• 0

Activeren loonkosten & investeringsregelingen

Dag allemaal,

 

Ik heb gezocht naar eerdere topics. Ik heb wat gevonden wat over zelfontwikkelde software gaat. Het geeft niet voldoende informatie. Vandaar nog een keer hier.

 

Wanneer kunnen loonkosten geactiveerd worden en in aanmerking komen voor investeringsaftrek en eventuele andere investeringsregelingen? Bij het bouwen van een product kan ik mij daar nog een voorstelling van maken. Maar waar ligt de grens in het geval van diensten? Bijvoorbeeld:

 

- Een HR-toolset (competentiematrix, specifieke testen, een quickscan)

- Marketinginstrumenten (website, implementatie tooling)

- Verkoopkosten

- Uren gespendeerd aan de verbetering of doorontwikkeling van diensten

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

We zijn een adviesbureau die zich focust op digitale transformatie en strategisch IT-advies.

 

Het gaat om de ontwikkeling van specifieke training- c.q. opleidingsmateriaal, de ontwikkeling van competentiematrixen en ontwikkelpaden voor specifieke rollen en de ontwikkeling van een toolset voor specifieke diensten (Quickscans, assesments, et cetera).

 

De benodigde bruto werkgeverslasten schatten we op 100.000 euro. Wij zien een reactie graag tegemoet.

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer kunnen loonkosten geactiveerd worden en in aanmerking komen voor investeringsaftrek en eventuele andere investeringsregelingen?

 

In principe kunnen loonkosten, als onderdeel van de voortbrengingskosten, die betrekking hebben op het vervaardigen van bedrijfsmiddelen in de eigen onderneming geactiveerd worden.

Of vervolgens gebruik gemaakt kan worden van investeringsregelingen is dan vraag twee (dat hangt er van af wat er nou precies vervaardigd is) lijkt mij.

 

Bij voorbrengingskosten van immateriële activa zoals software, mag dit ook ineens ten laste van de winst gebracht worden overigens.

 

Vervolgens noem je een heleboel 'kreten' (quickscan, HR-toolset, verkoopkosten).

Daar zou iemand volgens mij in detail ("wat is dit nou precies?" dus) goed naar moeten kijken om tot een onderbouwde oordeel te komen.

 

Maar dat kan toch geen probleem zijn verder, gezien je praat over een investering van (als ik het goed lees dan) ruim een ton alléén aan loonkosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Thx!

 

Nee dat is het ook niet. Ik probeer te begrijpen hoe dit fiscaal werkt en hoe men tot een beoordeling komt. Wellicht dat er bepaalde voorwaarden aan te verbinden zijn. Echter, krijg ik de indruk dat deze beoordeling subjectief plaatsvindt. Het wel of niet kunnen toepassen van de fiscale mogelijkheden heeft invloed op de wijze waarop prijsstelling plaatsvindt. Uiteraard willen wij iemand vragen tot een onderbouw oordeel te komen. We waren vooral even nieuwsgierig welke kennis op dit vlak binnen dit forum aanwezig is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer te begrijpen hoe dit fiscaal werkt en hoe men tot een beoordeling komt.

 

Dit snap ik niet.

 

Beoordeling van wat?

 

- Of er loonkosten zijn? Je weet toch wel of je loon betaalt.

- Of er een 'bedrijfsmiddel in de maak' is? Je weet toch wel wat de werknemers aan het doen zijn.

- Iets anders?

 

Dat lijkt mij niet zo subjectief, eerlijk gezegd.

(Maar misschien ontgaat mij 'de casus' een beetje, dat kan ook.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor de onduidelijkheid. Stel dat we in de aangifte 2018 de investeringsregelingen (KIA) en eventuele andere regelingen toepassen over de benoemde investeringen en daardoor aftrek genieten. Ik kan mij voorstellen dat de belastingdienst later van mening is dat deze aftrek onterecht is en deze corrigeert.

 

Hoe dit plaatsvindt en waar de grens ligt is hetgeen ik niet begrijp. Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling over wat er gebeurt als de belastingdienst vindt dat je ten onrechte bijvoorbeeld KIA toepast?

 

Nou, dan gaat er een streep door de aftrekpost.

 

(Maar waarom dan? Je hebt toch geïnvesteerd in een bedrijfsmiddel schrijf je. Anders kan je natuurlijk geen KIA of dergelijke gebruiken.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.