• 0

Interessant vonnis voor ondernemers/ZZP'ers

Ondernemers/zzp'ers opgelet!

 

Onlangs heeft de rechtbank Gelderland een interessant vonnis gewezen over fictief dienstverband versus ondernemerschap. De rechtbank heeft geoordeeld dat aan de eisen van duurzaamheid en zelfstandigheid kan worden voldaan zonder gelijktijdig voor meerdere opdrachtgevers te werken. De zelfstandige in kwestie had aannemelijk gemaakt dat sprake was van ondernemerschap (zorg voor zieke vrouw waardoor minder opdrachtgevers, hij liep ondernemersrisico etc.). Goed voor ons allen hier kennis van te nemen!

 

De uitspraak is hier terug te lezen:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2017:666

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik heb altijd gedacht, of leefde tot nu toe in de illusie, dat de zelfstandigenaftrek mede is bedoeld om tegemoet te komen aan de verborgen kosten die elke zelfstandige maakt. Als ik in de auto stap om een pak printerpapier te halen, kan ik aan niemand voor dat uurtje een factuurtje uitreiken. Met slechts 19 cent per kilometer kom ik ook niet uit, want reële totale autokosten zijn al gauw een veelvoud daarvan

 

Wij laten printerpapier daarom bezorgen ;)

 

FF serieus: die verborgen kosten maakt de DGA ook, maar die krijgt die zelfstandigenaftrek niet? Kosten horen wat mij betreft thuis in je uurtarief

 

Lijkt mij niet zo'n goed idee. Daarmee gaan we in de richting van Zelfstandige Werknemers.

Mij lijkt dat juist een uitstekend idee: een hybride stelsel waarin het onderscheid tussen werknemer en zelfstandige vervaagt en waarin opdrachtgever en opdrachtnemer samen bepalen welke sociale zekerheid van toepassing is en tegen welke prijs.

 

Voor de goede orde: het is niet de zelfstandige die moet worden afgeschaft, maar het hopeloos vastgeroeste arbeids- en ontslagrecht. Iedereen zelfstandige!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoiets zou natuurlijk kunnen, bijvoorbeeld kiezen voor wel of geen doorbetaling bij ziekte - als dat risico bij de opdrachtgever ligt is het uurtarief dat overblijft uiteraard lager.

 

Ik denk alleen niet dat het politiek gaat gebeuren, het is inderdaad vastgeroest, maar loondienst is en blijft vooralsnog de 'standaardsituatie', en ondernemen de uitzondering.

 

Hoe lang dat houdbaar is is een kwestie van afwachten, afhankelijk van wiens cijfers je gelooft zijn ergens tussen 15 en 20% zzp'ers (vergeleken met loondieners). Als dat verder oploopt komt er een punt dat loondienst als standaardsituatie gewoon niet meer werkt.

Link naar reactie
  • 0
Voor de goede orde: het is niet de zelfstandige die moet worden afgeschaft, maar het hopeloos vastgeroeste arbeids- en ontslagrecht. Iedereen zelfstandige!
Eveneens voor de goede orde: daar zal het inderdaad naartoe moeten gaan ... Iedereen zelfstandige! Voorlopig is en blijft dat vloeken in de conservatieve (politieke) kerk.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

(o.a) Norbert schreef: Waarom waarom zouden deze échte zelfstandigen aan de onderkant van de markt een extra fiscaal voordeel moeten krijgen dat werknemers aan de onderkant van de markt of DGA's aan de onderkant van de markt (ja, die zijn er: kleine ondernemers die vanwege risico een BV hebben) niet krijgen?

 

De ZA is slechts één van de fiscale voordelen in het hele inkomenshuis. Feit is, alleen al door de drempelwaarden, dat heel veel, zo niet alle andere fiscale voordelen er met name voor de hogere inkomens zijn. Noem het fiscale voordeel van de BV voor mensen van boven pakhaarbeet een ton, de KIA, de auto van de zaak (vaak ook niet lucratief voor een kleine ondernemer), fiscale voordelen tav wonen/huisvesting en ga maar door.

 

Juist om aan deze ongelijkheid tegemoet te komen is er de ZA, waar overigens alle ondernemers van profiteren. Alleen de hogere inkomens in procentueel gezien iets mindere mate.

Neem je het hogere marginale belastingtarief mee, dan profiteren zij absoluut gezien ook nog meer van de ZA overigens. Dat is één reden.

 

Vrijwel alle belastingen kennen een nivellerend karakter, dat is nou eenmaal een van de doelstellingen. Dat is in de hele westerse wereld zo. Zeker omdat punt 1 sterk denivellerend werkt, mag er wel minimaal een belasting zijn voor de zelfstandigen die nivellerend werkt. dat is 2.

 

Aan de onderkant van de markt zien we veel mensen voor wie een uitkering eerder een alternatief is dan betaald werk via een baas. Juist om deze beginnende initiatieven aanlokkelijk te maken stimuleert de overheid dit fiscaal. dat is 3.

 

De maatschappij, en daarmee de overheid, is erg gebaat bij steeds weer nieuwe initiatieven bij kleinere ondernemers. Dat vormt de kraamkamer van de economie. Dat is erg belangrijk en daarom stimuleert de overheid dat. (4)

 

Beginnende ondernemers, in het circuit van 'resultaat overige werkzaamheden' en het "helemaal niet opgeven" van inkomsten moeten gestimuleerd worden hun werkzaamheden officieel vorm te gaan geven, netjes op te geven en te administreren. (5)

 

Ik zie vanuit mijn (politieke) werk erg veel beginnende ondernemers en dit zijn toch wel belangrijke punten voor hen.

 

Peter Bonjemoor schreef: Of je nou 12K winst maakt en geen belasting betaalt of een bijstanduitkering hebt maakt niet veel uit, toch?

Pardon? met 12K winst betaalt zo iemand toch al wat belasting(btw, zvw) en hij kost geen bijstandsuitkering. Komt al snel op een € 12-13.000 per jaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah! Het was dus juist een ironisch bedoelde opmerking.

Gezien ook je eerdere 'Compleet afschaffen jaagt teveel mensen de bijstand in, denk ik."

dat had ik verkeerd aangevoeld, dan zitten we op één lijn.

 

Ik vind overigens alle belasting één pot nat. Of ze het nou IB, OB, zvw btw of hondenbelasting noemen.

Als iemand met een eigen zaakje hieraan kan bijdragen moet dat gestimuleerd worden.

Dus als je hem (haar) btw laat betalen en dan een IB voordeel geeft is vestzak broekzak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.