• 0

Stakingswinst vastgoed verkoop eenmanszaak

Geachte allemaal,

 

Ik zit met een kwestie, waar hopelijk iemand mee kan helpen. Ik heb de 70 jarige leeftijd bereikt, een mooi moment om mijn eenmanszaak te beëindigen in 2017.

 

Vanuit deze zaak heb ik altijd een opslagruimte in bezit gehad. Huidige boekwaarde 250 euro. WOZ 18.000 euro. Nu heb ik de mogelijkheid om de opslagruimte te verkopen voor circa 30.000 tot 40.000 euro.

 

Nu heb ik heb 4 vragen:

 

1. Moet er stakingswinst worden afgerekend? Op de belastingdienst site begrijp ik dat dit ook moet met een eenmanszaak. De box staat niet in box 3 op dit moment.

2. Kan de opslagruimte worden verplaatst van zakelijk naar privé in het jaar 2016? Zodat er afgerekend wordt over de WOZ-waarde van 2016?

3. Kan er afgerekend worden over de WOZ van 2017? Als de box dit jaar nog wordt verkocht.

4. Er is geen andere mogelijkheid, dan over de verkoopprijs af te rekenen?

 

De box moet worden verkocht vanwege een te klein pensioen.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Moet er stakingswinst worden afgerekend?

Ja. Dat geldt niet alleen voor goederen, maar ook voor een eventuele oudedagsreserve.

 

2. Kan de opslagruimte worden verplaatst van zakelijk naar privé in het jaar 2016? Zodat er afgerekend wordt over de WOZ-waarde van 2016?

3. Kan er afgerekend worden over de WOZ van 2017? Als de box dit jaar nog wordt verkocht.

4. Er is geen andere mogelijkheid, dan over de verkoopprijs af te rekenen?

Je kan de opslagruimte alleen in 2016 naar privé verplaatsen, als het zakelijke gebruik ervan in dat jaar onder de 10% zakt. Is dat niet het geval, dan zul je het zakelijk moeten blijven etiketteren. Je kunt dus niet zonder meer heretiketteren.

 

Ongeacht wanneer je moet afrekenen, wordt er nooit afgerekend over de WOZ-waarde, maar over de waarde in het economisch verkeer. Als je er nu zo'n 30 à 40 duizend euro voor kan krijgen, dan kon je dat vorig jaar (waarschijnlijk) ook. Afrekenen over een prijs die een derde tot de helft lager is, zal dan vragen oproepen.

 

Gek genoeg mag je voor box 3 wél uitgaan van de WOZ-waarde. Maar goed, bij box 3 gaat de fiscus sowieso al van een aantal ficties uit (fictieve waarde, fictief rendement, fictieve vermogensverdeling).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dankuwel, de afgelopen jaren is het bedrijf niet meer heel actief. Ik blijf werkzaam vanwege een laag pensioen inkomen. De opslagruimte is een gedeelte van het pensioen maar door een hoge belastingaanslag blijft daar een stuk minder van over als de ruimte wordt verkocht. De lijfrente is een overweging geweest maar daar zijn ook een hoop advieskosten aan verbonden. Op een lage waarde, kan je dan beter belasting betalen.

Link naar reactie
  • 0

Beste RS1234,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vanuit deze zaak heb ik altijd een opslagruimte in bezit gehad. Huidige boekwaarde 250 euro. WOZ 18.000 euro. Nu heb ik de mogelijkheid om de opslagruimte te verkopen voor circa 30.000 tot 40.000 euro.

Zoals gezegd vindt afrekening van bedrijfseigendom plaats over de werkelijke waarde in het economisch verkeer. Een (veel) te lage WOZ waarde of (extreem) te lage boekwaarde doet daar niets aan af. Afrekening over de werkelijke waarde lijkt me eerlijk gezegd ook voor de hand liggend.

 

Ik blijf werkzaam vanwege een laag pensioen inkomen.

Dan valt de fiscale afrekening mogelijk ook relatief gunstig qua belastingschijf, ofwel in het afrekenjaar of wel door middel van middeling.

 

Is dit ergens officieel vastgelegd bij de belastingdienst?

De opslagruimte is een registergoed en de gegevens worden door de gemeente vastgelegd in de Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ). Het Kadaster beheert de LV WOZ en stelt de gegevens beschikbaar, onder andere aan de Belastingdienst. Als de opslagruimte een paar keer snel van eigenaar wisselt tegen snel stijgende prijzen dan kan dat gesignaleerd worden.

 

De opslagruimte is een gedeelte van het pensioen maar door een hoge belastingaanslag blijft daar een stuk minder van over als de ruimte wordt verkocht.

Aan de andere kant lijkt er mogelijk jarenlang een belastingvoordeel genoten te zijn, door veel te hoge afschrijvingen toe te passen. Een restwaarde van 250 euro voor een opslagruimte die nu 30.000 tot 40.000 euro waard is lijkt me verre van realistisch. Sterker nog, ik geloof dat een boekwaarde onder 50% van de WOZ waarde niet eens mag (maar dit is niet mijn expertisegebied).

 

De lijfrente is een overweging geweest maar daar zijn ook een hoop advieskosten aan verbonden.

Goede raad is duur. Slecht advies is nog veel duurder. Voor de bedrijfsbeëindiging en het berekenen van de stakingswinst wil ik van harte aanbevelen om een goede adviseur in de arm te nemen, want dat is niet eenvoudig. Mogelijk zijn er ook kansen om niet in een keer af te hoeven rekenen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Alternatief kan zijn te verhuren (voortzetten onderneming).

Geen belastingaanslag wel een stukje extra inkomen.

Zoals gezegd bij staken onderneming moet u overdragen tegen waarde economisch verkeer.

Ook als u gewoon stopt en de opslagruimte naar box 3 (Privé) verhuist en vervolgens privé verhuurt.

De WOZ waarde zou een goede afspiegeling moeten zijn van de waarde in het economisch verkeer. :)

Richtlijn kan zijn waarde van recent overgedragen of verkocht vergelijkbaar o.g..

 

Vriendelijke groet,

 

Citaat;

Hoe wordt de WOZ-waarde van een niet-woning bepaald?

Niet-woningen worden gewaardeerd op de waarde in het economische verkeer of op de gecorrigeerde vervangingswaarde. Volgens de Wet WOZ is hoogste van die twee waarden de WOZ-waarde. Formeel gesproken moeten voor een niet-woning dus twee waarden worden bepaald, waarna de gemeente de hoogste kiest als WOZ-waarde. Meestal zal echter van tevoren wel duidelijk zijn welke waarde het hoogst is. Er hoeven dan niet twee taxaties te worden verricht.

 

WOZinformatie.nl

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Een restwaarde van 250 euro voor een opslagruimte die nu 30.000 tot 40.000 euro waard is lijkt me verre van realistisch. Sterker nog, ik geloof dat een boekwaarde onder 50% van de WOZ waarde niet eens mag (...)

 

Tegenwoordig inderdaad niet meer.

Maar als het iets 'uit het verleden' is, dan is het niet ondenkbaar (hoewel je jezelf wel af kan vragen of de restwaarde van 250,- toentertijd werkelijk 'door de beugel' kon...).

 

Hoe dan ook:

Als dit nu naar privé gaat, dan moet het (uiteraard!) tegen marktwaarde.

Je kan niet zeggen: "Neem ik lekker voor 250,- euro zelf over en verkoop ik straks voor 40 ruggen onbelast".

 

Maar dat is toch ook vanzelfsprekend, want helemaal gek is 'de politiek' nou ook weer niet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.