• 0

Advies gevraagd: Engelse ponden uit laten betalen?

Beste forumleden,

 

Allereerst hoop ik dat ik mijn dilemma/probleem in de goede sectie van het forum post.

 

Het gaat om het volgende:

 

Ik ben als freelancer inmiddels al flink wat jaren werkzaam voor een Engels bedrijf. Het mag dan ook geen verrassing heten dat ik krijg uitbetaald in Engelse ponden. De laatste jaren is de Engelse Pond zoals bekend flink in waarde gedaald en dat is voel ik uiteraard weer in mijn portemonnee. Mijn werkgever stort mijn loon op een zogenaamde e-wallet en van daaruit heb ik dan de gelegenheid om het geld naar mijn eigen bankrekening over te maken (tijdens deze transactie worden de ponden omgezet in euro's).

 

De afgelopen maanden heb ik nagelaten om de laatste transactie uit te voeren omdat de Pond zo enorm laag stond en ik de hoop had dat dit nog bij zou trekken.

 

Inmiddels ben ik zelf op onderzoek uit gegaan (als economisch leek) en heb ik me ingelezen in de prognoses + huidige situatie van de Pond, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

 

Er zijn nu een aantal stappen die ik zou kunnen nemen.

 

1 - Mijn werkgever vragen om me voortaan in Euro's uit te laten betalen, wat ik overigens ook ga doen. De kans dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren lijkt me eerlijk gezegd nihil omdat er bij het bedrijf mensen werkzaam zijn vanuit heel Europa en ik niet verwacht dat ze al deze mensen in hun eigen valuta uit gaan betalen.

 

2 - Ik kan elke maand mijn geld overmaken naar NL en mijn verlies 'nemen'.

 

3 - Een soort van 50-50 waarbij ik de helft online laat staan en de helft opneem

 

4 - Het geld opsparen en hopen op betere tijden.

 

Ik moet erbij vermelden dat ik niet volledig afhankelijk ben van dit werk, aangezien ik voor meerdere bedrijven werk, maar het is toch een dilemma waar ik nu al enige tijd mee zit.

 

Wellicht dat er iemand op het forum is die meer kaas gegeten heeft van het hele brexit/gevolg/ponden/euro's verhaal? Ik zie uit naar wat andere leden hiervan vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stop inderdaad maar met de zoektocht naar wat het Pond gaat doen, daar valt geen zinnig woord over te zeggen. Structurele informatie daarover zit al in de huidige prijs verwerkt.

 

Mijn antwoord is in volgorde van wenselijkheid:

 

1. Het gunstigste zou waarschijnlijk toch zijn als je baas je in Euro's uitbetaalt: ook al zijn mensen werkzaam uit heel Europa, er zullen er toch wel veel meer met de euro betalen? Groot kans dat je opdrachtgever wat gemakkelijker lagere transactiekosten kan bedingen. Sterker nog: verkoopt hij alleen in de UK, of ook elders in Europa? Wellicht dat hij ook wel rekeningen met euro's heeft.

 

2. Mocht dat niet het geval zijn, en heb je het geld niet echt nodig: staat er wellicht nog een vakantie op de planning naar Engeland? Dan kun je het geld even laten staan.

 

3. Mocht je het toch willen overboeken, let dan vooral op transactiekosten. Per bank kan dit verschillen.

En let ook op de vaste transactiekosten daarbij. Betaal je ook een deel vaste kosten, en je hebt het geld niet meteen nodig, doe het dan niet iedere maand een beetje, maar een keer per jaar alles.

Geld dat op een rekening nog een beetje rente oplevert doet dat in het VK net zo goed als hier.

Link naar reactie
  • 0

Gezien de vraag zal er in het contract geen clausule opgenomen zijn die de koersschommelingen regelt. Bestaat er uberhaupt wel een overeenkomst van opdracht?

 

1 - Mijn werkgever vragen om me voortaan in Euro's uit te laten betalen, wat ik overigens ook ga doen. De kans dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren lijkt me eerlijk gezegd nihil omdat er bij het bedrijf mensen werkzaam zijn vanuit heel Europa en ik niet verwacht dat ze al deze mensen in hun eigen valuta uit gaan betalen.
Dat maakt helemaal niets uit, en wel omdat de Engelse ponden nog steeds worden omgewisseld, alleen nu door de opdrachtgever en niet door de opdrachtnemer.

 

2 - Ik kan elke maand mijn geld overmaken naar NL en mijn verlies 'nemen'.
Ik zou een nieuw contract bedingen met nieuwe tarieven en voorwaarden.

 

3 - Een soort van 50-50 waarbij ik de helft online laat staan en de helft opneem
De helft die je laat staan zal binnen afzienbare tijd nog minder waard worden.

 

4 - Het geld opsparen en hopen op betere tijden.
Dat is pas een risicovolle belegging op de lange termijn.

 

Kortom ... geen van de door u genoemde opties is aan te bevelen.

 

advies:

1: Een nieuwe overeenkomst van opdracht maken met daarin nieuwe prijsafspraken en regels waarmee koersschommelingen worden opgevangen.

2: Als de opbrengsten niet interessant meer zijn, gewoon stoppen met het werk.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Een paar jaar geleden was de pond : euro verhouding bijna 1:1. Kort daarvoor was het 1:1,5 en kort daarna ging het weer die kant op. Nu zwabberen we net onder de 1:1,2. Brexit heeft een kleine daling veroorzaakt, maar de langere termijn is koffiedik. Kan best zijn dat de euro crasht voor het pond.

 

Als je niet tegen valutaschommelingen bestand bent, moet je geen buitenlands werk aannemen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn natuurlijk meer ondernemers met opdrachtgevers die afrekenen in andere valuta. Het is wel interessant om te vergelijken hoe we daar mee omgaan.

 

Laat je alles meteen betalen op een Nederlandse bankrekening of houd je het aan in lokale valuta - op lokale rekeningen of elders?

 

Hoe voorkom je hoge wisselkosten?

 

Hoe realiseer je de beste wisselkoers?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

1 - Mijn werkgever vragen om me voortaan in Euro's uit te laten betalen

2 - Ik kan elke maand mijn geld overmaken naar NL en mijn verlies 'nemen'.

3 - Een soort van 50-50 waarbij ik de helft online laat staan en de helft opneem

4 - Het geld opsparen en hopen op betere tijden.

Optie 1 is alleen mogelijk als je een goede onderhandelingspositie hebt. Als je al je opdracht in euro krijgt uitbetaald, dan moet je niet gek opkijken als je dan juist minder ontvangt. Het bedrijf zal het valutarisico namelijk ook (deels) willen afwentelen.

 

Maar misschien is er wel een ander aspect dat je kunt meenemen in je overweging. Wat sommige bedrijven wel doen is de waarde van een GBP op het eind van elke maand vaststellen en de waarde van de pondrekening elke maand herwaarderen. Boekhoudkundig heb je dan (optisch) gedurende de maand geen koersverschillen, behalve dan op de herwaarderingsmomenten zelf.

 

Als je het geld zakelijk aanhoudt (en het is niet overmatig en/of overtollig), dan kun je eventuele koersverliezen van je winst aftrekken. Daar staat uiteraard tegenover dat eventuele koerswinsten bij de winst moeten worden opgeteld.

 

Wat ook nog zou kunnen helpen, is om bij het doen van (Britse) inkopen de voorkeur te geven aan Britse webshops (bijvoorbeeld Amazon ofzo). Op die manier kun je Britse koopkracht uitoefenen met je Britse geld. Dat kan eventuele koersverschillen neutraliseren, ongeacht het moment waarop je dat Britse geld uitgeeft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Wat ook nog zou kunnen helpen, is om bij het doen van (Britse) inkopen de voorkeur te geven aan Britse webshops (bijvoorbeeld Amazon ofzo). Op die manier kun je Britse koopkracht uitoefenen met je Britse geld. Dat kan eventuele koersverschillen neutraliseren, ongeacht het moment waarop je dat Britse geld uitgeeft.

Goed advies.

 

Veel internationale inkopen zijn sowieso goedkoper via Amazon.co.uk of eBay.co.uk. Koop een Nederlands vertaald boek en je betaalt tientallen euro's, koop een Engels boek en het is een enkele euro's. En aankopen uit het Verre Oosten zijn goedkoper. Zelfs kleding bestellen in Engeland scheelt soms geld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TS heeft het over werkgever en loon, dit klinkt niet echt als ondernemersvraag...

 

...als je niet elke maand wisselt, ben je eenvoudigweg aan het speculeren (en heb je deze inkomsten kennelijk niet direct nodig).

 

Pakken de vreemde valuta-rekeningen bij Nederlandse banken duurder uit dan de e-wallet?

 

Er is vast een knappe rekenaar die een voorstel kan doen naar gemiddelde wisselkoers/koopkracht over de afgelopen drie of vijf jaar. Organiseer de EURO-freelancers maar...

 

Daarnaast ben ik benieuwd of je wat betekent voor deze opdracht- of werkgever in de EURO-zone. Dan is er naar mijn mening namelijk als argument eenvoudigweg sprake van een kosten- of kostprijsverhoging die nog niet verrekend of geactualiseerd is.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het korte draadje twee of drie keer doorgenomen voor het plaatsen van mijn eerste reactie... ;)

 

Vraag is natuurlijk wat al die EURO-zoners of Europeanen voor deze Britse onderneming doen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.