extra toegevoegde waarde genereren

€23 miljard extra omzet genereren"

 

Voor de goede orde ... omzet is geen winst. Nu maar hopen dat de kosten van al die extra inspanningen onder de 23 miljard blijven waardoor er jaarlijks nog wat winst overblijft.

 

Volgens mij is de wens de vader van de gedachte en getuigd het rapport van enige rijk rekenarij.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ben geen econoom maar zie het hierboven geschetste "probleem" niet zo. Omzet is de basisvoorwaarde voor (toekomstige) winst maar ik zie voorlopig niet in waarom winst hier van enige importantie is.

Belangrijker is het feit dat er nieuwe banen en ondernemingen zouden ontstaan door een grotere en effectievere interne markt en er dus geld gaat stromen waardoor de economie kan groeien. En als de economie groeit is er ruimte voor innovatie en komen er dientengevolge exportmogelijkheden. Over de precieze cijfers kan je altijd discuseieren.

 

Wel eens dat het op papier zetten van dit soort scenario's eenvoudiger is dan het in praktijk brengen, maar het kan zeker geen kwaad om hierover na te denken. Niets doen helpt ook niet.

 

Link naar reactie

Ben geen econoom maar zie het hierboven geschetste "probleem" niet zo. Omzet is de basisvoorwaarde voor (toekomstige) winst maar ik zie voorlopig niet in waarom winst hier van enige importantie is.

Arbeid betaal je met loon, kapitaal betaal je met winst. Niet omzet maar winst is een basisvoorwaarde, want zonder winst ontstaat een kapitaalvlucht naar meer winstgevende windstreken met een gunstiger investeringsklimaat.

 

Link naar reactie

Uiteindelijk is het doel voor elke onderneming en markt het behalen van winst, daar zijn we het snel over eens. Maar omzet is volgens mij toch echt de basisvoorwaarde. Winst wordt uiteindelijk bereikt door het reduceren van kosten. Neem bijvoorbeeld Zalando. Jarenlang is louter geïnvesteerd in omzetgroei en was er geen winst maar verlies. Nu zie je dat de kosten kunnen dalen en de winst explodeert.

 

In het rapport wordt als voorbeeld de gang van AH naar België genoemd. In eerste instantie was er louter sprake van omzet en pas na het bereiken van een zekere kritische massa (aantal winkels) kon er ook enige winst geboekt worden.

Omzet is volgens mijn dus de basisvoorwaarde voor economische groei en winst is voorwaarde voor continuïteit.

 

Link naar reactie

Over welk soort winkeliers hebben wij en zij het eigenlijk ... de fietsenwinkel op de hoek van de straat in het dorp of de multinationale grootgrutter in het winkelcentrum van elke grote stad ???

 

Wat betreft Zalando ... "Jarenlang is louter geïnvesteerd in omzetgroei en was er geen winst maar verlies." ... Dat was geen weloverwogen en bewuste keuze maar had louter te maken met het bereiken van een point of no return. Gezien het geinvesteerde kapitaal was stoppen geen optie meer. Overigens valt het best mee met die explosieve winstgroei van Zalando.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Het gaat om alle bedrijven die uit willen en kunnen breiden van België naar Nederland (en Luxemburg) en daar nu door regelgeving of andere barrières van af zien of het wel proberen maar mislukken.

 

Dat kan dus inderdaad ook de fietsenwinkel zijn in Meerle (België) die een winkel wil beginnen in Galder (Nl). Maar ook een grotere keten. Zo heeft Fiets! (Be) het Nederlandse Hans Struijk overgenomen in een poging door te groeien. Fiets! is zeer succesvol door een uitmuntende service te combineren met online verkopen. Het ligt in de lijn der verwachting dat bij succes er ook gekeken wordt of deze formule kan worden geëxporteerd naar bijvoorbeeld Scandinavië. En zo zie je de kern van het plan in werking.

Link naar reactie

Arbeid betaal je met loon, kapitaal betaal je met winst. Niet omzet maar winst is een basisvoorwaarde, want zonder winst ontstaat een kapitaalvlucht naar meer winstgevende windstreken met een gunstiger investeringsklimaat.

Vergeelde theorie - professor Heertje knikt glimlachend. Er is zo ontzettend veel kapitaal, zeker sinds de bankbiljettenpers overuren draait en de bankrente naar nul neigt. Er is uiteraard kapitaal dat maximaal rendement zoekt (hedge funds) maar er is ook kapitaal dat naar lange termijn kijkt.

 

We zouden eens een politieke afweging moeten maken om kapitaal dat banen creëert extra te belonen boven kapitaal dat dat niet doet. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
We zouden eens een politieke afweging moeten maken om kapitaal dat banen creëert extra te belonen boven kapitaal dat dat niet doet. ;)
Als er iets is wat er niet moet gebeuren, dan is het wel de politiek een overweging laten maken.

 

Ik zie het al helemaal voor mij ...

...Om het onderscheidt te kunnen maken zal er een studiecommissie van wijze mannen worden ingesteld die de eerstvolgende drie jaren gaat bestuderen wat wel en wat niet tot de categorie banenscheppend kapitaal behoort ...

... Daarna zal een adviescommissie de regering adviseren hoe het een en ander in een wet moet worden gegoten ...

... Waarna het wetsvoorstel door de Tweede en Eerste Kamer geloodst zal moeten worden om het in een wet om te zetten.

 

Als zij daar nu mee beginnen dan zal, tegen de tijd dat ik met pensioen ben, waarschijnlijk de Wet op het Basisloon ook in werking zijn getreden.

 

Wij kunnen natuurlijk ook belasting heffen op automatisering, te beginnen bij de Belastingdienst ... dat schept banen. Als wij dat nu in de hele Benelux gaan invoeren, dan zal een groot deel van die geschatte 95.000 banen reeds zijn ingevuld. 8)

 

Overigens heeft die Bill Gates het heel goed met ons voor ... door ons op te zadelen met een krakkemikkig Windows besturingssysteem worden er wereldwijd miljarden aan loonkosten gemaakt om alle (windows)computers aan de praat te krijgen en te houden. Dankzij deze man is de werkloosheid tot ongekende laagte gezakt. Dat is ook wel een ;) waard.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.